Viljelypalstat

Ensikesää ajatellen olen koettanut netistä etsiä tietoa vantaalla vuokrattavista viljelypalstoista. vantaan kaupungin sivuilta ei löytynyt mitään infoa. Onko jollakin tietoa mistä voisi kysellä ja miten vuokraaminen olisi mahdollista? Ja onkohan vapaita palstoja yleensä olemassa?

Kiitos jos jollakin tietoa!

Tervehdys eteläinen naapuri! Viljelypalstojahan näkee, jos vaikka fillaroi joen vartta Siltamäkeen ja Tuomarinkylälle päin. Yllätys: Vantaan osalta oli aika poliittista peliä, Helsingissä sangen monitahoista:

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;226;56873

http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Viheralueet?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/hkr/fi/Viheralueet/M_kit+ja+viljelypalstat/Viljelyspalstat

Yritin raivokkaasti etsiä pentistä paikkaa jossa näistä palstoista on jo käyty keskustelua - varmasti olen nähnyt jossain mutten nyt löydä millään ilveellä. Oiskohan ollut sitten vapaan sanan niissä osissa joista juttua poistuu? Mietin tätä nykyistä paikkaa edelleen, pihasuunnittelu jotenkin ei tunnu paikalta josta tällaista ketjua lähtisi etsimään…Vaan mikä se oikea paikka olisi…? Vihannekset ja juurekset - yleistä asiaa…?

Muuten, just oli päivänä muutamana juttua että joku puutarhayhdistys (olikohan se just Hesassa) vaatii asukeiltaan sujuvaa Ruotsin kielen taitoa ennenkuin heille sieltä isännöimältään alueelta mökki myydään. Noussut jonkinmoinen haloo tästä heidän säännöstään…

Moikka, minulla on viljelypalsta Simonkylässä eikä se ole yhtään poliittista. Aiemmin palstoja organisoi Vantaan kaupunki, mutta sittemmin palsta-alueiden hallinnointi ja vuokraus annettiin perustettaville yhdistyksille, meillä siis eräs aktiivinen otti rekisteröidäkseen yhdistyksen ja hoitaakseen raha-asiat palstalaisten ja kaupungin välillä. Kartanon viljelijät voisi olla vastaava siellä Tammiston kulmilla - pirauta niin sillähän se selviää.

Voi sentään kun tuli muistoja mieleen. Minä polkaisin aikoinaan Simonkylän oppikouluun noiden Eevan viljelyspalstojen halki kulkevaa kävelytietä pitkin ja siellä tuoksui NIIIIIN hyvälle. Syksyinen kasvimaa tuoksuu minusta edelleen koulutielle… :))

(Silloin kivikaudella, 70-luvulla, ne olivat nimeltään kiltapalstoja ja niillä oli jotain tekemistä demareiden kanssa mutta ei ole enää.)

Soitin Simonkylän yhteyshenkilölle heinäkuun alkupuolella eikä siellä silloin ollut yhtään vapaata palstaa. Ensi keväänä uusi yritys.

Tuilu, kannattaa soittaa jo syksyllä uudestaan ja pyytää vaikka laittamaan jonotuslistalle. Jos ei se onnistu, soita jo aikaisin keväällä. Meillä ainakin on niin, että ellei maaliskuun loppuun mennessä ole maksanut palstavuokraa, pistetään palsta jakoon. Eli huhtikuun alusta voi ainakin täällä kysellä vapaita palstoja.

Muistaakseni ko henkilö sanoi, että huhtikuussa voi soitella ja kysellä vapautuvia palstoja. Ajattelin myös, että jos voin itseni ilmoittaa jonoon jo nyt syksyllä, mutta luulen, ettei liene mahdollista.

Minulla on palsta Mellunkylän kupeessa Vanhan Porvoontien varrella ja nyt etsin sinne kaveria jakamaan palstani kanssani. Jos joku kiinnostuu laita viestiä.

Periatteessa kyllä, mutta…

…tämä kesähän on jo siltä osin mennyt.

Kyllä sinne maahan ehtii vielä hyvin laittamaan vaikka mitä syötävää tai kukkia. Ja ainakin ehtii hyvin parantamaan kasvualustaa ensi vuotta silmällä pitäen.

campanula, eikö tämä ketju ole juuri semmoinen kuin toivot? pyydä valvojia poistamaan tuo pääkaupunkiseutu, vaikka minulle opetettiin, ettei se rajoita mitään (eikä tietenkään teekään; minä vaan nipotan turhaan pk-seudun ja hgin seudun erosta:_))
ei tämä mielestäni tarvitse muuta kuin ylösnousemuksen. jos sinä kirjoitat uuden alun niin varmasti tulee muita, jotka jatkavat juttua

edit1 - juuri tuon vuoksi edellytetään 200 juttua, koska se takaa ainakin tod.näk että ao on ehtinyt tutustua keskustelun rakenteeseen

edit2 - kiitos nuu, ehdit jo muuttaa otsikon:-) taisi ollakin miikos puuhaamassa. kiitos sinulle

Espoon vapaita viljelypalstoja vuokrataan lauantaina 4.5. Tieto löytyi kovalla työllä :slight_smile: www.espoo.fi sivuilta Asuminen ja ympäristö / Asuminen / Asukkaan tietopankki / Viljelypalstat. Vuokra on 28 € vuosi.

Viljelypalstat ovat kerrassaan loistojuttu. Mulla on ollut kolmessa eri kunnassa ja yleensä sellaisen hankkiminen on enemmän tai vähemmän tuuria, salapoliisityötä tai oikeus sellaiseen on jotenkin rajatulle käyttäjäryhmälle suunnattu. Nykyisellä viljelypalstallani ( 12 vuosi alussa) on erinomainen eri kielten kirjo ja erilaisia perinnetapoja viljellä erilaisia perinnekasveja. On ollut rikkaus jutustella eri ikäisten ja maailman eripuolilta tulleiden palstanaapurien kanssa,  vaikkei yhteistä kieltäkään ole ollut. Olemme voineet vaihtaa kasveja ja kokemuksia- 100 m2  palstoilla naapureita riittää. Asun maaseututaajamassa ja vuokrapalsta on tiätty kaupungissa, koska sellaista ei täällä maalla ole, harmi ja surku. Pajukkoisen ja rikkaruohoittuneen maan kuntoon saaminen on edelleen työlästä ja kokeneempien konstit ovat kullanarvoisia. Mitä pitempään  kasvattelee, sen enemmän kertyy viisautta siitä, ettei tiedä, osaa tai ehdi paljoakaan.

Huomenissa siirtelen täältä viljelypalsta-asiaa koskemattomat viestit vapaan sanan puolelle. Siitä ei kenenkään tarvitse loukkaantua vaan se on normaali käytäntö.

Espoon viljelypalstajonossa tietyille alueille olen ollut pari vuotta, ja nyt tuli puhelinsoitto :smiley: Pitää nyt vaan käydä palsta katsastamassa ja laittaa tieto, hyväksynkö. Veikkaan kyllä, että hyväksyn :wink:

Pää surraa eestaas, tässähän pitäisi tehdä vaikka mitä ja hankkia vaikka mitä, mutta nyt on taas niin myöhästä, ettei mitään ehdi laittamaan ja ja ja…!

Kurpitsaa varmaan ehtii vielä laittamaan, jos laitan heti itämään, samoin jotain porkkana/punajuuriosastoa. Partsilla laatikossa olevat lehtikaalit voisin sinne dumpata, partsi on niille liian kuuma.

Sitten työkaluja pitää hankkia, alkaa tosissaan miettimään tuholaisia, miettimään kastelua, lannoitusta, maanparannusta… mitä vielä?

Onnittelut ElisabetB viljepypalstan saamisesta ! Täällä hyötytarha-osiossa on kasvimaa-asialle paljon eri ketjuja, ja Viherrakentaminen - kompostointi-osiossa paaaaljon hyvää tietoa maanparannuksesta. Varsinaisia tietopankkeja ja aarreaittoja, suosittelen käyttämään hyväksi jo kertynyttä tietoa

Hieno juttu ElisabetB! Varmasti on into päällä :slight_smile:

ElisabetB, miltä palsta-alueelta? Minä sain palstan tänä vuonna Koivu-Mankkaalta.

Erica, mun alue on Rastaalassa. Lähin alue on se Mormonitemppelin kuve, muttei tämä paljoa kauempana ole :slight_smile: Sinne ei järkätty jakotilaisuutta 4.5. koska on niin buukattu. Nyt onneksi joku ilmoitti, ettei halua enää jatkaa.

Kävin katsastamassa plantaasin. Voikukkaviljelmähän se on, joten ei siellä mitään nyt viljellä, ainakaan isommassa mittakaavassa. Kiitos Nuu ketjuvinkeistä, niiden parissa menee iltayön tunti jos toinenkin :slight_smile:

Viljelykehikkoihin jos tunkee ostomultaa, saisi varmaan kurpitsaa ja hernettä ja sitten porkkana/punajuuriosastoa laitettua, ja strategisoi maankäännöt sun muut remontit sitten syksylle. Aari on yllättävän iso, pari viljelykehikkoa ei vie tilaa mahdollisilta myöhemmiltä peruna- tai sipulimailta.

Meen nyt illalla vielä fillarilla katsastamaan plantaasin oikein ajan kanssa, aiempi visiitti oli vaan hyvin pikainen ja lapset roikkui nilkoissa. palstan rajalla oli joku viinimarjapuska ja raparperia, jos ne on mun puolella niin mukava lisä sekin. Marjapuskiahan voi istuttaa voikukkaviljelmään ilman sen kummempia maanparannuksia?

Mies vaan ei oikein ole kärryillä. Se luuli, että saan parvekkeen nyt tyhjäksi :smiley: