Villieläin pihapiirissä

Mä virittelin oranssin kuormaliinan poikittain aukeen pellon ja mun kurpitsamaan väliin. Ei jäniksiä vaan kauriita varten. En tiiä onko siitä ollut apua. Ei oo eläinvahinkoja kurppamaalla ollut muttei voi tietää olisko niitä tullut vaikkei sitä kuormaliinaa olis ollutkaan.

1 tykkäys

Kettu pihalla, samaan aikaan kuin toinen kissoista. Onneksi eivät kohdanneet.

Sohvakukka, olihan se melkonen pökäle. Mietin sitä eilen, minkä elukan jätös se voisi olla, mutta vaikea arvata (ison linnun/pöllö?). Toivottavasti ei ota tavakseen käydä tarpeillaan portaillasi.

1 tykkäys

Liiterin jalonhskkuupaikalle oli ilmestynyt tämmöinen 5 cm kasa, ei pökäle vaan kasvipitoista massaa. Supikoiria täällä on, mutta nyt olisi niissä mustikkaa mukana. Joutsen ei tule liiterin luo kun ei ole tuoretta syömistä.

Lehmän läjäksi liian pieni.( Muodon perusteella sopisi) :thinking:

Ruotsissa supikoirat suojellaan, koska ne ovat harvinaisia.
Kertoivat, että suomesta tullut, koska siellä suomessa 80 vuotta kasvatettiin supikoiria turkin vuoksi.
Enää ei kasvateta, koska supikoiran turkki on arvoton.

Eikös supikoira ole vieras suomessa.

Supikoira on haitallinen vietaslaji. “Pihaan eläimen voivat vetää esimerkiksi pikkunisäkkäät, sammakot, marjat, hedelmät, kalanperkeet, jätteet, munat ja linnut, joita se popsii mielellään.” Sammakoita ja mustikoita saaressa mökin pihalla on, ei mitään muuta noista

Supikoira pihapiirissä: Näin pidät eläimen poissa pihasta - Kotilieon i.fi Supikoira pihapiirissä: Näin pidät eläimen poissa pihasta - Kotiliesi.fi

2 tykkäystä

Rusakon poikanen luurasi tuijan juurella.

En halua, että koirat tappaa niitä, joten yritin vesisuihkulla häätää.

No ei lähtenyt märkä pupu mihinkään, oli suihkupäällä pakko tuupata pepusta, että lähti verkkoaidan toiselle puolen.

2 tykkäystä

Nyt sattui pihalla vahinko rauhoitetun eläimen kanssa.

Pihalla on isoja multakasoja ja olen myyriä pyydystänyt, hiirenloukku kukkaruukun alle tyyliin Tuuppasin sitte koloon työnnettävän loukun myyränkoloon. Kauhistus sentään, siihen oli jäänyt kontiainen. Yllättävän iso oli ja komeat kaivinräpylät. Surullista.

Finlex: Ympäristöministeriön asetus rauhoitettujen eläinten ja kasvien arvoista

  • kontiainen, Talpa europaea, 30 euroa

Käytänpä siis edelleen tavallista hiirenloukkua

1 tykkäys

Kuoliko se?

Harmikseni kyllä

Aamulla oli kaksi metsäkaurista pihalla perennojen kimpussa. Nyt fasaani nukkuu omenapuun oksalla.

1 tykkäys

Sähän asut ihan keskellä tiukkaa asutusta, miten ihmeessä siellä kauriit liikkuu :hushed_face:

Monta vuotta pyörinyt useita. Metsä lähellä, samoin pelto.

Meillekkin tulee kauriita vaikka taloja on vieri vieressä, yhdellä rajalla puisto mutta kulkevat kadulta pihaan. Vielä ei havaintoa tältä syksyltä.

Meillä niitä on myös ihan pihapiirissä. Ei pihassa koska “asuinpiha” on aidattu verkkoaidalla, mutta heti siinä toisella puolella pihan aitaa liikkuvat. Ne liikkuvat ympäröivillä pelloilla ja metsiköissä, joten oisin ihmeissäni jos niitä ei olisi täällä kun joka puolella ympärillä on.
Jännä juttu etteivät ne käsien taputtelusta eikä huutelusta ynnämuusta paukuttelusta välitä muuten kuin että katselevat ja kuubntelevat pysähtyneinä. Sitten vasta kun oon juossut tarpeeksi lähelle paukutellen huudellen ja muuten kovaa äännellen, ne lähtevät pois.

No siinä se tuli, paljastus. Sellanen liikkuva kauriinpelätti oon täällä kotioloissa :deer: :grin:

Pitää olla korkea aita etteivät hyppää yli, sitten kun ruoka vähenee aidan ulkopuolella.

Ikinä ei ole tullut mitään “villiä” sisäpihaan. No kerran oli yks pieni jäniksenpoikanen, sekin yksynyt aidan alta sinne. Ei meillä pihan puolella oo sen kummempia houkutuksia elukoille, ehkä jopa vähemmän kuin ulkopuolella.
Mut viime keväänä siitä aidan ulkopoulelta kauriit (?) söi tulppaanien alut. Sellasta ei oo ennen sattunut. Oli myös eka kevät kun ei ollut enää koiraa .

Koiran hajukin voi jo niitä pelottaa.

1 tykkäys

Minäkään en kaipaa villieläimiä pihalle. Torjuntatoimenpiteet tehty. Myyriä varten laitettu ansa jokaisen kolon suulle. Suuaukkoja oli jonkin verran myös muualla pihalla, että piti hakea piisamin rautoja lisukkeeksi appiukon jäämistöstä. Onhan ne vähän raskaampia eikä niin herkkiä, mutta tyhjää parempia.
Kuvan taustalla ollaan pari omenapuuta suojattu hirviltä vajaa 3 metrin korkuisella verkotuksella.
Että tervetuloa vaan pihalle myyrät ja hirvet.

3 tykkäystä