Minulla on (vain…) 6 neliön valmiskasvari. Siellä on 6-8 ämpäriä, joissa kasvaa 1 tomaatti kussakin. Lisäksi lattialla on 2-3 muuttolaatikon kokoista laatikkoa, joissa jokaisessa on 3 kurkkua tai tomaattia. Toisella sivulla on hyllykkö, joissa on matalampia chilejä ja paprikoita, lisäksi hyllyn edessä lattialla on isompia chilejä. Näin oli viime kesänä. Ja olihan siellä loppukesästä aika ahdasta, taimipöytäkin vie vajaan neliön. Sen alla ja päällä ovat ruukut ja multa+kanankakkapussit ja työkalut.
50cm välein olen mie laittanut. Joskus olen kokeillut tiheämpää istutusta, mutta silloin sadon määrä vähenee.
Tarkoitatko Kurppa tomaatteja vai myös chilejä?
Ja voiko sinne väleihin laittaa jotain matalaa, esim. avomaankurkkuja tai papuja?
Mulla oli salkopapua viime kesänä, hyvin menestyi, mutta ei kyllä kannata kurkun viereen laitaa , tykkäsivät toisistaan vähän turhan paljon, viidakko oli hankala selvitettävä. Toiset pavut olivat siististi vesitynnyrin takana ja kiipesivät vanhassa pyykkitelineessä eivätkä häirinneet tomaatteja. Isojen tomaattien ja kurkkujen juuresta on hankala mitään muuta satoa kerätä tai hoitaa loppukesästä, mutta salaattia yms. voi keväällä laittaa, ne voi sieltä sitten ottaa pois, kun tila loppuu ellei ole syöty ennen pois.
Mulla oli viime vuonna tomaatin alla basilikaa (auttaa myös torjumaan tuholaisia tomaatista). Tänä vuonna aion kokeilla sinne myös rosmariinia ja kenties salaatteja.
Onko kukaan kasvattanut avomaankurkkua kasvarissa? Vieköhän avomaankurkut vähiten tilaa jos kasvattaisi ylöspäin, vai jos laittaisi kasvamaan käytävän reunoille. Meillä on niin hallanarka paikka, että myös avomaankurkku ja pavut menee kasvariin.
Lisäksi sinne tulee yksi kesäkurpitsa, ja munakoiso sekä ananaskirsikka jos vain saan itämän.
Yritän tässä tuumailla miten saisin parhaiten kaiken mahtumaan
Chilien taimia on kuutisenkymmentä Tomaatteja tulee toistakymmentä. Ei taida montaa noista chilintaimista saada kasvariin sopimaan…
Miulla toinen puoli kasvarillista partenokarppista avomaakurkkua joka vuosi ylöspäin kasvamassa. Tomaattien ja kurkkujen edessä rukolaa, salviaa ja basilikaa.
Kesäkurpitsaa en laittaisi, se valloittaa hyvissä olosuhteissa koko kasvarin.
Kaivelin tuolta vanhoja keskusteluja kumppanuuskasveista, ja laitanpa tähän hyvän linkin.
Mulla on ollut kahtena vuonna sipulia tomaatin alla kun se kasvimaa on niin pieni niin kaiken käytän hyödyksi ja sipulia meillä menee tosi paljon vuodessa samaten sipulia on kurpitsa penkissä mutta ne vietät kasvattavat niin isoja lehtiä että hankivat peittää mun sipulin aluut
Minulla on ollut avomaankurkut kasvarissa. Osan laitoin kiipeämään verkkoa pitkin ylöspäin, osan naruilla. Ylöspäin on kai ainoa mahdollinen suunta, jotta jotain muutakin mahtuisi kasvattelemaan. Runsain mitoin pölyttäjiäkin siellä pyöri ja voihan valita lajikkeen joka ei vaadi pölytystä. Satoa tuli todella hyvin.
Olen kasvattanut niitä kahtena vuonna samalla tyylillä kuitenkin vuoroviljelyllä. Eli ei peräkkäisinä vuosina samassa kohtaa tai sitten vaihtaa maan kokonaan.
Sama täällä, vaihdan kasvien paikkaa aina vuosittain.
Mulla on 5 neliön kasvari, ja pakko yrittää saada sinne edes puolet tomaateista, n.15 tainta. Toiselle puolelle hylly, että saa kahteen kerrokseen NE ja paprikat ja kiivit tottakai! Kurkuille teen ihan oman penkin pihalle, viimekesä oli niille liian kuuma kasvarissa.
Emo,vink,vink:) salaatista tulee kitkerää kasvihuoneessa,ainakin mulla tuli,ehkä liian kuuma?
Liian vähän vettä?
Avomaallakin salaatista tulee kitkerää, jos on kuivaa.
Mulla oli salaatit kasvarissa erinomaisia, mutta ulkona kitkeriä, olihan kuiva kesä, mutta kasvarissa kastelija toimii, siis minä. Heinäkuussa ei salaattia enää kasvarissa ollut. Varmaan lannoituskin oli parempi. Kasvihuoneeseen kannattaa laittaa ripustuspaikka amppeleille, niin saa korkeuttakin käytettyä hyväkseen paremmin.
Joo ja hyllyjä, jos mahdollista.
Mun kasvariin ei tule hyllyjä eikä amppeleita. Kaikki kasvaa maassa. Automaattikastelun takia.
Kohta tulee kevät ja kesä ja aika viedä kasvit kasvariin. Yöpakkasia varten on termostaatilla toimiva lämmitin. Mutta eipä ole vielä alkukesästä järkeä lämmittää koko 12 neliön kasvaria, kun alussa taimet on ruukuissaan kasvarin etuosassa harson alla. Onko kenelläkään mitään “väliverhosysteemiä” millä kasvarin saa pienennettyä pituussuunnassa? Mikä muu kävisi kuin kuplamuovi?
Kasvari on Juliana Compact, ja katon alumiinipalkeissa on niitä lenkkejä tomaattien narujan varten, joten niihin voisi viritellä jotakin.
Miksi ei mikä vaan harso tai muovi, esim rekennuksilla käytettävä kävisi ripustettavaksi niiden pikkutaimien ylle. Alle voi vaikka eristelevyä(styroksia) laittaa.