Mikä on vikana kun tuntuu, että toukokuun alussa kasvariin istutetut chilit, basilikat yms eivät juurikaan kasva. Ehkä yksi lehtipari on tullut lisää per taimi kuukaudessa...
Kasvualusta on tänä vuonna perustettu, kalkittua puutarhamultaa, kanankakkaa ja kompostia. Kasteltu on riittävästi.
Sama kasvualusta myös ulkona kohopenkissä, johon olen laittanut keskurpitsan taimet. Nekään ei oikein näytä kasvavan. Onko vika taimissa (Kaikki kasvatettu hyötykasviyhdistyksen siemenistä), vai onko ne saaneet liian vähän valoa taimivaiheessa? Vika mullassa? Liikaa liian vähän lannoitetta? Auttaakaa nyt aloittelijaa, pliis!
Ei ole tainnut olla kun pari lämmintä yötä vasta. Ei ne kylmässä kasva.
Jos kastelu on kohillaan eikä kirvojakaan löydy niin sitten ei auta kuin kärsivällisyys. Jahka vauhtiin pääsevät niin sitten.
Niin kai sitten… kärsivällisyys, mitä se on? Haluaa nähdä isoja rehveviä puskia puutarhassaan heti heti. Kiitos vastauksista.
Onko vesi seisonutta, vai raanakylmää?
Liika kuumuuskin on pahasta.
Tuo kuumuus on monesti ongelma, sillä yli 28 asteen ei olisi hyvä mennä.
Itse en ensimmäisenä vuonna, vuonna yksi ja kaksi ymmärtänyt tuota lämpötilan tarkkuutta ja ei sieltä kovinkaan kummoista satoa tullut.
Onneksi nykyään on netti josta tietoa löytyy!
En tiedä onko tällainen jo jossain mut ei ainakaan mun silmään osunut. Eli varsinkin aloittelijoille tällaisesta vois löytyä kullanarvoisia vinkkejä.
Laitanpa heti pari kysymystä jos sais neuvoja. Kuinka usein pitääkastella ja kuin paljon kerralla, pelkään et joko kastelen liikaa tai sit liian vähän? Mikä pitäisi olla kasvihuoneen lämpötila? Ja miten pääsen eroon muurahaisista?
Tonttu, Helsingissäkin on ollut sen verran viileää, että kasvu on selvästi hitaampaa kuin viime vuonna.
Konkarit voisivat antaa nyt parhaat vinkkinsä tulevia kasvihuonekasvatuksen harrastajia varten 
Itsellä odottelee kasamistaan pieni kuuden neliön muovikasvari,jossa ajattelin kasvatella tomaatteja,kurkkua,paprikaa sekä mahdollisesti vesimelonia.
Kasvatusaltaat tehdään vesivanerista.
Jännittää jo valmiiksi,että miten mahtavat kasvatukset aloittelijalta siellä onnistua.
Eteläpäivänkiitäjä, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle myös hölöä, katsopa postiasi
.
Eteläpäivänkiitäjä, kyllähän ne kasvattelut onnistuu siellä kasvarissa kunhan muistat että vettä kuluu. Tomaateista on omat kokemukset jo olemassa, ja ne tykkäävät siitä lämpimästä ja ovat kovasti janoisia. Kurkkua ensi kesänä laitan itsekin vasta ensimmäistä kertaa, mutta luulen että samat jutut siihen pätee kuin tomaattiinkin.
Sitä kasvihuonetta sinun täytyy tuulettaa, muuten kuuma ja kostea ilma homehduttaa kasvarisi. Ja kun kasaat sitä niin ota huomioon että kattoon / seiniin ihan ylös olisi hyvä saada vaikkapa koukkuja (tai vastaavia) joihin voit sitoa tukinarut joita ainakin tomaatti tarvitsee. Tottakai voit tukea tomaatit myös kepeillä, mutta ne narut katosta tomaattiin toimi ainakin minulla viime kesänä oikein hyvin.
Siinä muutama vinkki, et niin kovin tarkkaan yksilöinyt minkälaatuisia vinkkejä toivot saavasi
Jokotai, kasvihuone on ihana - onnittelut sen saamisesta 
Pitääkö paikkansa, mitä kuulin eilen:
Kurkkua ja tomaattia ei tulisi kasvattaa samassa kasvarissa? Tomaatti veisi kurkulta elintilan/näivettäisi kurkut?
Minä olen kasvattanut molempia samassa kasvarissa ilman ongelmia. Suurin ongelma on tilanpuute kun molempia haluaisi enemmän (ja chilejä ja paprikaa ja munakoisoja ja...)
tuo on niitä ns legendoja, joita ei ilmeisesti saa millään tapetuksi.
jos kurkun ja tomaatin taimen istuttaa samaan paljuun/kasvualustaan vierekkäin, niin toinen voi huonommin kuin toinen, koska niillä on erilaiset hoitotoiveet. tomaatti on kohtuujuoppo mutta tykkää reilusta kaliummäärästä, kurkku puolestaan reilusti juoppo ja tahtoo paljon typpeä.
kun istuttaa kummankin sopivaan kasvualustaan ja kumpaakin juottaa tarpeen mukaan, eivät ne samankaan katon alla riidoiksi pistä.
ennen kaikkea kurkulla ja tomaatilla eri vaatimukset ilmankosteuden suhteen!! Kurkku vaatii huomattavasti korkeamman ilmankosteuden … kun taas tomaatti mieluummin paljon lämpöä ja kuivempi ilma!!
Täällä Pentissä mm. ketjussa “Kasvimaan kumppanuuskasvit ja haittahyönteisten torjujat” heinäkuussa 2008 on neuvottu, että ei tomaattia ja kurkkua samaan kasvariin. Linkki ei toimi, mutta viitataan sadon ulkonäkövikoihin.
Kasvimaan kumppanuuskasvit ja haittahyönteisten torjujat - uskon molempia herroja:-)
jos tiukasti bluedreamin vaatimuksista pitää kiinni, niin eihän noita ihanneoloja saa samassa kasvihuoneessa molemmille. ja toki nättiäkin pitää olla. optimiolot hyötykasveilleen pitää tietenkin saada, kun niistä elantonsa hankkiin, mutta kurkkudirektiivikin on jo kumottu; maku tärkeämpi kuin näkö.
edelleen olen sitä mieltä, että harrastelijapuutarhuri voi kasvatella tomaattia ja kurkkua samassa tilassa:-)
toki kaksi erillistä pömpeliä, jos välineurheilua muutenkin on varaa harrastaa...
Itselläni kaksi satoisinta kasvia kasvoi vierekkäin kasvihuoneen päädyssä viime kesänä. Toinen oli Erk josta tuli varmaan yli 50 tomaattia ja toinen kasvihuonekurkku josta sain varmaan yli 30 kurkkua eli se siitä.
Ammattilaiset ei varmaankaan kurkkua ja tomaattia samaan huoneeseen laita mutta harvalla harrastajalla nyt on molemmille oma kasvihuone. Varmaan jo 5 kesää olen kurkkua ja tomaattia samassa huoneessa kasvattanut maapedissä eikä mitään ongelmia ole ollut.
Minkälaisia istutusvälejä käytätte tomaateille ja chileille kasvihuoneessa?
Itsellä odottaa pihassa ensimmäistä kokonaista kasvukauttaan 12 neliömetrin kasvari. Montako tomaattia/chiliä sinne sopii jos yrittää saada sopimaan mahdollisimman paljon? Tokihan eri lajikkeet ovat eri kokoisia mutta suunnilleen.
Minkä kokoisia kasvarinne ovat ja paljonko teillä on niissä kasveja?