Jätänkö muistutukseksi tähän ketjuun vai poistanko asiaan kuulumattomana aineksena?!?
Inki, minä jättäisin, koska se kuvahan liittyy oleellisesti edelläkäytyyn keskusteluun. Kunhan ei siitä ala rönsyilemään ihan vallattomasti, niin antaisin olla vaan
Oukkidoukki
viime kesänä mökin seinustalle istutettu zilga on selvinnyt ens talvestaan (mikäpä tästä talvesta oli selvitessä:-)) "vanhuksen" varjostuspeittoja en vieläkään availlut. kaikki kolme saivat reilun kastelun, kun ihan varma en ollut, oliko sade ulottunut räystään alle asti.
äsken juuri huomasin, että parvekkeen zilga on avannut silmunsa hiirenkorville.
Kävin juuri tarkistamassa oman eteläseinustalle pari vuotta sitten istutetun Zilgani tilannetta. Zilgassa ei ole vielä mitään elon merkkiä. Pitäisikö silmujen jo olla pullistuneita? En ole suojannut sitä mitenkään, kun ei aurinkoisia ilmoja juuri ole ollut.
Hyvää iltaa viiköynnös asiantuntijat. Nyt tarvitsisin apua ja neuvoja. Pitkälti on taas kevättä menty ja nyt huomaan taas, että puutarha.netin sivut on yhä ahkerammassa köytössä. Ihanaa kevään alkua siis kaikille!
Ja asiaan...viiniköynnöksiin hurahdin muutamia vuosia, taas kaksi taintani, joista toinen kaksi vuotta vanha ja toinen viime vuonna ostettu talvehtivat kerrostalon kylmäkellarissa. Hain ne sieltä viime viikolla meille kotiin. Leikkasin kasvit loka-marraskuulla, kun kaikki lehdet olivat pihalla niistä jo tippuneet. Nyt kun ne lämpöön toin, ne lähtivät valumaan hurjasti niistä leikkauskohdista! APUVA! Joku edellinen taimeni nimittäin kuoli pystyyn nestevuodon takia. Nyt olen yrittänyt nestevuotoa tyrehdyttää oksahaava suojalla ( lac balsam), senjälkeen ilmastointiteipillä(älkää naurako ) ja kun sekään ei pysynyt, niin nyt olen sulalla steariinilla kokeillut, ja silti sieltä steariinin välistä puskee nestettä. Silmut pullistuvat onneksi toisessa köynnöksessä, toinen vain vuotaa....huh huh, siis onko teillä lähtenyt keväällä viiniköynnökset valumaan syksyn leikkauskohdista? Miksi näin kävi? Keinoja tyrehdyttämiselle?
jätetään asiantuntija pois... ei ole lähtenyt, ei pihalla olevista eikä parvekkeella nyt kolme talvea talvehtineesta.
valuttaako sekin, jonka silmut kuitenkin pullistuvat? kumpi on kaksi kumpi yksivuotias? mitään poppakonstia ei taida tyrehdyttämiselle olla. - ainoa syy, joka minulle tulee mieleen, miksi noin on käynyt, on, että köynnös ei ole saanut minkäänlaista talvilepoa. kylmäkellareissa lienee lämpötilat 5 - 10 asteen välillä tasaisesti läpi talven. huoneenlämpö sitten sai vain vähän kohmeeseen menneet elinnesteet liikkeelle.
Auttaisiko, jos verson taittaa jyrkälle mutkalle takaisinpäin ja sitoo tiukasti?
Otat vaan tulitikun ja poltat sen leikkauskohdan niin vuoto tyrehtyy siihen
noinko helppoa se onkin? - laitanpa mieleen, jos itse tai joku vauvoja saaneista joskus kohtaa saman ongelman.
Kiitos vastauksista!
Viiniköynnöksenio vat siis beta ja zilda, tämä zilda mielestäni se vanhempi, joka siis komeilla silmuilla. Beta vuotaa myös kovasti, mutta siinä ei silmut vielä pullistele laisinkaan.
Taivutus ei varmaankaan onnistu, vanhemman taimen oksan paksuus kuitenkin jo sen verran paksu, että voisi tehdä lisää tuhoa, kun sitä vääntäisi.
Hihittelen täällä polttamisvinkkiä, nyt kun niissä sitä steariinia päissä on, niin minullahan on täällä kohta melkoinen roihu...
Hyvä vinkki ja aion sen ehdottomasti kokeilla huomenna, kunhan rapsuttelen isoimmat steariinit pois ensin.
Mietin syksyllä ennen viiniköynnösten varastoon vientiä, että olisiko pitänyt kauemmin pitää ulkona niitä leikkauksen jälkeen, mutta sitten pelkäsin, että jäätyvät läpeensä ruukussa (ihan kun tänä talvena oli mikään kovin läpeensä jäätynyt...). Ja kun kylmäkellari ei ole samalla paikkakunnalla niin saa vähän aina sumplia sitä vientiä.
Palaan huomenna ja kerron kuinka kävi tulitikkuvinkin kanssa.
vasta yön yli nukuttuani tajusin, etteihän minulla mokomaa ole tapahtunut myöskään noiden kuutena(ko) talvena kasvattamieni risuvauvojen kanssa ja sentään ovat läpi talven ei-pakkasella (paitsi viime talvena meni mökissä alle nollan, tänä talvena taas ei pudonnut kuin kerran alle +10°C).
odotan tietoa poltto-operaation onnistumisesta. ei sitten tarvitse itse kokeilla:-)
No niin, iltaa taas! Eipäs muuten olekaan ihan helppo juttu tuo leikatun kohdan polttaminen.... Ohuessa oksassa viime vuonna ostetussa taimessa toimi hyvin, tosin piti ottaa kynttilä käyttöön, kyllä polttaminen sen verran monta minuuttia vei. Mutta tuon vanhemman taimen kaikkein pahiten valuva paksuhko ja ryhmyinen leikkauskohta eipä tyrehtynytkään useasta monen minuutin polttoyrityksestä huolimatta, käry sen kuin nousi, mutta nestettä puski heti kun lopetti, taas pihalle.
No minähän en lannistu, jos kerta hengissä vielä ovat, niin kaikkeni meinaan yrittää. Seuraavaksi kokeilin ensin laittaa steariinia ja sitten polttaa. Paloi paremmin, mutta ei tyrehtynyt. Joten nyt dippaan leikkauskohtaa taas steariiniin, päätin, että jos siinä tarpeeksi monta kerrosta on, niin pakkohan sen on tyrehtyä.
On tämä hullun hauskaa puuhaa! Enkä silti käsitä, miksi ne lähtivät vuotamaan, koska ei silloin syksyllä leikkaushetkellä eikä sen jälkeen vuotaneet ollenkaan, olisi siis luullut jotenkin olevan lepotilassa kasvejen.
Basil, sellaisia kohtalaisen ohuita oksia olen polttanut ja siinä tämä konsti tosiaan toimi, mutta paksumpi oksa voikin olla tosi haasteellinen
Jätänpä minäkin merkin tähän ketjuun, kun eilen tuli puutarhamessuilta ostettua viiniköynnös Zilga. Kasvihuone odottelee vielä paketissa, joten ehkä kuukauden päästä pääsen sen sinne istuttamaan. Riittääkö semmoinen iso neliskanttinen laastipalju kasvualustaksi? Kun semmoisiin olen suunnitellut muutkin kasvarin kasvit istuttavani. Rhodomultaako pitäisi laittaa?
Köynnös saa nyt elellä kuukauden verran tuossa terassilla ostopurkissaan, eteiseen otan pakkasöiksi, niin kuin myyjä suositteli. Toivottavasti malttaa odottaa istuttamistaan.
Lähdin messuille hakemaankin jotain erilaista kasvihuoneeseeni tomaattien ja kurkkujen lisäksi ja viiniköynnös passasi minulle oikein hyvin :)
kiitos basil. - hauskaa luettavaa sinun sitkeytesi, ei kuitenkaan ihan lohdullista. taidan jättää omat kokeiluni tekemättä, vaikka harjoituskappaleita olisi kyllä.
auttaisiko vuotavaa viiniköynnöksen versoa hillitsemään kireälle versoon laitettu ohut rautalanka, siellä kuoren allahan se virtaus tapahtuu. kuulostaa tosi hurjalta ja kurjalta.
Iltaa taasen! Ei huono vinkki tuo rautalanka, jospa kokeilen sitä huomenna (muistan omistavani ohutta rautalankaa, mutta pähkään missä se on). Jokaisessa leikkauskohdassa on tällähetkellä iso paakku steariinia, joka on selkeästi hidastanut nestevirtausta, mutta edelleen vuotaa osa, nimenomaan paksuimmissa oksissa....
Silmut pullistuvat kuitenkin ihan silmissä, joten sen puoleen uskon, että voiton puolella ollaan, nestettä siis riittää kasvuunkin, kaikki ei valu ulos. Yritän kastella maltilla, mutta säännöllisesti, jottei ainakaan pääsisi kuivumaan taimet nyt.
Viiniköynnösten vuoto tarina, sen kun jatkuu... tosin tihkuna enää. On noi niin hupaisan näköiset nyt kaikkine steariini ja rautalankavirityksineen, laittaisin ehdottomasti kuvan, mutta digikamera hajosi pari viikkoa sitten, enkä ole vielä kamerakaupoille kerinnyt. Ensimmäiset lehdet puhkesivat tänään, joten vahvasti hengissä olevat kasvit. Vielä mietin, että jos olisi niin paksua ja tahmeaa lakkaa, niin kokeilisin, vielä nuo muutamat ryhmyisemmät päät upottaa lakkaan, jos se sulkisi lopullisesti nestevuodon.
Mutta siis näin täällä homma jatkuu, enemmän tai vähemmän hulluissa merkeissä.
tuntuu, että kaikesta hullutuksesta huolimatta saat sittenkin työvoiton:-)
kynsilakka? on sillä sukkien silmäpakojakin tyrehdytetty…