Näin ikkää:
Näin ikkää:
Minulla on pikkuviirivehka, alussa hyvä kukinta, nyt kukinta on jo puhjetessaan vihreä ja kukkavarsi jää hyvin lyhyeksi. Mitähän minä teen väärin, on elämäni ensimmäinen kokemus viirevehkan kanssa. Kastelen kun multa kuivahtanut, parin viikon välein lannoitan, kasvi on puolivarjossa ?
Hmm… Viirivehkahan kuulemma on kostean maaperän kasvi. Ehkä voisit kokeilla pitämällä hieman kosteampana?
Ok, kiitos Ajettelin että kun mukan tulleessa lappusessa sanottiin, viirivehka on vähään tyytyväinen, se tarvitseee sitten vettäkin vain vähän. Eipä muuta, kuin kastelen useammin.
Etten sitten vain kastele liikaa..mutta sitten taas vaan vähennetään.
Kiitos paljon, terv Eevaliisa ![]()
Toivotaan, että auttaisi.
Ja minä ainakin melkeesti mitä tahansa kasvia kukkiessaan kastelen useammin, kuin kukkimattomana.
Vehkoista yleensä:poika ja minä aivastelemme aina kun vehkat kukkii,olenkin leikannut aina kukinnot pois,kun olen huomannut.Siis,onko asialla yhteyttä,vai mielleyhtymä?
Voihan sillä hyvinkin olla…?
Minulla on Viirivehka, jonka ajattelin hävittää. Jostain syystä se on vieläkin hajotettuna juurellisiin taimiin pihassa. Jos joku haluaa siitä taimia, minulta niitä saisi.
Mikä viirivehkaani vaivaa,lehden päät ruskistuvat??kokoajan enemmän lehtiä ruskistuu,tuolla pöydällä on tavallinen kirjoituspöytälamppu,mutta viirivehka on siitä kaukana,eli ei voi palaakkaan? Saa se siitä kuitenki valoa,kuivuuko lehdet nuin helposti?kastellut olen säännöllisesti,en liikaa,enkä liian vähän,joten en usko että kastelusta johtuu,mutta oisiko tuolla lampulla osuutta asiaan? Mitään ötököitä en ole huomannut,suihkuttelen kasvia monesti päivässä.
Mitähän tuohon nyt keksis, syitä voi olla vaikka mitä… onko se sinulla mullassa ettei myyntipurkin turpeessa? Tai onko ollut samassa purkissa pitkään niin, että purkki olisi jo täynnä juuria? Noista jos on jompikumpi, ei kasvualusta ime vettä tarpeeksi eikä ole kasvilla ravinteitakaan.
Se voi olla joku öttiäinenkin, eihän punkin verkkoja ole? Tai joku muu ötökkä, tuntemattomampi.
Sitten voi olla virus tai bakteeri.
Tai jos on vetoisa paikka, ei välttämättä tykkää. Tai liian pimeä, onko sinulla kasvilamppupolttimo siinä kirjoituspöytälampussa? “Tavallista” valoa kasvit eivät pysty hyödyntämään, jollei saa yhtään ulkoa valoa ei riitä koko talveksi pelkkä kasvilamppukaan välttämättä.
Tai jos se ei ole sinulla ollut pitkää aikaa, saattaa se vain olla järkyttynyt muutosta ja menee aikaa, ennekuin tottuu talon tavoille.
Tuommoisia keksin nyt näin ensialkuun ![]()
Ehkä se vain kärsii kuivasta huoneilmasta.
Toisella foorumilla oltiin hieman eri linjoilla,että juuri lamppu saattaa kuivattaa lehtien kärjet.Sumuttelen viirivehkaa usein,ettei kärsisi kuivasta huoneilmasta.Ei ole ötököitä,ja viirivehkani on ollut minulla kauan,on kukkinutkin hyvin,on jo niin iso että olen sen vaihtanut aikoja sitten isompaan purkkiin,nyt se on sopivan kokoisessa purkissa.Minullakun on loisteputkilamppuja kaikilla kukkapöydillä,paitsi tuossa missä viirivehkani oli,kun päätin siirtää sen hyllynpäälle,joka on ainut varjoisampi paikka,mutta valoa kyllä saa sitten spotista,mutta sen ei pitäisi kuivattaa kun on sen verran kaukana.Tarkkailen nyt auttaako paikanvaihdos.Kiitos neuvoista![]()
Onko se varsinainen kasvivalo se lamppu? Miten he aatteli, että lamppu kuivattaa lehdet, kiinnostaa ihan muuten vaan ![]()
Ei ole,kun pöytälamppu,on siinä kyllä kirkas ja lämmittävä valo.Minulla ei ole kasvivaloja,vaan loisteputkilamppuja 2 kukkapöydällä,ja hyllyn päällä olevat kasvit/kukat saavat spotista valoa,siirsin viirivehkani kokeilun vuoksi sinne hyllyn päälle,ja tarkkailen auttaako paikanvaihdos.Kun voi hyvinkin olla että se lamppu on lämmittänyt lehtiä liikaa.
Niin no juu, jos se on ihan lähellä kasvia niin voi tosiaan lämmittää liikaa.
Kasvit eivät pysty käyttämään tavallista kirkasta valoa. Varsinaiset kasvivalot valaisevat eri värisellä valolla, näyttää ihan samanlaiselta, niitä sävyeroja ei ihmissilmä näe. Elikkä jos se on tavallinen lamppu siinä pöytävalaisimessa, luulee se viirivehka, että se on pimeässä koska ei saa sitä tietyn väristä valoa.
En nyt muista niitä värejä ja valotehoja , mutta noin se suunnilleen menee, muistelisin.
Ymmärtääkös tästä minun sepustuksesta nyt kukaan mitään? Osaisiko joku vielä täsmentää?
Minulla viirivehka on viihtynyt hyvinkin vähässä valossa, ilman lisävaloa talvellakin. Lehtien kärjet saattavat kuivua mutta nytkin tekee uusia lehtiä. Kukkii milloin itse haluaa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Mitä enemmän valoa, sitä enemmän lannoitetta. Vettä saa kun lehdet alkavat lurpottaa ja silloin kastelen kunnolla. Mietoa lannoitetta saa talvellakin. Kun sitä ei hoida liikaa, se kukoistaa ![]()
"Kun sitä ei hoida liikaa, se kukoistaa" - pitää paikkansa muidenkin huonekasvien kohdalla:-)
eikä ainakaan keväällä ensimmäiseksi parane pihallakaan ruveta kukkia paapomaan...
Mun mielestä se on maailman helpoin kasvi. Kasvaa vaikka pohjoisenpuolella ja kun muistaa kastella vaan vähän useammin kuin muita. Altakasteluruukkuun kannattaa muuten laittaa. Mulla kukkii oikeastaan vuoden ympäri.
ja on semmonen jota ei saa hengiltä millään, mulla joskus unohtu kastella ja hoksottimet soi vasta kun lehdet roikku velttoina, aina se vaan nousee ja pysyy hengissä
joo niin mullakin joskus on käynyt. Huomaan, kun lehdet roikkuu ja ei muutakun vettä, niin taas jatketaan.