Villieläin pihapiirissä

Ei ole nallet vielä talviunilla  :w00t:

Just eilen puhuttiin että karhu meiltä vielä puuttuu tässä pihassa. Hirvimiehet oli nähneet kolme sutta tuossa ihan mökin takana metsässä. Lähelle pihoja ne vaan kummasti näyttävät tulevan kaikki petoeläimetkin.

Nykyään kun metsästäjät ruokkii saaliseläimiä lähellä pihoja kun ei ne viiti paljo metsään mennä. Hirvien nuolukiviäkin on ihan meidän lähellä tuossa alle puoli kilsaa. Tottakai saalistajat tulee sinne missä saaliseläimetkin on.
No ei meillä ole kotieläimiä että niiden puolesta tarttis pelätä mutta kissojaan tuntuvat naapurit kaipailevan. Olisko joutuneet jo suden suuhun. 

Toissa iltana ilves meni juuri minun ja Outan edestä tien yli. Aivan tuoreet jäljet, Ja eilen aamupäivällä tuolla peltotiellä oli uudet jäljet, eivät olleet sohjossa vielä levinneet yhtään. Tänään 4 kaurista illalla syömässä syömässä naapurin apilapellolla.

No tavallaan voi tossa tapauksessa kun hirvet “tuodaan” asutusten lähelle. Hirvikärpäset tulee siinä samalla.  Niitä olis reilusti vähemmän koti- ja lähipiirissä riesana jos hirvet pysyisi  kärpäsineen kauempana.

Meillä on ihan pihapiirissä hirvikärpäsiä kun hirvien kulkureitti (ja makuupaikat ehkä?) on tossa lähellä, alkaen ehkä  muutamista sadoista metreistä. Ne hirvikärpäset on tosi ikävä riesa ja oikeesti häiritsee pihapiirissä oleskelua.   Nuolukivet varmaan niitä ei tähän lähistölle tuo vaan oletettavasti ne kulkureitit, joten niistä en voine metsästäjiä syyttää :slight_smile:

Taas olo ilves mennyt nyt aamulla tuosta läheltä. Outa oli aivan hurjana läljistä,mun paimenkoira millä on kurja kyllä tuo riistavaisto. Tytön lapinkoirat eivät tiedä mitään riistasta vaikka näkisivät ne.

Meillä sheltti tykkäsi käydä mukanamme marjareissuilla. Joskus sitten kuului jotain outoa rapinaa ja tämä lähti ääntä kohti. Kuului muutama kova haukku ja sitten hirven tuhahdus niin että minäkin kuulin. Äkkiä oli hauveli vierellä ja änkeämässä jalkojen väliin turvaan. Hauska joskus muistella vanhoja juttuja. :slight_smile:


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Meillä on käynyt pikkuinen villieläin ihan sisälläkin. Lumikko kaksi kertaa, tosin eilen se ei tullut omin pikkutassuin, vaan Sähin suussa. Kun saalis pudotettiin eteiseen, tuuppasin kissan sisään ja sitten alkoi hippaleikki lumikon kanssa. Ei tainnut saada pahoja vammoja, kun oli niin vikkelä. Säksätti vihaisesti, juoksi, hyppi, piileskeli ja kerran, kun meinasin saada kiinni, kiipesi hihaa pitkin selkään. Viimein sain sen kiinni, ei tykännyt, vaan puri hanskan läpi etusormeen, kannoin vessaan, jossa oli pieni rako, jonne livahti. Ulos en voinut viedä, kun Tassu oli siellä.
Suloinen otus, mustat silmät ja pikkuinen kita.

Meillä on lumikon jälkiä pitkin pihaa ja kärppä enemänkin metsän puolella. Sen jälket tarkistutin työmaan metsienmiehillä.
Ei tuo mun piski ihan ääliö ole. Kyllä tässä oli viikolla hukka seikkaillut. Eno näki sen eilen, keskellä päivää pihassaan. Asuu 7 kilometrin päässä

Täällä kun ei ole lunta, ei näe ketä pihassa yöllä vierailee.  Pupujussikka nyt ainakin pyörii pihassa.

Pupuja käy jatkuvasti pihassa. Jättävät niitä pyöreitä käyntikortteja, muuten ei tietäisi aina niiden käynneistä. :slight_smile:


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Jänöjä riittää jäljistä päätellen. Ilveksen jälkiä jänisten jälkien perässä.
Kärppiä on kans aika usein liikkeellä. Hyvä juttu, myyrät vapiskoot henkiriepunsa takia. 

Tämäkin vielä ,…minkäs ajattelisitte tästä keskeltä mökkipihaa hölkytelleen ?

Ei nyt antanut laittaa toista kuvaa, laitan kun onnistuu.
 

Isännältä meinas mennä ruoka väärään kurkkuun kun oltiin syömässä noin klo 16.
Lintujen ruokintapaikalle kömpi harvinaisen suuri rusakko. Minun mielestä se oli kyllä isomahainen ja epäilempä että sillä oli poikaset tulossa. Tänä talvena olikin heti joulun jälkeen verisiä jälkiä hangella joten hyvinkin se on mahdollista.
Hauskinta tässä onkin se että eilen loppu metsästysaika joten nyt taas uskaltaa tulla pihaan valosan aikaankin.
Mielenkiintoista olis tietää se millainen kalenteri niillä on ja missä josta näkee sen että nyt on metsästys loppu. 
Viime keväänä oli sama juttu. Heti maaliskuun alussa alkoivat liikkua ihan pihassa valoisan aikaan. 
En tuota kuitenkaan kerenny kuvaamaan sen verran se arka oli. 
Kumma että niitä riittää vaikka ilveksen jälkiäkin on yhtenään. Luulis että ne vähän niitä harventais.
No jos se oli “äiti” niinku oletin niin hyvä että saa metsästäjiltä rauhassa olla.
Aikaisessahan se on mutta kun nyt on muutenkin luonto sekaisin niin olisko se nyt mikään ihme tuokaan. 

Jospa se oli vain hyvin syönyt. Mielestäni rusakon tiineysaika on noin kuusi viikkoa. Kylmä tulee palleroille, toivottavasti niille löytyy suojaisia paikkoja.


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Meillä onkaksi ihanaa oravaa lintujen ruokintapaikalla omenapuiden alla syömässä joka päivä. Sitten juokdentelevataitan seinällä ja suuressa männyssä ja tammen oksilla. Pikkuisen vaarallista elämää elävät kun  täällä on niin paljon ulkokissoja, ei vain meidän, myös naapureiden, saa koko ajan pelätä milloin joutuvat kissojen kynsiin. 

Vanha kansa sanoi jäniksen saavan kolme poikuetta: hankipojat, heinäpojat ja sänkipojat.

Pitänee paikkansa, tuottoisa eläin


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Tulppaanit on jo syöty, nyt on nuo pienemmät vuorossa. Kasvimaalla kaikki pitää suojata. Lähipellolla oli 9 peuraa samaan aikaan. Tai taitavat nykyään olla valkohäntäkauriita. Pitöisi olla vapaa metsästys noilla. Olisi hyvää lihaa. Melkein kasvisruokaa.