Viinisuolaheinä (punahierakka), Rumex sanguineus

:slight_smile: ei se kasvien vika ole. sinä vaan olet “liian” hyvä puutarhailija.

Hitsi. Pitäs varmaan viedä joku suosikkikasvi Kibulle hoitoon. :))

Kibu, leviävätkö tikankontitkin teillä?

mulla ei valitettavasti ole niille arvoistaan paikkaa :frowning:

kibu…lla on liian (?) hyvä viherpeukalo :wink:

…tiedä häntä, laiskuus (annan siementää), enkä kauheasti kitke, talveksi jätän törröttäjät, maanpinta otollinen (joskus levitetty hiekkaa ja turvetta)

siinäpä se :wink:

Jääkös tämä viinisuolaheinä paremmin henkiin ulkona? Ajattelin vaan, kun sisällä en ole saanut hengissä pysymään sellaista ruokakaupasta ostettua. 

Kaksi viikkoa sitten Plantageniista yrttitaimena ostettu on hyvin kasvussaan. Vaihdoin isompaan ruukkuun ja on sisällä. (Kuvankin olisin laittanut, mutta jostain syystä ei tuo toinen viestin lisäys aukea.)

En minäkään arvannut viinisuolaheinän näin hyvin talvehtivan!  Juurillaanko tämä sitten leviää? Että pitäisikö jakaa ruukkuihin?

Hienosti talvehti täälläkin.

minulla taitaa lähteä neljännelle kesälleen ihan yrttimaalle istutettuna. toistaiseksi en ole tehnyt sille muuta kuin tähän aikaan keväällä lisännyt kompostimultaa juurillensa ja kesän mittaan syönyt pöheikköä pienemmäksi.

nuttura - minusta voisit. ketjua kun lukee niin monella taitaa olla tehtynä niin. (kurpalla ainakin; se jäi mieleen:-)) eikä minulla ainakaan riesaksi ole levinnyt. auttaa tässäkin kun syö ahkerasti lehtiä pois, ei riitä ylimääräistä voimaa juurien levittäytyä.

Voisinko siis istuttaa tuon paikoilleen ilman ruukkua kasvilavaan?

Mulla on ollut reunakasvina yhdessä perennapenkissä, mutta tälle keväälle ei olekaan tullut vielä tutkailtua, onko olemassa.

Ok. Täytyy miettiä sopiva paikka.

Leviää ainakin siemenestä ja joillain saattaa äityä rikkakasviksi. Minulla on palstalla ilman ruukkua maahan istutettuna ja noussut jo pari vuotta ilman ongelmia.

Talvehtii huonoissakin oloissa, leviää siemenestä.

no nyt selvisi toinenkin syy, miksi ei leviä minulla muuten kuin puskaa laajentamalla: ei ole ehtinyt kertaakaan vielä kukkia ja sitä myötä siementää. lehdistä katoaisi rapeus ja maukkaus, jos kukkimaan asti pääsisi…

Kiitos vinkeistä. Täytyy pitää sitten silmällä ettei pääse kukkimaan.

Juu, tuon Kaisaliisan toteamuksen “talvehtii huonoissakin oloissa” voin todistaa. Edellisvuonna kasvattelin siemenistä, ja kuvittelin yksivuotiseksi. Kippasin myöhään syksyllä (nypittyäni lehdet käyttöön) juuret ylöspäin mäkeen ja sieltähän se pukkasi viime vuonna, vaikkei ollut edes multaa juurien päällä :slight_smile:

Meillä alkaa tekemään nuppuja, täytyy kiireesti katkoa ne pois että voidaan syödä salaateissa. Vuosi vuodelta ne on isompia tupsuja vaikka kasvavat laihassa savessa.

Sitten pitää kysyä että onko totta että sitä voi kevyesti paistaa kiinankaalin joukossa? Näin kertoi torikauppias mutta onko tuo tosijuttu?