Meillä kanssa ajokoiralla isot tassut. Ja ajokoiria kyllä siellä kylällä on joten toivottavasti vaan joltain lipsahtanut illalla karkuun…
Kyllä on jäniksiä pellolla yön aikaan kaivamassa. Ilves kiertelee tässä melkein pihassa. Kävin syntymäkodin tarkastuskäynnillä viimeviikonloppuna ja nyt eilen ja tänään Outan kanssa kävelyllä pihassa niin jälkiä siellälin oli jos minkälaisia. Oli jänikset juhlineet kauriit käyneet melkein portailla ja tuvan ikkunasta kurkkimassa. Ilveskin oli siellä kuljeskellut.
Mie äsken katoin sivusilmällä, että hevonenko se on meidän takapihalla. Käännyin kunnolla kattomaan, niin peurahan se tonki kasvimaan laidalla. Tyttöpeura, valkoisella takamuksella. Koputtelin ikkunaan ja kehoitin häipymään aika reippaasti ![]()
Oon asunut tässä kohta 10vuotta, ekaa kertaa pihalla näin peuran.
Kun ei oo enää koiraakaan pihalla räksyttämässä.
Ei ne peurat tai kauriit välitä ainakaan meillä vaikka Outa kuinka niille tarhassa räkyttää. Muutaman kymmenen metrin päässä kulkevat ja syövät kaikessa rauhassa. Mansikkamaalta niitä olen joskus ajellut pois jos siihen tukkivat.
Meillä sitä on ihan omanlaiset viihdykkeet aina silloin tällöin ![]()
mummi, Kyllä selvästi on suden jälki. Polkuanturoiden muoto kertoo.
Juu, pohjoisen puolella on nuo kaluamisjäljet. Sahalla nurin kun muutenkin todella risukkoinen latvus ja varjostaa kasvimaata. Ei varmaan ikuna leikattu edes hitusta. Menee vaikka ruukunalusena kannonypykkä ja istutan toisaalle pihalle perheomenapuun😊
Ei suurta vahinkoa tuossa kuitenkaan käynyt, mietin jo syksyllä tuon kaatamista jos rehellisiä ollaan, mutta päätin kokeilla hoitaa vanhuksen kuntoon,nyt on viiminen niitti annettu jänön puolesta😁
Männä yönä kalusi ympäri koko rungon, jälkiä ristiin rastiin pitkin pihamaata🐰
En tiedä, menikö eilinen esitykseni täydestä asiakkaaseen, mutta ensikertalaisena sain oudon työn tehtyä. Olin siis kaukana asuvan diabeetikon luona ja pikku järkytyksekseni hän nosti pöydälle pakkauksen, mikä sisälsi uuden sensorin verensokerin mittaamista varten, oli vaihtopäivä. Olen nähnyt joidenkin mittaavan verensokeria liikuttaen pientä laitetta hihan yli, mutten koskaan itse sensoria. Pokkana avasin paketin, luin käyttöohjeen selittäen lukemista. Sanoin vaihtoa tulevan niin harvoin vastaan, että pitää katsoa ohje. Suuresta epävarmuudesta huolimatta se onnistui.
En kehdannut soittaa kenellekään, että tulisi vaihtamaan sen, kun en itse osaa. Kaikilla oli omat kiireet ja matka, yhteensä 60 km, olisi vienyt paljon aikaa.
Alkuyöstä pääsin näkemään ristihuulen kun ikkunasta kurkkasin. Jäi mutustamaan pilkottuja oksia, hyvä et popsii niitä eikä seuraavaksi iske hortensian alun kimppuun…
Täällä jänikset ja kauriit repii rehupaaleja tuosta läheltä. 10 paalia oli jo rikki viljelijä vei ne pois tiistaina ja taas on muutamaa revitty.Neljä kaurista tuossa käy syömässä ja kolme isoa jänistä olen kerralla siinä nähnyt syömässä.
Tällainen näkymä meillä hyvin usein, melkein päivittäin.
Tänään aamulla 7:07 tallensi turvakamera yksinäisen nuoren valkohäntäpeuraan.
Yleensä näkyy koko ”suku”.
Ei ne minua häiritse ollenkaan.
Taas on räkätti tehnyt pesän pilarisinikuuseen samaan paikkaan kuin viime vuonna (ks. sivu 144). Ensin kävi mustarastas tarkistamassa paikan keväällä ja jo luulin, että se tekisi pesän siihen, mutta sitten alkoikin räkätti tehdä pesää. Poikaset ovat jo isoja. Viime vuonna tekivät toisen poikueen heti perään. Pesä on aivan terassimme edessä, joten sinne näkee hyvin.
Emot vie ruokaa jatkuvalla syötöllä.
Viimekesän vuokralaiset, pääskyset tulivat tarkastamaan kortteerinsa. Joskohan tänä kesänä onnistuisin estämään niitä pesimästä kattokolmion tuuletusritilän eteen? Verkkoakaan siihen ei saa, käyttäisivät senkin vain raudoitteeksi jos sen jotenkin siihen onnistuisi ventiilin eteen väkertämään…
Pitää nyt vaan ahkeraan käydä ropsimassa viritelmät alas ennen kuin ehtivät töllinsä valmiiksi väsätä, jospa ymmärtäisivät mennä sitten vaikka autokatokseen? Varjoisampi paikka, eivätkä siellä tekisi mitään tuhoakaan kun auton voi kesäisin jättää pihalle. Sääliksi kävi niitä poikasiakin, kun koko viime kesän paistuivat siellä pesässä, siihen paistoi aurinko koko päivän
Pakko vielä päivittää tilannetta, kun on niin suloista! Poikaset piipittävät ja räksättävät odottaessaan ruokaa, ja kun emo saapuu, alkaa valtava pulina ja kalabaliikki. Pesässä on jo ahdasta, ja siipiä venytellään. Olin näkevinäni noin 5 poikasta.
Aamulla kl.7, mamma ja lapsukainen ![]()
Ihan terassiaidan vieressä ovat tod.näk. nukkuneet, tuossa naapurin pöheikössä.
Olisikohan sama lapsonen tutkimassa / maistamassa daalioita?
On se niin nätti ![]()
Tänään aamulla varhain:
Helluntaivieraat. Kanadan hanhipoikue ilmaantui kuin tyhjästä rantaan. Jossain päinhän nämä ovat riesa. Tällä järvellä vasta ensimmäistä kertaa, joten ikuistin ne ihan kuvaan. Asustelevat kuulema vastarannalla, joten tämä oli vain sellainen pyhäaamun visiitti. kuvaan