Viirivehka, Spathiphyllum

Minäkin eilen hankin vehkan. En oo istuttanu vielä mihinkään kaupan ruukusta. Edellinen oli mulla 10v jättikokoisessa altakastelimessa.

Ahaa, mielenkiintoista että suosittelette isompaa ruukkua. Pitänee ottaa harkintaan. Vähän isompia kyllä kotoa löytyy, oletteko sitä mieltä että kannattaisi ehdottomasti ostaa altakasteluruukku vai pärjääkö tavallisessa lekasora-salaojituksella? Viime vehkani joka siis kuolla kuukahti ei ollut juurikaan kasvattanut juuria syvemmälle vaikka oli suuremmassa ruukussa, siis ajattelin laittaa tämän uudenkin näin pieneen.

Minä sain tänään tällaisen:

Toivottavasti en onnistu murhaamaan tätä, on niin kaunis. Suosittelisitteko tälle ruukunvaihdon aikaan altakasteluruukkua? Tuntuu, että monet, jotka saavat viirivehkan kukkimaan uudestaan ja uudestaan, pitävät kasvia altakasteluruukussa.

Minusta tuo Pirkkiksen kasvi olisi kirjovehka. Itselläni on samanlainen. Ainakin näyttää samalta.

Vielä lisää kysyisin tästä kasvista... Tuo ensimmäinen kukka on nyt sitten aika pitkälti vihertynyt:

Mitä tuolle pitäisi tehdä? Antaa olla vain, vai pitäisikö se katkoa pois?

MarjaBee, kuinka tuo siemenkokeilu onnistui?

Tillandsia, ei se onnistunut… :frowning:

Viirivehkaan tuli vaihdettua mullat. On vähän ränsistynyt puolessa vuodessa. Maitotölkki vieressä, mittakokona.

Ostin vasta viirivehkan,ja nyt se on keittiönpöydällä toistaiseksi,johon aurinko paistaa,kestääkö vehka auringonpaistetta?vai pitäisikö olla varjoisemmassa?On niin paljon kukkia että tuon ison pöydän olohuoneeseen ja ajattelin vehkankin siihen laittaa mutta siihen ei paista niinkään aurinko.

Viirivehka pärjää tosi hyvin,vaikkei näkisi päivänvaloa ollenkaan! Mulla on ollut pimeässä eteisessä ja taisipa olla vuoden veskissäkin!

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/viirivehka.jpg

Tässä minun viirivehkani,montako kukkaa tulee yleensä yhtäaikaa,vai mistä se on kiinni?Kuva hieman epätarkka,nyt on yksi kukka.Monet lehdet on keltaisia,pitää suihkutella useammin,ne lehdet oli kyllä keltaset kun ostin sen puutarhalta.

Enpä ole ikinä viirivehkaa suihkutellut ja kyllä siinä on tummat lehdet.

Itse suihkuttelen viirivehkaani parikertaa päivässä,näyttää tykkäävän=)Eikä siitä haittaakaan ole.

Viirivehka kellastuttaa vanhimpia lehtiään. Joskus myös nuoret lehdet kellastuvat, jos kasvilla on ravinteiden puute. Viirivehka on niitä harvoja kasveja, joita voi lannoittaa läpi vuoden.

Vehkakasvinahan se pitää tasaisesta kosteudesta.

Oma isolehtinen viirivehkani on olohuoneen nurkassa johon saa hajavaloa aamulla ja illalla, suoraa valoa ei ikuna. Kukkii tasaisesti läpi vuoden, ilman suihkutteluja tai muutakaan erikoishoitoa. Kastelen kun muistan, viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa lerpattaa lehtiä. Tällä “hoidolla” kukkii nytkin, menossa neljäs vuosi minun hoivissa. Poikasia ei ole innostunut tekemään, onkohan syynä huono hoito vai jatkuva kukinta ? Lannoitan vain keväisin ja kesäisin (jos muistan…) Ruukku tavallinen muoviruukku.

Viirivehkani vosi huomenna viedä parvekkeelle,jos on hyvä ilma=)katsotaan miten viihtyy,nyt on 2 kärpäsloukkua parvekkeella ja hyvin viihtyvät,niin toivottavasti viirivehka kans viihtyy=)

Ei sitten aurinkoon, ainakaan mun kokemuksella!(Jarppi-78)

etsin varjoisan paikan,mutta hieman aurinko paistaa kuitenkin.

Oli yllätys kun katselin hieman viirivehkaani,lehtien lomassa oli kukan nuppu=)toinen kukka vasta mutta hyvin sittekin olen näköjään hoitanut kun kukkii=)kastelusta en aluksi ollut varma mutta nyt tiedän jatkaa samaa rataa=)viirivehkani saa päivän valoa,mutta ei paahdetta.

Osaako joku sanoa, mitä viirivehkalleni tapahtui: Ostin sen eilen Backaksesta, toin kotiin ja kastelin vähän (oli pinnalta kuivahko). Jo eilen illalla se rupesi nuupahtamaan ja nyt lehdet pysyvät pystyssä vain tuettuina. Mitä ihmettä tein väärin?

Pysyvät pystyssä? Mitähän mahdat tarkoittaa? Ei mun vehkan lehdet ainakaan pystyyn sojota… Sehän roikottaa lehtiä alespäin.