Ja minun viirivehkana vain kukkii yhä vielä vihreitä kukintoja. Kasvi voi hyvin, ei kellastuneita kärkiä lehdissä, tekee koko ajan uutta lehteä, mutta jokainen kunkinta joka tulee, on jo alusta alkaen vihreä..kastelen heti kun näen, että nyt on vesi tarpeen, en liian usein, mutta ei ole kuivanakaan, ei ole lähellä patteria, saa valoa, mutta mikään ei auta..
Jos se on viherviirivehka ![]()
Jaa-h, viherviirivehka? Kun ostin kasvin keväällä, siinä oli kyllä ihan valkoiset kukinnot...ne vain muuttuivat kesän mittaan..
Vitsivitsi, huono vissiin, sori
Mulla on valkoiset olleet aina, tai oisko ne vihreät ennenkuin lakastuvat, muistelen. Kukathan kestää kuitenkin todella kauan.
Menin tänään ja ostin uuden viirivehkan, oikein isolehtisen. Kyllä latinalainen nimikin oli hyllynreunassa, mutta ei ollut kynää mukana. Pitänee ottaa huomenna kuva komeudesta. Nyt jos vielä onnistun saamaan tämänkin kukkimaan vihreitä kukintoja...silloin löydän aina nimenomaan viherviirivehkan!
Tässä se nyt on, uusin hankinta, viirivehka, virallinen nimi täytyy katsoa hyllynreunasta seuraavalla kauppakäynnillä:
Tässä on mun äidin jättiviirivehka,harmi ku ei nyt kuki,on mahtavan näk´öinen ku kukkii isoja kukkia:)
Eli siis, viirivehka voi kuivattaa lehtien päitä/lehtiä lannoituksen puutteesta?
Tähän vielä pakko laittaa kuva vehkastani, kun löysin koneelta kuvan miltä se näytti ostettaessa. Huomaan, että kasvu on nykyään ihan olematonta.
Tuossa siis vielä kaupan ruukussa 03/2008.
Nyt 02/2010 ![]()

Nämä kuvat naurattaajo itseäkin... Lähtee etsimään kadonnutta viherpeukaloa...
Sain anopiltani synttärilahjaksi pienen viirivehkan. Jätin sen kasvamaan viileään apukeittiöön ja se on kovasti viihtynyt siellä muiden viileää ja kosteaa vaativien orkideoitteni seurassa.
Edellisen viirivehkan hankin joskus 80-luvulla tosi pienenä taimena ja parissa vuodessa se kasvoi jättiläiseksi. Ainakin tämä uusi kasvi vaikuttaisi olevan sellainen pieneksi jäävä. En todellakaan kaipaa enää kookkaita kasveja tilaa viemästä.
Minulla on viirivehkan pistpkas, jonka sain loppukesästä, ja se on nyt ha vainnut kevään ja ruvennut kasvamaan ![]()
Miten saisin viirivehkani kukoistamaan (kuvahan löytyy edelliseltä sivulta)? Oli tarkoitus vaihtaa multa, mutta eihän täältä löytynyt altakastelumultaa ollenkaan. En kyllä muista mihin tuon viimeksi 2 vuotta sitten laitoin, ei kuitenkaan siihen multaan. Lannoittanut olen. Onko oleellista sen hyvinvoinnille laittaa altakasteluruukkuun siihen sopivaa multaa? Saisin sitä kyllä varmaan kuukauden kuluttua. Onko ruukku liian iso tuolle? Löytyy pienempiäkin altakasteluruukkuja vai olisi parempi laittaa johonkin toiseen ruukkuun?
Onpa ollut komea yksilö ostettaessa
(sorry ei pahalla, oma viirivehkani näyttää suunnilleen samalta kuin tuo sinun nykyään. Sen kanssa oli ongelmana kastelu, joka tuppasi unohtumaan, nyt säännöllisen kastelun ja suihkuttelun myötä on piristynyt).
Vähän jäävi siis neuvomaan, mutta tuosta altakastelumullasta vaan sen verran, että se kaiketi eroaa tavallisesta kukkamullasta lähinnä siten, että siihen on lisätty hiekkaa jottei tiivistyisi niin helposti. Jos käytät tav. kukkamultaa altakasteluruukussa, voi sinne sekaan lisätä hiekkaa tai vaikka lecasoraa. Ja itse olen kyllä käyttänyt sitä multaa, mitä sattuu olemaan.
Ehkä tuo sinun ruukku on vähän iso?
Mun viirivehkani on reilussa vuodessa tuplannut tai ehkä jopa triplannut kokonsa. Ostaessa se oli semmoinen pienilehtinen, nyt on korkeutta joku 60 cm. Ja ihan puolihuolimattomalla hoidolla tuo on ollut, välillä kuivahtanut jolloin olen kastellut sen litimäräksi. Altakasteluruukussa asuu, multana mitä lie kovaa koppuraa, eikä tunnu haittaavan.
Minun viimeksi hankkimani viirivehka jaksaa kukkia koko ajan. Nyt se teki ihmeellisen tuplakukan, jotenkin kaksi kukkavartta kasvanut yhteen:
Tässä tuplakukinto lähempää:
Tämä murheeni kryyni pikku viirivehka lopetti vihreiden kukkien tekemisen, nyt se ei kuki ollenkaan, pukkaa lehteä sitäkin enemmän:
minun viirivehka on kasvanut ja on oikein komian näköinen mutta missäs kukkaset viipyypi… pitää alkaa käyttämään tiheästi suihkussa ja höynäyttää sitä luulemaan että on sadekausi ja kohta aika kukkia:)
Mitkäs yllärit sieltä paljastui, kaksi nuppua, toinen vielä piilossa. 
Viirivehka on kyllä mukava peruskasvi: Ei tarvi kummoista valoa kukkiakseen, kertaakaan en ole nähnyt ötöjä, kasvaa hulluna ja ilmottaa selkeästi milloin olisi aika saada vettä. Itselläkin on nyt huonossa paikassaan pykännyt ensimmäisenn kukan tälle keväälle <3