Viiniköynnös, Vitis

Pitäisikö ulkona talvehtineessa viinirypäleessä olla jo turvonneita lehtisilmuja? Laitoin aurinkoisen päivän takia suojakankaan päälle vasta viime viikonloppuna. Toivottavasti rypäle on hengissä.

Miun viime kesänä ostettu näytti ihan hengettömältä. On ulkona kasvarin vierellä lämpimässä paikassa. Hölmöyksissäni sitten leikkelemään päitä, että onko eloa, jo olihan sitä. Silmut eivät ole vielä suuria.

lauantaina kävivät "tilaajat" hakemassa zilgojansa omiin hoiviinsa. ihania herroja! olivat jo valmiiksi tässä vaiheessa käyneet ostamassa rhodo-havumullat, että varmati ovat tarpeeksi ajoissa. hyviin koteihin pääsivät vauvataimet:-)
monen silmäparin voimin moneen kertaan kurkimme suojuksien taakse ja hyvin on iso-zilga myös kasvussa jo. peitot ovat vielä päällä yöpakkasten ja tuulen ja auringon vuoksikin mutta ennen kaikkea, ettei kuistinehjääjän tarvitse kovin pelätä kolhivansa sitä.
hydrangea, raakki ja tyräkki, teille tietoa Postia tulossa-ketjussa

Viiniköynnöksestä viherhuoneessa katkaistiin viimekesänä kasvanut verso syksyllä n. metrin mittaiseksi. Siihen on nyt alkanut puskea haaroja. Miten paljon noita haaroja kannattaa jättää kasvamaan? Tilaa kasvihuoneess kun ei rajattomasti ole. Tuoreenahan niitä voi napsia ilman vuotovaaraa.

jos eivät kovin tiheässä kasva, jätä kaikki. niihin tulee sitten myöhemmin kukkatertut, kunhan ehtii satoikään köynnöksesi. - tilaa saat tarpeeksi, kun latvot/pinseeraat uudet versot. satoikäisestä pitäisikin leikata uudet oksat kahden lehden päästä kukkatertusta. sen verran voinet typistää kaikkia versoja, jos tila pieneksi käy.

tuo on minun “tulkintani” agrimarketin sivuilta löytyvästä zilgan leikkausohjeesta. lue se varmuuden vuoksi itse myös.

off topic ps - olisiko sinulla käyttöä mustamännystä saadulle puutavaralle?

Koitin saada äsken kuvaa betan kukkanuppujen aluista, ja niistä kirkkaista pisaroista joita on lehtien alla. Niitä oli viime keväänäkin eikä niistä mitään haittaa ollut joten kenties aivan normaalia toimintaa.

Tämä kasvaa pikkuisessa kasvihuoneessa ja olen sen kanssa pärjännyt vielä aivan hyvin, ja viime vuonna saimme jo kolme rypäleterttuakin jo. Istutus, p-netin pistokkaista, tapahtui 2005. Rypäleitä maistellessa vasta ymmärsimme että ne kaupan viinirypäleet ovat aivan eri lajia. Nämä maistuvat samalle kuin USA:ssa myytävä violetti limsa, joka on "grape lemonade" nimeltään. Se oli joltinen yllätys.

Viime vuonna sain zilgan pistokkaita, ja sekin on terhakkaassa kasvussa. Lehden ovat yhtä suuret vähintään kuin tässä betassa. Siinä kasvoi ennen nordica, jonka luulin kuolleen ja kaivoin sen pois. Sitten vasta huomasin sen olevankin elossa ja istutin sen koko tontin suojaisimpaan paikkaan ulos. Se ei tietenkään vielä näytä elonmerkkejä.

Runsas kuukausi sitten olin hädissäni ulkona talvehtineen viinirypäleeni kanssa, kun ei ollut silmun silmua näkyvissä. Zilgassa on nyt joka oksassa kukinto, mutta lehdet ovat hieman kippuraisia ja aika pienen kokoisia. Joko teillä muilla on täysikasvuiset lehdet ulkona talvehtineissa rypälessä? Halla ei mielestäni ole pihassani käynyt.

suomi on pitkä maa. täällä pienet lehden alut - lämmittämättömässä kasvihuoneessa. muistathan lannoittaa typpipitoisella lannoitteella viiniäsi.

ei toki vielä. luulen, että lehdet kirpistelevät kylmyyttä vastaan. hytisyttää ja hartioita kasaan vetää nämä ilmat puutarhailijaakin saati kasveja:-)

Kiitos vastauksista. Kylmää hiukan epäilinkin syyksi lehtien käpristelyyn. Zilga on ollut pari vuotta istutettuna maahan kellarin oven viereen ja viime syksynä sain siitä eka makupalat. Nyt on jo enemmän nuppuja. Kasvupaikka on lämmin eteläseinusta. Kanankakkavedellä olen kerran hieman lannoittanut. Pitääkin käydä puutarhalla kyselemässä typpilannoitetta. Kiitos muistuttamisesta.

sainpas lämmittävää palautetta kylmään säähän. - tyräkiltä tuli viesti, että hänelle aikoinaan antamani zilga kasvattelee kymmeniä kukkaterttuja tänä vuonna.
kapaloituna pitää pitää näillä säillä. 3.5. otin talvisuojan pois, kun kuistin korjaus oli tehty ja 12.5. piti laittaa monenkertainen harso päälle:-(

mai-lee! Missä tyräkki luuraa? Vai onko tosissaan uppoutunut asterin-kasvatukseen? Kerro terveisiä! Hänen juttuja ja tarinoitaan kaipaan monesti.

Nopikselta syksyllä hakemassani 7 Zilgan pätkässä neljässä elämää yläpäässä; pari viikkoa sitten meinasin heittää porukan jo kompostiin kun oli niin hiljaista mutta tarkistin kuitenkin mullanalaisen tilanteen ja ainakin yhdessä oli siellä elämää joten äkkiä takaisin ja reilu kastelu. Osa viettänyt talvensa maakellarissa ja osa vastaavassa lämpötilassa mutta valoisemmassa paikassa ja kuivemmassa. Pitänee pistää heidät omiin ruukkuihin ja seurata tilannetta. Zilga taisi tykätä vähän happamammasta että rodomultaa?

Kysymys kokeneille viiniköynnöksen kasvattajille:
Pystyykö viiniköynnöksen sivuversoista tunnistamaan, mihin niistä tulee kukkaterttu ja mikä on pelkästään haara? Kasvihan työntää versoja jokaiseen lehtihankaan ja niitä on pakko vähentää, ettei nyt kaikki voima niiden kasvattamiseen kulu.

Kyllä se jaksaa niitä kasvattaa… Jokikinen verso kasvaa varmaan metrin vuodessa. Kukkatertut tulee esiin muutaman lehden jälkeen. Niistä ei voi erehtyä. Sitten voi ruveta typistelemään versoja vaikkapa Kekkilän ohjeen mukaan: http://www.kekkila.fi/web/web.nsf/sp?open&cid=viinikoynnoksenleikkaus

Anttipa, kävin oikein ulkona katsomassa ja kyllä vanhassa (20 v.) viiniköynnöksessä on jokaisessa haarassa kukkanuppuja. Ei siis voi tunnistaa etukäteen mihin niitä tulee. Nuorempiin köynnöksiin ei ehkä tule jokaisesta silmusta kasvavaan oksaan kukkaterttuja.

Minä olen nyt leikannut kahden tertun jälkeen aina oksan poikki, jos olen ylttänyt. Jaksaa paremmin tehdä rypäleet kypsiksi.

Apua te tietävämmät, Nyt viiniköynnöksissä on sellaisia kukan näköisiä juttuja. Pitääkö niitä pölyttää?

viiniköynnös on tuulipölytteinen. meillä ei tarvinnut tehdä mitään; siperiasta päin aina senverran puhkuu. - sinun kasvihuone(?)köynnöstäsi pitänee ohikulkijoiden täristellä.

Suurkiitos Mai-lee! Ei siis tarvitse “sutihommiin” alkaa vaan voi ohikulkiessa vähän ravistella.

Sitten joskus vuosien päästä minulla on kasvihuoneen paikalla lasinen paviljonki, jossa kasvaa betaa ja zilgaa, siellä istun korituolissa ja juon samovaarista teetä.

Mutta realiteetti tänään on se että beta kasvattaa jo kahdeksaa rypäleterttua pikkuisessa kasvihuoneessa. Leikkasin oksat kuten neuvottu on. Tuikkasin leikkuujätteet jo kompostiin vaikka vähän meinailin etsiä jonkun ruokaohjeen niille lehdille. Muistelisin jonkun tehneen joskus jotain kääryleitä.

Beta pölyttyy mainiosti jo silläkin tuulella mitä tulee avonaisesta kasvihuoneen ovesta, varsinkin kun se asuu ihan ovensuussa.