Viiniköynnös, Vitis

Onko tää kasvarin pääty soppee paikka viiniköynnöksille? Tähän paistaa vaan puolet päivästä aurinko, ja pari miljoonaa murkkua siellä, mutta on tuulelta suojassa. Ja onko sillä jotakin väliä pölytyksen kannalta mitkä taimet laittaa vierekkäin? Mullon rondo, 2x jubilee ja 2x joku haza…

Ilta- vai aamupäivän?

aamun

Mun viiniköynnös ei edelleenkään puske ainuttakaan silmua… Taitaa olla kuollut? Kasvoi vähän pahalla paikalla, josta tuuli vei lumet pois eikä ollut sellaista suojaavaa lumivaippaa talvella. Koska luovutan lopullisesti ja nakkaan sen roskikseen?

ei ainakaan ennen juhannusta. jos olet istuttanut sen syvään niin kuin ohje sanoo niin hyvinkin sieltä vielä kasvua tulee.
parvekkeelta yhtenä keväänä otin "kuolleen" pois. seuraavalla kerralla en enää ja tuolla se nyt venyttelee kahta oksaa jo aika korkealla.
samoin myyrien tapille kaluama vanha köynnös alkoi kasvaa vasta suunnilleen juhannusviikolla

edit - hain esiin kaksi vanhaa juttuani tästä samasta ketjusta->
"tiistai, 9. kesäkuuta 2009 - klo 14. 18 
seniori-zilga on avaamassa kahta silmua kannostaan. taitaa se siitä vielä köynnökseksi toeta. usean vuoden kasvu vaan tuhoutui ja satotoiveet hävisivät myyräpahalaisten suuhun:-("
"tiistai, 23. kesäkuuta 2009 - klo 20. 38
kun menee kauppaan valittamaan, ettei taimi lähtenyt keväällä kasvuun, saa neuvon - tai ainakin aikoinaan sai - että odota juhannukseen ja kerro sitten lähtikö. pitää ilmeisesti edelleen tänä kiireen aikanakin sama neuvo kutinsa.
juhannuksen kunniaksi minun kolmas eli juniori-zilganikin puski oikein vahvan verson myyrien kaluaman tyngän viekosta. - monen vuoden yhteen lasketun kasvun myyrät tuhosivat, mutta eivät saaneet yhtäkään zilgaa hengiltä."

Tatti, jos paistaa edes iltapäivä kahteen, niin mun mielestä riittää. Mieti, kuinka aikaisin siitä sulaa lumet, siitä tietää onko lämmin ja suojaisa paikka.

En kyllä tajunnut kovinkaan syvään istuttaa… Taisi mennä about samaan syvyyteen kuin se ostaessa purkissaan oli. :-/

Mulla ois tarkoitus tänä kesänä sijoittaa rahani zilgaan :slight_smile: Jo viime kesänä itseasiassa siitä haaveilin…

Olenkin tässä nyt miettinyt miten ja mihin sen laittaisin.

Olen leikitellyt ajatuksella, että tekisin kasvimaan ja pojan leikkiosion väliin aidan, mistä sitten olisi kulku kasvimaalle, sellaistesta ruostuneesta harjateräsverkosta tehdystä holvikaaresta…

Ajattelin tehdä sellaisen kaaren, mikä olisi kulkuväylästään leveydeltään joku 1,2m ja siihen sitten tekisin söpöt tuplaportit. Harjateräksverkonkin jättäisin n. metrin levyiseksi joten luulisi kiipeilypinta-alaa viinille olevan jos kaaren korkeuskin olisi jotain 2-2,5m luokkaa… sellainen siis ettei tartte pidempienkään kumarrella :smiley:

Siihen sitten tekisin tarvittavan kokoiset istutuslaatikot jotka eristäisin styroxilla jos olisivat sitten talvenkestävämmät? Mietein sitäkin, että ne laatikot voisi sitten nostaa vaikka autotalliin talvehtimaan, mutta miten se sitten käytännössä onnistuisi kun se viiniköynnös kiemurtelisi siinä harjateräsportissa :smiley:

vai olisiko parempi vaan istuttaa vaikka kohopenkkiin ihan maahan ja jättää siihen talveksi…? koittaa vaikka laittaa harsoa/juuttisäkkiä ja havuilla peitellä juurakkoa reilusti ja pitää huolen että koko talven pysyy lunta päällä, jos luoja vain suo :smiley:

huhhuh, ihan piti nopeesti vaan jotain kysäistä ja tässä sitä taas ollaan :smiley:

Meilläkin vasta tänään näki, että silmut ovat aavistuksen pullistuneet (kasvavat ulkona).

Kyl siitä lumet suli aika äkkii Ja en löytäny kuvaa jossa ei olis valkeekuulasta eessä 

Oks kellään ulkona, Frankenthaler VIiniköynnöstä,? Jos joltai löytyy ulkokasvatusta, oisin kiinnostunut alusta. Se vois menestyy kasvarissa, jos on kestävääkantaa.

Minä odotan mielenkiinnolla, miten minun kaksi viiniköynnöstäni ovat selvinneet ensimmäisestä talvesta. Supagasta olen oikeastaan ihan varma, mutta toinen, Eddy’s blue wonder, epäilyttää, sillä sen kasvu viime kesänäkään ei ollut vakuuttavaa. Tuliko sinne juuria paljonkaan. En viitsi nyt kaivella kuitenkaan, vaan odottelen vain suosiolla.

Ekmanska kirjoitti:
vai olisiko parempi vaan istuttaa vaikka kohopenkkiin ihan maahan ja jättää siihen talveksi…? koittaa vaikka laittaa harsoa/juuttisäkkiä ja havuilla peitellä juurakkoa reilusti ja pitää huolen että koko talven pysyy lunta päällä, jos luoja vain suo :smiley:

Maahan minä istuttaisin; onko lämmin, aurinkoinen paikka. Mulla kasvaa ulkona etelärinteessä kaikki rypäleeni ja enkä ole peitellyt/kantanut lunta koskaan, Miks juuri Zilga?

IrisFinlandica, Eddy lähtee aika myöhään kasvuun.

Olen kuullut että tuo zilga on tosi hyvin kylmää kestävää lajiketta… ja täällä on ainakin sitä tarjolla, mikäs siinä, onko huonoja kokemuksia? mausta/satoisuudesta/kestävyydestä?

Tulisi siis vähän niinkun keskelle pihaa, tai talon lähelle kyllä, mutta tosiaan tuohon kaareen, joten taloon etäisyyttä ois varmaan joku pari metriä, kun siihen sivuun tulee yksi kukkapenkkikin :slight_smile:

Pohjatonta kohopenkkiä ajattelin myös, koho-osuutta lähinnä siksi, että on nätin näköinen, kun “lähtee kasvamaan” laatikosta, sekä myös siksi että meen pihamaa on sellasta sopivan savista ja ajattelin ettei tarttis NIIN syvälle alkaa maata parantamaan :smiley:

Kiitos raipel kommenteista, olisi mukava saada tästäkin kasvista vähän keskustelua taas hereille

Onkos muilla mitään erityis-lempparia lajiketta? :slight_smile:

Zilga menee näilläkin korkeuksilla hyvin joten varmasti menee sielläkin.

Jossain neuvottiin kasvattamaan viiniköynnökset ei pystyyn vaan vaakasuoraan pingoitettuun tukeen avomaalla. Maasta nouseva lämpö nopeuttaisi kypsymistä.

Viinitiloilla viiniköynnökset kasvatetaan vaakasuoraan. Kävin jokunen vuosi sitten eräällä Torresin viinitilalla, ja köynnökset ohjataan kasvamaan rungosta oikealla ja vasemmalle. Aika lähekkäin ne on istutettu. Pari vaijeria meni eri korkeuksilla rivin päästä päähän. Reilusti mua matalampia ne oli. Ja se maa oli ihan sellaista punaista hiekkaa.

Ekmanska kirjoitti:
Olen kuullut että tuo zilga on tosi hyvin kylmää kestävää lajiketta… ja täällä on ainakin sitä tarjolla, mikäs siinä, onko huonoja kokemuksia? mausta/satoisuudesta/kestävyydestä?

Nykyään on paljon lajikkeita saatavana, jotka kestävät yli -30° ja joiden sato valmistuu Zilgaa aiemmin, jopa siemenettömiä. Sadon valmistumiseen kannattaa kiinnittää huomiota lajiketta valitessa avomaalla kasvattaessa. 
Makuasia, mutta mielestäni kuuluu makunsa puolesta huonompien joukkoon, lisäksi paljon siemeniä (en ole kyllä kaikkia myytäviä lajikkeita maistanut; syksyisin on puutarhoilla maistiaisia eri lajikkeiden rypäleistä - sinne kannattaa mennä). 

Hei, olisko vielä esimerkkiä muutamasta yli -30 pakkasta kestävästä lajista joissa olisi Zilgaa makeammat (ja siemenettömät) hedelmät. Mieluummin vielä sellaisesta lajista joka ei kaipaa hapanta maata, jos sellaisia löytyy.

Käsittääkseni Zilga ei sinänsä vaadi happamaa maata ja olen kuullut että savimaassa rypäleistä sen tulee paremman makuiset.

Maijan toivelista on aika vaativa, aika monet lajikkeet toki kestävät melko kylmää mikäli ovat kuivassa paikassa. Pienimarjaisia siemenettömiä ja aikaisia lajeja on muutama jotka taitavat kestää -25c eli luulisi pärjäävän hyvin niin kauan kuin ovat talven maata vasten lumen alla.

Somerset seedless taitaa olla saatavin siemenetön talven kestävähkö lajike suomessa.