Poistin huonossa paikassa kasvaneen villiviinin ja poikkasin sen aika matalaksi siinä samalla. Otin talteen haaroja ja laitoin vesiämpäriin juurtumaan. Tuntuisi oikealta juurruttaa sillä tavalla uusia taimia istutettavaksi. Onko kellään kokemusta vastaavasta, eli onnistuuko?
Onnistuu kyllä, vedessä niihin tulee pian juuret....kokemusta on
Minulla on ollut nyt viikon vedessä. Ei näy vielä mitään juuren tapaista ja olen hieman kärsimätön. Toisaalta eivät kyllä ole yhtään kuihtuneetkaan. Kauankohan pitää odottaa? Onko tässä eroa säleikkövilliviinillä ja imukärhivilliviinillä? Minulla on sellainen säleikköversio.
Älä nyt noin kärsimätön ole, ei ne juuret nyt ihan viikossa eikä kahdessa tule, mutta tulee kuitenkin. En osaa sanoa aikaa, kun yleensä laitan villiviinin oksia kukkien sekaan maljakkoon ja vaihdan aina kukat , mutta villiviini jää veteen ja siihen tulevat juuret jossain vaiheessa. Imukärhivilliviiniä en ole laittanut, mutta luulen että ei ole eroa.
Tuo itsekiipeävän saa lisättyä helpommin kun taivuttaa oksan multaan.
Olipas kiva idea laittaa niitä yhdessä kukkien kanssa. Ovat tosin nuo pelkät villiviinin versotkin tosi nättejä siinä maljakossa.
Minulla villiviinin oksat ovat olleet vedessä aika tarkkaan kuukauden. Juuret ovat 5-10 cm pitkiä, ja kasvu on alkanut nyt uudelleen. Olisivat siis valmiita istutettaviksi, kunhan taivaalta nyt edes pikkuisen tulisi vettä avuksi.
Tökkäsin muutaman oksan kokeeksi ihan suoraan maahankin, ja kyllä niissäkin edelleen vihreää näkyy. Sekin tapa näyttää siis onnistuvan.
Tyhmä kysymys mutta voiko tökätä maahan vielä loppukesästäkin, eli ehtiikö juurtua kunnolla ennen talvea…?
Villiviini on sitkeä, olen löytänyt syksyllä haravoidusta lehtikasasta, joka oli kipattu maastoon, pitkiä oksia, jotka olivat tehneet pitkät kasvut ja juuret melkein joka lehtihankaan.Oksat olivat kokonaan lehtien alla,vain uudet versonpäät pilkottivat kasasta alkukesällä.
Villiviinit lisääntyvät myös kiitettävästi siemenistä. Pihan kuivemmalla ja paahteisemmalla puolella niitä saa kitkeä kuin rikkaruohoa. Tunnin päästä lähtee taimivaihtoonkin näitä “rikkoja”
Pistokkaat juurtuu hyvin vesimaljakossa. Alkuun juuria ei näy, mutta sitten kun ilmestyvät, ne runsastuvat vauhdilla! Muutamia viikkoja taitaa mennä. Siemenistä en ole kokeillut. Jos on 2-3m villiviini, sen voi keväällä leikata lyhyemmäksi. (Puutuneista, talvehtineista osista) saa paljon pistokkaita… ja parasta on sekin kun villiviini ei nouse katolle vaan tuuhistuu ja pysyy katselukorkeudella rehevänä!!
Usein näkee kymmeniä vuosi vanhoja villiviinejä, jotka ovat alaosasta kaljuja ja lehdet tulevat räystään rajaan… voi kun ihmiset raaskisivat leikata matalalta, tuuhistuisi valtavalla voimalla…
Olen istuttamassa villiviiniä jyrkkään rinteeseen. Jäin pohtimaan, istutanko pistokkaat rinteen yläosaan vai alaosaan? Kasvaako ne ylhäältä alas vai alhaalta ylös?
pitäisin pistokkaita kyllä ensin vaikka jossain hiekkalaatikossa tai vast. talven yli. Kasvavat ylöspäin.
Kokemusta alasleikkuusta on sen verran, että koko talonpäädyn kokoinen villiviini leikattiin alas (maalauksen takia) eikä henki enää pihissyt sen jälkeen…
Villiviini kasvaa mihin suuntaan tahansa ja juurtuu hyvin.
Joo kasvaa kyllä minnepäin vaan.
Meillä leikattiin myös maalauksen vuoksi villiviini alas, se oli todella vanha, siinä oli käsivarren vahvuiset oksat, seuraavana kesänä se kasvoi jo monta metriä.
Vedessä tulee juuret, mutta mullan alle painettuna juuret tulee myös helposti.
kysympä äkkiä , että jos nyt syksyllä ottaa villiviinistä latvapistokkaita , miten niitten kans pitäs käyttäytyä???
joku aikasemmassa viestissä neuvoi että esim. hiekkaan talveksi.Mutta miten???upotetaanko , hukutetaanko , ulos , sisälle eli ???
haluis vähä rempatun kuistin kulmalle.
Juurtuu vaikka avokompostiin kipattuna kevääseen mennessä, kuohkeaan multaan vaa ulos ja tasainen kosteus tulee luonnostaan. Vesimaljakossakin tekee juuret vaan jos sisälle tuo pitä taas totuttaa ulkoilmaan.
Nostin viimeviikolla sienikorin reunaan mukaani nipun villiviinin erinomaisesti juurtuneita versoja auton vierestä, joku oli metsätien varteen piharoskansa ja kesäkukkansa kipannut. Hyi…
Vesilasissa juuret ilmestyy noin 3-4 viikossa, mutta sisälle lämpimään (juurtumaan) tuominen ei ehkä ole järkevin, jos yrittää jotenkin talvettaa niitä ulkona. Jos pistokkaat on jo napsittu, yrittäisin kai haudata ne puoliksi maahan. Jos taas ei ole napsittu, niin odottaisin kevääseen, ehkä huhtikuulle ja laikkaisin oksia maljakkoon juurtumaan. Tällä tavalla olen muutamina vuosina tehnyt.
voi vitsi sä Valtsu oot noppee.ihana ihminen.miun pittää enstex huomenna tehä rikos ja ihan vahingossa tietty, napata töistä lähtiessä päätyseinän vierestä vähä vähemmäksi , retkottaa osa siellä pitkin maata , ruman näköstä julkisella paikalla keskellä kyllää.eiks nii?
enhän mie oikeen voi tuota rikollista toimintaa siirtää kevvääseen , joku muu ehtii apajalle ensin.Jos joku sattuu kysymää, mie suoritan maiseman hoidollista toimenpidettä.
Jos ei lähde syksyllä juurtumaan… joudut palaamaan rikospaikalle keväällä