Viipun kuvia (II)

Sitruunat on ihan kunnon kokoisia 

mahtavia sitruunoita! kuinkas kauan tuollaista sitruunaa pitää kasvattaa että saa satoa? Ja missä se talvetetaan? Tahtoo tuollaisen kanssa!

Mieletön sitruuna ja oliivitkin omasta takaa!! Mikä on salaisuutesi ??:slight_smile:

Tuon sitruunapuun olen ostanut niinkin eksoottisesta paikasta kun K-rauta . Se oli silloin täynnä sitruunoita. Muutamia se on tehnyt myöhemminkin. Talvetin sitä ennen sisällä, mutta se kuivui nopeasti ja pudotti raakileensa ja lehtiä, eikä ollut niin kauhean kaunis.

Mulla on toinenkin sitruuna, pienempi joka on talvehtinut autotallissa. Niinpä uskalsin viedä tuon ison kanssa sinne autotalliin. Nyt kun kävin katsomassa, niin se oli tehnyt jo nuppujen alkuja. Tuon sen pian sisälle ja vaihdan mullat. Luulisin sen alkavan kukkimaan samantien.

Tuo sitruunapuu on selkeästi vartettu johonkin perusrunkoon. Varmaan kolmilehtiappelssiinin runkoon. Siemenestä kasvatettu kestää varmaan kauan ennenkuin tekee hedelmää.

On kyllä Viipulla puutarhuroimisen taito hyppysissä. Aivan ihania kukkeja joka puolella, mielellään noita katselee.

Oliivin "salaisuus" on poistomyynti -80% syksyllä. Talvetan sitä viileässä. Sisälle ei kannata tuoda talveksi, se kuolee melko varmasti. Aika monta vuotta se mulla on jo ollut, kukkii ja tekee oliiveita. Aika viehko tavallaan, sillä on hopeaan taittuvat lehdet.

Muoks. Kiitos Illakko.

Minun sitruunani on sisätiloissa talven, kun ei ole muutakaan paikkaa. Joten kuten menee. Tykkää selvästi, kun pääsee kesällä ulos. Yksi vihreä sitruuna siinä nytkin killuu. Oli viime kesänä enempikin, mutta takamuksellani vahingossa pukkasin oksat poikki ohikulkiessani. Viipun innostamana hankittu samasta eksoottisesta rautakaupasta kuin Viipunkin sitruuna.

Niin, etkös kurvannut suoraan rautakauppaan kun meiltä lähdit .

Minkälaisia ovat tuoreet oliivit maultaan vai voiko niitä edes syödä sellaisenaan? Onko niin, että oliivista tulee ‘oliivi’ vasta kun se on säilötty?

Maistoin, mutta pieniä kuivia rutiaisia ne olivat . Kaipaa marinointia suolaliemessä. Laitoin kyllä niitä kasvin juurelle taimien toivossa, mutta pidän oliivia niin kuivana, ettei sieltä mitään noussut.

Oliivisatosi on sen verran runsas, että joutunet opettelemaan lähivuosina suolaliemimarinointitaidon :slight_smile:

Viippu,niinhän minäkin teen,kesän annan kriinumin olla ulkona ja se voi komeasti,talvi on levossa vintin rappusissa,liekö vielä liian nuori,vaikka on sillä jo vuosia ikää.

Taisinpa kurvata.

Onpa kaunista teillä, Viippu! Hirmuisen sydämeenkäypiä nuo pikkuisin kelloin kukkivat kärhöt, Kaiu on minulla tahtoo-listalla ja oli kyllä vaikea olla lisäämättä kaikkia muitakin kuvaamiasi kärhöjä sinne.Muuten,
ole aika pidättyväinen hevonpeen kanssa, kun kärhöjä lannoitat. Hevonpeen tavallisesti runsas typpi kasvattaa vihreitä kasvin osia, jos haluaa kukkivia kasveja, kärhöille parempi on tomaatti- tai ruusulannoite.

Kiitos Merlin. Tästä on ollut ennenkin juttua, ettei hevonpee ja kanankakka ole parasta kärhöille. Katsoin noita perunalannoitetta, niitä on rakeistettuna. Mulla on kastelu ja lannoiteputket osissa kärhöjä (syvälle istutetuissa). Niihin voisi varmaan suoraan kaataa rakeistettua lannoitetta. Kohtuudella, siis. Lannoittanut olen sillä "punaisella" kastelulannoitteella suoraan putkeen. Liian harvoin tosin.

Nuo putket ovat vähän kaksipiipuinen juttu. Veden ja lannoitteen saa suoraan kärhön juurelle, mutta myös kylmä menee suoraan juureen.

Laitan sitä hevonpeetä penkkeihin pinnalle, siitä saavat sitten perennat ottaa osansa.

Olipa kiva nähdä, miltä kukkiva kriinumi näyttää. Minullakin on ollut sellainen kaksi vuotta, itse asiassa sipuleita on kaksi vierekkäin suuressa ruukussa, kun luin, että ne tykkäävät olla niin. Koko viime kesän ne olivat ulkona ruukussaan keskellä puutarhaa, ja kasvattivat komeat pitkät lehdet, mutta ei kukkia. Toivottavasti ensi kesänä vihdoin kukkivat!

Tuo minun kriinumi on kukkinut joka vuosi. Ostin sen joskus "huutavilta hollantilaisilta" puutarhamessuilla. Luulen, että tuo minun kriinumi kukkii siksi, että olen uhannut sitä kompostilla jos lopettaa kukkimisen.

Vähän neilikoita. Elleninneilikka on Anitalta. Taustalla pulskaneilikkaa.
Pionitkin kohta aukenemassa.

Mistähän pulskaneilikan nimi tulee? Riukuliinineilikka sopisi paremmin.

Jos jollain on tietoa mistä löytää neilikan Dianthus "spooky" niin vihjatkaa. Se on vielä rimpsuisempi.

Samassa penkissä kasvaa siperiankurjenmiekkaa.