Viiniköynnös, Vitis

Kiitos, minä odottelen vielä kasvun alkamista.

Mulla on kaikissa uusia oksia 

Jassoo, onks mun sitten kuollut, kun ei ole mitään pyöristyneitä silmuja?

Enkä ole älynnyt ajoissa leikatakaan. Hyvin menee…

Hei, apuva. Menin leikkaamaan kasvihuoneessa viiniköynnöstäni. Leikkasin kuolleelta vaikuttavia oksia. Nyt osasta tippuu runsaasti mahlaa. Miten voin tyrehdyttää vuodon ? Vai onko kasvi tuhoon tuomittu ?

Voimakas vuoto rasittaa kasvia melkoisesti, joten varsinkin jos kovin moni oksa vuotaa, kokeilisin jalostusvahaa.

Ei se sinun köynnös siihen kuole. Saattaa olla vähän vaikutusta kukintaan ja siten myös satoon, mutta henkeä köynnöksestäsi et tuolla leikkuulla pois saa.

samaa mieltä Tuurian kanssa. Riippuu tietysti myös köynnöksen iästä ja oksan paksuudesta, mutta tuskin kuolee. Saattaa vuotaa useita viikkojakin, eikä vahasta haittaa ole.Leikattavat oksat yleensä ovat keväällä niin kuivia, että rapsahtavat poikki käsin taittamalla ja tervekin vanha köynnös näyttää uskomattoman kuolleelta, ennenkuin kunnolla herää henkiin.

Olen vihdoin saanut Swenson Redin talevehtimaan yli kahden talven. Nyt näytti siltä että kun talvi ei kasvia tappanut tein sen itse saksilla! Mutta hyvä tietää, että saattaapi selvitä tästäkin. Kiitos vastauksista!

Mulle kerrottiin, ettei vahasta ole hyötyä. Vuoto on niin voimakasta, ettei vaha pysy. Yleensä köynnös kuulemma kestää vuodon.

Miten olette tukeneet kasvihuoneessa olevan viiniköynnöksen, siis ettei mene oksat pitkin maata? Omani on takaseinää vasten, ja tulevalle kesälle pitäisi kehitellä jotain parempaa kuin muutama naru. Verkko?

Itse tykkään puisesta tuesta/ristikosta. Kestää useita vuosia, mutta ei haittaa, vaikka rypäleet ottavat siihen kiinni, koska ei ruostu.(ruosteen maku suussa ajatuksena ei tunnu kivalta) Mielestäni sitä kannattaa jatkaa jonkin matkaa katossa, ellei sitten kasvarisi ole poikkeuksellisen korkea. Kuvia löytyy tästä ketjustakin viime heinäkuulta.

Kiitos, Magnolia! Ei ole korkea, ihan perus-Juliana. Tuota ruosteen makua en tullut ajatelleeksikaan, hyvä kun vinkkasit!

Milloin viiniköynnöksessä pitäisi näkyä pullistuneita silmuja tai muuta elämää. Leikkasin tosiaan muutamaa haaraa niin että köynnös tiputtaa mahlaa eli elossa lienee. Mutta vaikka kasvihuoneessa on jo melkoisen lämmintä ainakin päivisin ja kasvihuoneen kasvualustassa olen pitänyt lämmitystä (maalämpö 14-17 C) niin köynnöksissä ei ole mitään kasvun alkua. Lajit on Swenson Red ja Jubileinaja Novgoroda. Lannoitteita en ole vielä lisännyt.

Jubileinaja Novgoroda on aika myöhainen kasvuunlähdössä. Kasvuunlähtö avomaalla toukokuun puolesta välistä loppuun: tänä keväänä menee varmaan kesäkuun puolelle, kun kevät on myöhässä.
Näin siis meillä. Profiilistasi ei näy, millä vyöhykkeellä asustelet

Kakkosvyöhykkeellä asustelen. Olen yrittänyt etsiä viestejä milloin muilla viiniköynnökset keväisin ovat heräilleet, mutta enpä ole löytänyt keskustelua aiheesta. Vaikka kasvihuoneessa on aurinkoisina päivinä lämmintä niin öisinhän lämpötila edelleen tippuu lähelle nollaa.

Meidän Zilga (ulkona) on yleensä toukokuulla alkanut näyttää elon merkkejä.

olen näköjään ihan tarkkaan kirjannut zilgan heräämisen->

tiistai, 1. huhtikuuta 2008 - klo 23. 22
tännekin vielä: seinustan kolmesta zilgasta yksi (kolme vuotias) on saanut silmuihinsa vihreyttä.

torstai, 13. toukokuuta 2010 - klo 13. 26
parempi silmäinen ystävä kävi eilen ja tarkisti: kaikki neljä zilgaa pullistelevat silmujaan mökin eteläseinustalla.

maanantai, 25. huhtikuuta 2011 - klo 16. 25
lauantaiaamuna pikavilkaisulla 1/4 zilgasta aloittanut kasvun. sunnuntaiaamuna tarkkaan lukulasien kanssa niin kaikki neljä mökin eteläseinällä hyvinkin jo kasvussa.

sunnuntai, 29. huhtikuuta 2012 - klo 22. 06
kaikki neljä zilgaa ovat hereillä. iso ilo on myös, että ystävillä, joille zilga-vauvoja olen vuosien saatossa antanut, on oikein eläviä viiniköynnöksiä mökkiensä seinustoilla.

vuodelta 2009 puuttuu kevätherätys, kun silloin kaikki zilgat oli kaluttu viiden sentin tapeille (myyrävuosi) ja ne ylösnousivat vasta kesäkuussa (sekin on kirjattu ylös:_))

Laitoin viime kesänä rullassa myytävää muovipinnoitettua aitaverkkoa kasvihuoneeseen meloneille tueksi ja totesin niin toimivaksi, että aion käyttää sitä toisessa kasvarissa viiniköynnöksillekin. Helppo kiinnittää nippusiteillä ja taivuttaa sekä seinälle että kattoon.

lisäys edelliseen - otin äsken parvekkeen zilgalta pois varjostuspeiton. parissa silmussa on jo pikkurillin kynnen kokoiset lehdet tulossa. muut vasta pullistelevat.

…ja uusi lisäys taas; eilen jo tarkistin, että kaikki neljä zilgaa ovat pullistelemassa silmujaan. tänään poistin varjostuksetkin = kauhian rumat lakanarievut, kun kerran koivu sai hiirenkorvat eilen.