(Yrtit ja mausteet)
Laitan tänne luonnonkasvipuolelle tämän Kibulta saadun värikasvinkin. Punahierakka, Rumex sanguineus, ("villipunajuuri".
).
(Yrtit ja mausteet)
Laitan tänne luonnonkasvipuolelle tämän Kibulta saadun värikasvinkin. Punahierakka, Rumex sanguineus, ("villipunajuuri".
).
Tuota minullakin on, mutta jotenkin en oikein saa siihen innostusta. Noin läheltä katsottuna se on ihan kiva, mutta luonnossa sitä tuskin huomaa. Se tarvitsisi ehkä jotain valkoista taustakasviksi? Tai ehkäpä nostankin sen ruukkuun kesäksi. Siinähän sitä tulisi katseltua riittävän läheltä!
En muuten tiennytkään, että tuokin on luonnonkasvi. Luulin sitä joksikin jalostetuksi ihmeeksi
Tuo on muuten aika namulin näköinen.....
Minulla on tuo ruukussa Nuo ruukkuyrttiviljelijät myyvät samaa kasvia viinisuolaheinä -nimellä ja kaupan yrtistä katkaisin liian pitkät juuret ja pukkasin multaan, johon se kotiutuikin oikein hyvin. Laitan sen sitten kesemmällä kesäkeittiön kupeeseen yrttipenkkiin.
Syödäänkö tuosta kasvista jokin osa?
Juu juu, lehti on syötävä, lievästi suolaheinän makuinen Katselepas kaupan ruukkuyrttivalikoimaa. Uusimmassa Yhteishyvässä tai Pirkassa tuo on esitelty yhtenä salaattina, mutta ohjeissa sillä on lähinnä käsketty koristella salaatteja ja annoksia. Sen lehden mukaan kestää jonkin verran kypsennystäkin, joten ajattelin kokeilla laittaa sitä wokkiin, se olisi nätti lisää siihenkin, kun varsi on hieno punainen. Minä olen salaatteja koristellut sillä.
Kiitos Inki tietoiskusta
Kiitos Inki tiedosta, eipä ole tullut mieleen maistaa. Onko se sinulla talvehtinutkin ruukussa?
On ollut ruukussa vasta n. kuukauden, kun silloin ostin sen kaupasta Tommolan tila myy sitä perennana, mutta kuukkeloimalla noilla molemmilla suominimillä löytyy sama kasvitieteellinen nimi yrtille ja perennalle.
Ok, minähän voisin sitä kokeeksi ruukussa talvettaa, kun en varsinaisesti murheeseeni huku, jos se sattuu kuolemaan
Olihan siitä näköjään kuvakin...
Sehän on vähän saman näköinen kuin täpläkeltano, Heiracium maculatum, nuorena , juuri maasta nousseena . Katselin sitä juuri tänään, se leviää vaan niin kamalasti
Täpläkeltanossa on niitä punaisia täpliä pitkin lehden lapaa, punahierakassa taas lehtiruodit ovat punaiset. Alku tietty usein näyttää kovin samalta
Temskukka, täällä viinisuolaheinä
Ja tuli julki hakutoimintokorjattavaa: Etsin sanalla hierakka joten eihän se löydä kun otsikossa lukee hierakat.
Kiitos Inki, ja tuohan on saatava. Erityisen nätti kun muutenkin tykkään punaisesta.
Minä olenkin tuon huomattuani alkanut käyttää perusmuotoa nimestä ja yksikössä - muutan tämänkin palstan otsikon nyt.
Minun viinisuolaheinässäni ovat lehdet pyöreähköt eivätkä noin suipot kuin Inkillä, mutta omani onkin vasta ihan pieni taimi. Kaipa silti kyseessä on punahierakka, jota myös viinisuolaheinäksi kutsutaan.
Kasvarissa on jo kasvanut vanhasta taimesta iso puska.
Minä istutin omani syksyllä kukkapenkkiin ruukusta - toivottavasti lähtisi kasvuun. Viime yönä vaan oli taas satanut lunta…
Ulkona on myös kasvussa muttei niin isoina.