Kyllä vihannespunkit Zilgaan höykkää, mutta tosiaan ulkona ei siihen kyllä iske mikään. Vihannespunkeilla näyttää pätevän sääntö, että kaikki mielenkiintoisimmat kasvit kelpaa, mutta vähän tylsemmät ei.
Ei se leikkaus niin radikaali ole. Ekana kesänä on helposti parin metrin versot kasvanut, mutta leikkauksen jälkeen seuraavana kesänä se kasvaa kyllä hujauksessa kiinni edelliskesän kasvun. Ei mene kuin ehkä kuukausi.
Minulla zilgan marjat ehtivät melkein ylikypsiksi ennenkuin älysin maistella. Eivät ne ennen ole näin aikaisin kypsyneet. Runsas ämpärillinen (terttuina) tuli mikä minusta oli aika hyvin koska sato oli ensimmäinen. Kasvi on 4-5 vuoden ikäinen.
Terttuja oli useita kymmeniä. En karsinut niitä ollenkaan vaan annoin kasvaa kaikkien. Halusin nähdä mitä saa aikaan. Kasvi hoiti karsinnan itse siten että terttuihin tuli marjoja aika harvakseltaan.
Olen ehkä kertoillutkin miten heitin menemään "kuolleen" nordicaviiniköynnöksen tuolta kasvihuoneesta, ja irtirepimisen jälkeen huomasin että siinä olikin elämän merkkejä. Istutin kuitenkin paikkaan pistokkaista kasvatetut zilgat ja laitoin nordican pikkutuvan suojaiseen nurkkaukseen vähän semmoisen hälläväliä tyyliin että kunhan massa on.
Ja siellähän se kasvoi koko kesän, ja aion sen peitellä hyvin. Jännä seurata kuinka käy.
Joko olisi aika leikata toiskesäistä Zilgaa? Harmittaa vähän kun siitä jää metritolkulla varsia kompostiin. Voisiko niitä koittaa juurruttaa talven yli maljakossa? Olen todella tumpelo.
Niistä voi leikata 2-3 silmun pätkiä, jotka laittaa suoraan multaan tai vesilasiin. Mielellään vielä muovipussi päälle, jotta ilmankosteus olisi korkea kunnes juuret kehittyy. Niihin kehittyy ainakin 75% todennäköisyydellä juuret, eli jos laitat kovin monta, niin tulee taimia ongelmaksi asti.
Kaiken leikkuujätteen mä ainakin aion laittaa juurtumaan, kaiken varalta. Zilga, Supaga ja Jokke ynnä yks muu, jonka nimeä en muista. Ja törmäviini (?) Vitis riparia.
Siiskö kukkaruukkuun multaan sisälle? Ja nytkö kun on yöpakkasia ja kaikki lehdet keltaisia tai jo pudonneita? Paulastiina, onko noista sun rypäleistä mikään sellaista plaatua että selviää eteläseinustalla?
Mitä kummaa teen väärin, kun joka kevät ja syksy yritän viiniköynnöksen pätkiä juurruttaa mullassa muovipusseineen, mutta aina ne pätkät mätänee. Sailiotiltakin sain aikoinaan ison puskan oksia ja kaikki kuolivat. Eilen heitin kompostiin neljä ruukkua keväällä istuttamaani Betaa ja Zilkaa, koska ne olivat kuolleet hoitamisesta huolimatta.
Yksi kiltti nettiläinen lupasi muistaa minua Zilgan leikkuujätteellä , valitettavasti hölöt ei toimi ainakaan täällä että voisin laittaa viestiä . Kiltti ....... , odotan hartaasti .
Meinaatteko, että nyt vielä juurtuisi viiniköynnös? Itse en tarvitse pistokkaita, mutta jos joku haluaa ja luulee niiden juurtuvan, niin onhan noita. Olisiko keväällä lähtö kuitenkin varmempi?
muuten meni oikein, mutta "kiltti" väärin, tuhmahan minä olen, ilkeä peräti:-)
elokuun 27 päivä näytän kirjoittaneen "toimitus noin kahden kk päästä, luulisin". - vähän vielä kärsivällisyyttä. kuun vaihteen tienoilla on passeli leikkausaika täällä meillä. - aoitkos pysytellä kotona, veronica, niin että voin lähettää ne varoittamatta etukäteen? toisaalta, kuivat risut pärjäävät kyllä viikonkin, jos eivät kovin lämpimään joudu.
kuori, jossa risut aion postittaa, on ollut valmiiksi kirjoitettuna jo monta viikkoa mökillä. tänään juuri mökkiä talviteloittaessani näin, että tallessa on.
raakille ja tyräkille olen (viiden muun lisäksi) lupautunut tekemään taimet ensi kevääksi. turve/hiekkaseoksella täytetyt maitotölkit ovat valmiina nekin.
Nuo kokeneemmat kasvattajat sanovat että nyt talven aikana on paras juurrutusaika. Turpeeseen vai ja viileään.
Ihan kilttihän sie Mai-Lee olet , toiset vaan sanoo asiat selkeästi ja suoraan ja toiset vähän "pehmustetusti " . Kyllä mie muuten kotona olen Zilgaa vastaanottamassa paitsi nyt alkuviikosta.
Siis Mai-lee, ihan uteliaisuuttani kysyn: jos nyt laittaa pistokkaat juurtumaan, niin mihin? Sisälle? Kellariin? Ei kai ulos?
Mun Zilga ja Supaga kituivat vuosikaudet yhden kiven juuressa takapihalla, koivun varjossa, mutta alkukesästä siirsin ne eteläseinustalle. Zilga varsinkin ehti kasvattaa parimetriset varret. Tarleenalle voisin kummastakin pätkää varata. Jokke ja se yks, jonka nimeä en muista, eivät taida selvitä avomaalla talven yli, luulen.
talvi"lämpimään" mökkiin minä laitan. mikä tahansa mukavan viileänä (+/- 5°C) pysyvä tila lienee sopiva. eivätkä lopultakaan liene edes kovin kranttuja: viime talvena pakkanen pääsi mökkiin. tappoi pelakuut, mutta zilga-risut aloittivat kasvun ihan aikataulussaan. valoa ilmeisesti tarvitaan myös; silmut alkavat pullistella jo helmikuussa. elleivät versot saa valoa, niistä taitaa tulla aika honteloita ja värittömiä.
tarkista muuten oma viiniköynnöksesi. ainakaan zilgasta ei saa vanhoja versoja leikeillä enää keväällä; valuttaa raukka itsensä kuiviin.
vanhan puolen zilga-ketjuissa oli puhetta ainakin kolmesta tavasta, joilla oli onnistuttu. minä olen kokeillut vain tuota yhtä ja ainoaa. sillä olen "saattanut maailmaan" pari-kolmekymmentä tainta. muutamien (omieni ja naapureitteni) näen kasvavan edelleen hyvin, parista on kerrottu, lopuista ei ole kuulunut mitään...
Otatko pistokkaat puutuneesta vai puolipuutuneesta versosta?
niin kuin veronica kertoi "leikkuujätettä" ne pistokkaat ovat. sitä tämän vuoden kasvua, joka joka tapauksessa on leikattava. aika puutunuttahan se jo tähän aikaan vuotta on. - hyvin tuntui tuleentuneen: lehdet ovat jo ihan muutamaa lukuun ottamatta kaikki pudonneet. aion kuitenkin odotella vielä pari viikkoa, kun kahden pakkasyön jälkeen ovat taas luvassa +10 asteiset ainakin vähäksi aikaa.
Zilga tarvitsee tietojeni mukaan hapanta kasvualustaa, pitää käydä lannoittamatonta turvetta hankkimassa.
veronica, kokemuksesta tiedän, etteivät pahastu vielä tässä vaiheessa ihan tavallisestakaan turpeesta. hiekka/turveseosta laitan istutuspyttyyn. vasta kun taimia olen pakoilleen istuttamassa, hankin rhodomultaa.
toisaalta, kun en ole kokeillut, en tiedä, kuinka komioita taimia saisikaan, jos heti risuvaiheessa antaisi happaman alustan:-) kokeile sinä.