Villiyrtit ja villivihannekset, Yleistä

Totean, että meidän pihalla kasvaa peltokortetta. Suokortetta se ei voi olla koska olen vielä hengissä =D

Sami Tallbergin villiyrttilistasta: mikä hemmetin mesijuuri?? Sehän on kallioimarre, eli se kallion päällä kasvava saniainen jonka juuri maistuu lakritsalle.

Kallioimarretta kutsutaan myös mesijuuri-nimellä (“Asiaa lajeittain - vy/vv: Kallioimarre (mesijuuri),Polypodium vulgare” ).

Moonriver, herukan lehtiä vai marjoja?

Lehtiä mie olen laittanut.

Ei ihan otsikon mukainen, mutta tietoa villiyrteistä: http://www.ruohonjuuri.fi/fileadmin/tiedostot/esitteet/yrttimoniste.pdf

iiris-kukka, muutin otsakkeen hiukan yleisemmäksi :slight_smile:

Onhan rantaminttu villiyrtti? No, jokatapauksessa on nätti ruukussakin ja voi hyvin, kaivelen sitä enemmänkin ja ensi viikolla laita kuvan:D!

On se, ja tein sille jo oman ketjun johon voit sitten sen kuvan laittaa :slight_smile:

Tämän päivän kesäinen "melkein" villiyrttitee.

- voikukan lehtiä
- siankärsämöä
- pakurikäävän palasia
- mansikan kantoja kuivattuna, niitä mitä jää perkuujätteeksi kun perkaa mansikat pakkaseen (kiitos taketeesille vihjeestä miten tehdä mansikan makuinen tee)

Virpi Raipala-Cormierin lempiyrtit ja -kasvit:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1199.html?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_luontohoitaa&jutunid=357

Keräsin just lähes täyden ämpärillisen nokkosen lehtiä, aion kuivata ne ja tehdä niistä jauhetta. Seuraavaksi lähden keräämään voikukan nuppuja koska voikukannuppukaprista on kehuttu hyväksi. Täytyyhän sitä kokeilla kun raaka-ainetta on just tähän aikaan vuodesta tarjolla ihan liikaakin :slight_smile:

Se kerättävien nuppujen kehitysaste mietityttää vielä mutta eiköhän sekin selviä. Olettaisin että niiden täytyisi olla niitä ihan pieniä täysvihreitä nuppuja.

Kävin latvomassa taas nokkoset ja samalla napsin kauneimman näköiset voikukanlehdet talteen. Mutta suurin juttu tälle päivälle on ehdottomasti koivun hiirenkorvat. Meillä on kaksi päivää koivu työntänyt lehdennuppua ulos ja tänään alkoi vihertää. Ihan paras päivä tälle touhulle.

Ajattelin laittaa hommaan vähän vielä nostalgiaa ja ajelen polkupyörällä tuonne metikköön niitä hiirenkorvia keräämään.

Pihapihlaja, kuivatko ne jauheeksi vai käytätkö tuoreena salaattiin? Siis noi kaikki mainitsemasi.

Ihan pienet koivunhiirenkorvat ovat kyllä mainio terveyspakkaus salaatin sekaan! Meillä ovat jo vähän hiirenkorvavaiheen ohi, mutta täytyy maistella vieläkö menisivät nyrpistelemättä.

minä olen kuivannut koivun hiirenkorvat teekäyttöön - kusta tulee, kunne menee (siis puhdistuskuurina silloin tällöin mustan haudutetun teen seassa).

Nokkosta yritän kerätä niin paljon että saan pakastettua siitä annospusseja nokkoslettuja varten talveksi. Ja sitten niihin nokkossämpylöihin kanssa. Teenä käytän sitä sekä tuoreena että kuivattuna sitten talvella.

Voikukanlehteä menee salaattiin ja kuivatan sitä myös teehen. Tarkoitus on tehdä erilaisia teesekoituksia talveksi.

Ja hiirenkorvia ehdottomasti kuivatellaan teeksi. Ostin viime talvena hiirenkorvateetä lähikunnassa asuvalta tuottajalta ja totesin erittäin hyväksi. Päätin silloin jo että kevään urakka on jemmata ensi talven hiirenkorvateet ehdottomasti.

Keräsin tänään nokkosia kuivatukseen ja lähinnä talven sämpylöitä varten. Voi nokkosjauhoa ripotella ihan leivän päällekin.

Mutta koivun olen kokonaan unohtanut. Siitähän saa hyvää teetä ja vadelman lehdistä. Pitää muistaa huomenna jossain välissä kerätä niitäkin. Varsinkin koivulla alkaa h-hetki olemaan ohi. Mansikan lehtiäkin voisi kai kerätä. Ainakin ahomansikan.

Meillä koivut vasta tänään aukas lehtiään joten just oikee aika. vadelmassa ei oo vielä lehtiä joten niitä ootellaan.

Ja oi mä niin odotan mustaherukan lehtiä.

Voi hitsit, täällä koivun lehdet on jo sen hiirenkorvavaiheen ohittaneet. Meneekö teessä sellaiset jo vähän kasvaneet lehdet vai tuleeko karvasta makua?