Olen näköjään edellisellä sivulla uhannut jättää viinisuolaheinäni ruukkuun talveksi. No en sitten jättänyt, kun se kasvaa roihahti ruukussa niin, että se oli pakko jo loppukesästä nostaa pois ja jakaa. Kova kasvuvoima sillä näyttää hyvässä maassa olevan ja ruukussa se on jopa ihan nättikin. Makua en kyllä menisi kehumaan, mutta onhan kai se hauska piriste salaatissa
Löysin vielä kuvankin. Otettu 29.5. 2007.
Hee, minä eilen puutarhamyymälässä rohmusin muutamia 50 sentin yrttejä, ja muistin täällä puhutun viinisuolaheinästä. Muuten olisi jäänyt sinne kauppaan se. Mutta tuollapa mulla on nyt yksi! Laitoin samaan vanhaan kattilaan kasvamaan basilikan, timjamin ja sitruunamelissan kanssa, mutta pitääköhän huomenna kaivaa se sieltä omaan ruukkuunsa, jos on kerran niin kova kasvamaan! Se on kyllä nätti!
sinä viinisuolahaeinästä kiinnostunut. Laitoin kaupasta ostetun suolaheinän suoraan kasvimaalleni ja se kasvaa mainiosti! on jopa levinnyt. Joten kannattaa kokeill, eiköhän siis ruukkupuutarhaankin kelpaa.
Viinisuolaheinää ainakin etana nakertaa.
Viinisuolaheinä kasvaa penkissä enemmän kuin mainiosti. Varoituksen sana tässä kohtaa, kannattaa tosiaan miettiä mihin sen istuttaa. Juurimatto ympärillä olis ollut poikaa..
Viinisuolaheinä pukkaa niin maan perusteellisen komeaa uutta lehteä Ja mä kun luulin sen olevan yksivuotinen! Tykkään käyttää salaateissa väriläiskänä.
Tänään ajattelin kokeilla valkoisen parsan kanssa, voisulaa, jossa kuullotettua sipulia ja ryöpättyä viinsuolaheinää. Olisko ideaa?
saa ainakin muutoin kalvakka annos väriä:-) miksi muuten ryöppäisit (=ylimääräistä tiskiä), laita hetkeksi pannulle sipulien kanssa.
minulla on lähtenyt aikoinaan marketanpuiston markkinoilta ostettu nyt vissiin kolmannelle kesälle.
Viinisuolaheinästä on ollut myös kovasti juttua Yrttien kasvattaminen kaupan ruukkuyrteistä -ketjussa.
On viinisuolaheinä kiitollinen, viime syksynä toin yrttiruukun sisälle ja kun toiset yrtit kuolivat jäi kasteleminen vähälle. Ruukku oli jossain nurkassa oman onnensa nojassa kun pari viikkoa sitten huomasin sen ja muutaman puolikuolleen lehden siinä. Istutin juuren kukkaruukuun ja siinä se nyt rehottaa. En olisi uskonut sitä noin sitkeäksi.
Kaupan yrttiruukun minäkin tönkkösaveen pihalle tökkäsin ja semmoinen metrinen puska siitä on kolmessa vuodessa tullut. Kannattaa kyllä katkoa kukinnot pois, siementää erittäin kiitettävästi ja runsaasti joten niitä pikku taimia on sitten enemmän kun tarpeeksi
Kiurunkannus, kuullostaa ihan mukavalle Millainen kasvupaikka se sinulla on muuten? Aurinko, puolivarjo, suojainen… ?
ei mitään väliä, kunhan mullan siemen kohtaa,
en yhtään ihmettelis vaikka tulis uusi uhka Suomen luonnolle?
Eli voisi mennä puolivarjopenkissä kaverinaan saksankirveli? Vai voisiko kibun kommentin tulkita niin että saattaa tukahduttaa kasvullaan naapurinsa?
En tiedä mitä kibu tarkoittaa mutta saattaisin sen kommentin siihen suuntaan ymmärtää siitä tulee helposti jokapaikan rikkis.
Uskon että menestyy missä vaan,vähänkun meidän luonnonvaraiset suolaheinät. Minulla on aurinkoisessa paikassa täysin vailla hoivaa ja huoltoa . Kyllä se saksankirvelin kaveriksi varmaankin hyvin sopii ja kun välillä käyt ainakin vilkaisemassa ette koko tilaa valloita
ei se saksankirveliä tukahduta mutta muut kyllä jos pääsee siementämään…
Minulta on talvi vienyt viinisuolaheinän taas, missähän kulkee monivuotisen kasvun raja? Ja kukkia ei ole aikonutkaan niinä parina kesänä, jona olen kaupan ruukun penkkiin istuttanut.
Jaahas, taas uusi "tahtootämänheti" kasvi. Onneksi on helppo ja halpa, ruokakaupasta 1,50€.
Kiitos kibu… & kiurunkannus tuosta leviämisvaroituksesta, taidan laittaa tuollaisen ruukkuun kasvamaan. Ei uusia rikkiksiä puutarhaani.
hyvästi hengissä on viinisuolaheinä, mutta ei se ainakaan kahteen kesään ole isoksi reuhahtanut eikä edes yrittänyt kukkia. auttaakohan se, että minä nyrhin siitä liikakasvun lautaselleni?
olkaa onnellisia
(en tiedä kohta yhtään kasvia joka ei leviäis meillä )