Hitsi, miulla on keväällä ostettu omenapuu suojaamatta ![]()
Saako piisaminrautoja käyttää ![]()
Hätä ei lue lakia. Ei sentään. Ei täällä piisameita näy ja onhan se toisaalta vieraslaji. Ollaan suojattu ansat astioilla, ettei niihin eksy muita eläimiä, kuin maan alla möyrivät.
Mäkin havahduin että suojaverkot on vielä hedelmäpuiden ympärille virittämättä. Kävin heti huikkaamassa miehelle että huomiseksi on sit sitä hommaa tiedossa.
On se ollut mielessä monet kerrat mut sellasena “ei kiireellisenä” asiana, ja ne sit aina tuppaa unohtumaan.
Tänään puistossa näin useita oravia ja kuului pientä vinkua.
Kauriit käyneet syömässä Karstaohdakkeen lehtiä. Toivottavasti jättivät kasvupisteen syömättä.
Meillä oli viimeyönnä ilmestynyt jäniksen jälkiä ja ilveksen jälkiä minun polulleni ja pitkin poikin sen varrelle.
Ilmeisesti oli myyräkin kaivettu lumen alta saaliiksi. Ei näkyny sellaisia jälkiä että olis syöty pupupaistikin.
Meidän lapset olisi pieninä heti todenneet “Putkieläin”,kun eihän mikään muu tee tuollaisia jälkiä. Voisiko toisiaan olla saukko? Matkaa pitkiäkin reissuja vesistöstä toiseen, maha liukurina maata viistäen.
https://www.vastavalo.net/saukko-lutra-lutra-otter-lutra-lutra-saukon-jaljet-389441.html
Minäkin veikkasin saukkoa mutta Isäntä minkkiä. Eihän tässä vesistö ole kaukana ja maantien toiselta puolen järveltä päin nuo jäljet tulee meidän pihaan.
Olis kyllä kiva nähdä jälkien jättäjä.
Olihan muuan vuosi sitten saukko lähellä nykyistä iisalmen uimahallia kävelykadulla kun olin lenkillä. Enempi siitä oli rantaan kuin tuohon järvelle meiltä.
Iisalmen uusi uimahallikin nimettiin SAUKOKSI.
Mökkisaareen oli seitsemän sorkkaeläintä menossa. Jäällä mökin edustalla pyöri myös kettu.
Tosi virtaisesta paikasta ylittivät jään, onneksi ei pettänyt.
Peukutin, etteivät hukkuneet. Kenenkään mökkisaareen ei pitäisi mokomien mennä.
Aika ison näköiset kauriit pyörii pihassa, myös naapureissa. Taitaa olla tulossa pikkukauriita. Tulppaanit on jo syöty, ehkä ruohot jo kasvaa seuraaville aterioille.
Voi ei noita syömäreitä
Meillä on uuden tallin pohjoispuolella pehmeää maata ja siihen on ilmestynyt kahden kauriin jäljet. Rusakoita ja kettuja on täällä näkynyt, mutta kauriitaa ei ole vielä nähty. Onneksi ne on taitaneet olla läpikulkumatkalla eikä tulleet pihaan ruokailemaan sipulikukilla. Rusakotkaan ei ole tänävuonna syöneet krookuksia.





