Tässä kuvaa tältä päivältä Lahden lähistöltä. Avomaalla ylävasemmalta lukien kaksivuotiaat Zilga, Fabel, Jubileneija Novgoroda ja viime syksynä istutettu Hazanski Sladkii. Hazanski on kaksinkertaisen hallaharson alla varmuuden vuoksi, sillä siinä on vain yksi hento silmu. Toivottavasti jaksaa tuosta lähteä. Hazan kanssa samaan aikaan istutetut Pinot Noir Precoce ja Eddy’'s Blue wonder taisivat kokea Suomen talven liian kovaksi. Tai sitten kasvattaja onneton ei osannut suojata …
Eddy lähtee mulla vimppana kasvuun eli on toivoa vielä. Ei ole meilläkään silmujen turpoamista sillä tapahtunut. Parempi on kun lähtevät myöhään kasvuun, ettei mahdolliset yöpakkaset vaurioita kasvua.
Mulla on Mikan silmut pikkuisen pullistuneet ja Zilga vielä ihan kuolleen näköinen. Ovat vasta ensimmäisen talven viettäneet minulla lämmittämättömässä kasvihuoneessa. Juuret pääsevät niin syvälle kuin menevät.
Vertasin viimevuotiseen seurantaani ja kuvista päätelleen juurikin tällä päivämäärällä Zilgassa oli tulleet ensimmäiset kukkatertut näkyviin (kasvihuoneessa). Joten myöhässä ollaan, kuten varmaan kaikki ovatkin huomanneet. Saas nähdä antaako syksy anteeksi heikon kevään.
tuskin, auringonvaloa = aromin antajaa ainakin puuttuu vaikka syykuussa vielä lämmintä olisikin.
sain aikoinaan semmoisen nyrkkisäännön, että kukat toukokuun loppuun, raakileet juhannukseen mennessä niin sato voi olla kohtuullinen. - eilen oli vasta kaksi auennutta lehteä alimmaisissa oksissa, muuten tuommoisia sinänsä hyvän näköisiä silmuja kuin sinun 14.5. kuvissasi
No sitten kasvatellaan juuria ja vahvistetaan runkoa ensi talven koitoksia vastaan. Parempi onni ensi vuonna. Onneksi ei ole tuo leipä kiinni viininviljelyssä.
Mulla on vasta JS:ssa ja HS:ssa vastaavassa tilassa kuin kuvassasi. Eddyssä huomaa nyt jo selvästi silmujen suurentuneen.
<-blogi - pakko on sanoa zilgan risuista sama kuin talvivalkosipulista ei ne petä koskaan
tällä kertaa olen tosi onnellinen: nuori ystäväni, kun erityisesti toivoi, että naapurin täti tekisi hänellekin niin kuin on tehnyt äidillekin.
Eddys blue wonder ei mennyt talven läpi autotallissa. Joko paleltui tai kuivui tai sitten kumpaakin. nyt on sitten etsinnässä uusia siemenettömiä pöytärypäleitä. PPunaisia tai tummia mieluitten eli onko kellään havaintoa että mistä saisi tilattua esmes…Vanessaa, jupiteria, sommerset seedless tai reliancea?
Olen netistä alustavasti etsiskellyt muutei ole oikein tullut vastaan mistään.
Zilgassa ja Betassa avomaalla pienet nupputertut kehittymässä. Muut puskevat vasta lehteä.
Zilgassa ei näy vielä mitään eloa, pitää jännityksessä.
kolmelta pihalta tarkistimme, kaikissa on nuput näkyvissä. - jotain kummaa tässä keväässä/viime syksyssä on, koska nyt sitten toinenkin syksyn risu pullistelee silmuaan. jos tarpeeksi pitkään malttaa odottaa saattavat kaikki neljä lähteä kasvuun.
kurppa., toivottavasti sinullakin on vain kummajainen eikä se taannoinen kevättalven leikkaus viipeellä tappanut jo hyvään kasvuun lähtenyttä.
toisaalta, myyrän talvella kaluamahan lähti juhannusviikolla…
En mie Zilkaa silloin leikannut. Viime vuonna oli Zilkassa isot lehdet ennenkun Summer sweet lähti kasvuun.
3 zilgaa ja yksi Hasanski on jo lehdessä. Viime kesänä istuttamani Rondo, aurora ja kaksi pinot noiria näyttävät yhä pystyynkuolleilta.
Mun Zilga alkoi viikonloppuna vasta näyttämään elonmerkkejä ja nyt tulee nuput vauhdilla esille Mä jo luulin että se on paleltunut talven aikana. Olin kyllä peittänyt sen hyvin havuilla ja haravoin vielä lehtiä myöhään syksyllä seinustalle missä tää mun viiniköynnös kasvaa.
Mä olin NIIN varma, että mun viimekesänä istuttamani viiniköynnös oli heittänyt veivinsä talven aikana. Se oli pahassa paikassa istutettuna, mihin ei muodostunut juuri ollenkaan lumivaippaa suojaksi kun tuuli puhalsi siitä kohtaa aina lumet veke. Mutta haa, tänään huomasin siinä eloa ja muutaman lehden!! Kaivoin sen samantien pois huonolta paikalta ja istutin aurinkoiseen etelärinteeseen oikein aitiopaikalle uuden Sweet Seeddless -lajikkeen viereen. Oon niin iloinen!
Ja tässä se uusi Viron tuonti
Guna ja Mars löytyivät ja valitsin lajikkeiksi… Mars tulee kasvarin tiiliseinää vasten kasvamaan ja Guna katetulle terassille/pergolaan Lapset jo odottaa satoa kuola valuen… Naureskelin ettei ehkä pari tikkua vielä satoa tänävuonna tuota tai enhän tiedä vielä että minkäkokoiset taimet olisi tuloillaan:) Olisihan se kiva että vaikka tertullisen saisivat herkutella omasta kasvista:)
Lapset on niin hauskasia.
Istutin kasvipalstalle valeeseen Somersetin. Lapsenlapseni sanoi, että voi tulla sitten hakemaan tomskuja sieltä (kun ei millään viitsisi hakea edes meiltä kotoa tomskuja, josta heidän kodistaan on matkaa vain 1/3 verrattuna kasvipalstalle)
Voisitteko laittaa kuvia, että miten ootta tukeneet köynnökset, ym miten ne kasvaa ja missä. Vinkkejä tarvis
On tää kasvun ihme melkoinen keväällä. Tuossa aiemmassa viestissä valittelin vaatimatonta kasvua zilgalla ja vertasin edelliseen vuoteen. Nyt on jo otettu ainakin pituudessa kiinni. Pisimmät versot huitelevat jo metrin pituisina kasvihuonessa ja avomaallakin on jo liki kolmekymmentäsenttisiä versoja. Saas nähdä milloin kukinta alkaa. Olisi kiva saada myös avomaan zilgasta ensimmäiset marjat. Täytyy yrittää kerätä kaikin keinoin kesän aurinko ja lämpo talteen.
Myös Fabel on tehnyt ensimmäiset terttunsa tänä vuonna. Onko kellään kertoa mielipidettä fabelin mausta?
Rilla, mistä hommasit Sweet seedlessin? Tekisi itsekin mieli kokeilla siemenetöntä lajiketta.