Vinkkejä kasvihuoneessa kasvattamiseen

Tarkoitan kasvarin “väliseinää” mikä katkaisee kasvihuoneen kahtia, sellainen joka eristää ja pitää lämmittimen lämmön kasvarin etuosassa. Eli siis kasvihuoneen tilapäisestä pienentämisestä on kyse.

Kevytpressusta joskus muinoin tein väliseinän, kun oli iso kasvari.

Pitääkö pressu lämmön vain sillä toisella puolella?

Samalla lailla kun muovikin pakkasen ulkopuolella.

Eihän tavallinen muovi pidä pakkasta ulkopuolella… tarkoitatko siis että pressu ei pidä lämpöä?

Onpas Kurppa tänään arvoituksellisella päällä :wink:

Jos kasvatuspuolella on lämppäri niin se pressu estää lämmön karkkamisen toiselle puolelle.
Jos haluat paremman väliseinän niin laita kaksi pressua tai muovia niin että väliin jää ilmatila.

Kuplamuovi on myös hyvää siihen. En vaan tiedä mistä sitä saisi kunnon kokoisia paloja.

Eiköhän Etolasta löydy

ja rautakaupoista

Löytyy Etolasta, isompaa ja pienempää kuplaa, ei vaan mokoma rakennuspuoli ollut lauantaina auki.

Ei paljoa auta kun ei meilläpäin ole Etolaa… pöh.
Rautakaupassa taitaa olla paljon kalliimpaa.

Ei välttämättä kuitenkaan. Etola on aikaslailla kallis paikka nykyään.

O_S, Bauhausissa oli muuten tosi leveää kuplamuovia. Muistelen että oli ~20 e iso rulla, meniköhän metsään?

Tein itselleni pikku ongelman.

Kasvihuoneeni on siis pääty etelään( havupuut varjostavat sopivasti) ja “pidempi” sivu länteen, ja ilman varjostusta kuumin iltapäiväaurinko, niin kummalle sivulle nyt sitten pitäisi istuttaa kurkut ja tomaatit.

Jos kurkut pitäisi istuttaa tuolle kuumimmalle( länteen) sivulle niin kun puhutaan että kurkun lehdet palavat niin onko kurkun lehdet herkkiä kärventymään koko ajan kasvin iästä riippumatta?

Onko joku kokeillut kasvattaa havunneulastalousjätekompostissa ( “viime vuotisella”) kurkkua kun alkaa olla ainutta ilmavaa tavaraa jota tontilta löytyy? Vai mikä on paras kasvualusta.

Kurkuista tulee niin suuria, että lopulta sitten varjostavat muita. Mulla oli kurkut viime vuonna siinä kuumimmalla paikalla, nyt aion laittaa vastakkaiselle seinälle, mutta alkuun pitää varmasti nytkin huolehtia varjostuksesta.

Ok!

Taidan tehdä jonkinlaisen "sekoituksen" kun on niin vähän kokemusta kasvihuoneessa kasvattamisesta. Näkee sitten mikä meni pieleen!

Minun on ehkä sittenkin pysyttävä tuolla varjoisammalla idän puolella kurkkujeni kanssa ( pääasiassa) kun tässä on vielä se ongelma että aamuaurinko alkaa paistamaan vasta kymmenen maissa ja
 jos sitten "pimennän" rehottavilla kurkuilla tuon länsisuunnan niin tomaateille ei varmaankaan riitä valoa.

"Elämää  suurempaa" pohdiskelua!

Oli ihan pakko katsoa mitä mun ainoa kasvarikasvatuskirja sanoo kurkusta. Siinä lukee et “Kurkku on paras istuttaa kasvihuoneen etelä- tai länsiseinälle. Se saa paljon valoa ja lämpöä ja suojaa muita, auringon paahteelle herkkiä kasveja kuten tomaattia” (Helge Petersen, Viljelemme kasvihuoneessa v. -79).

Mulla oli etelän puolella viimevuonna ja sinne aion ne laittaa taas tänäkin vuonna. Tosin mun kasvari on korkea, liikavarjostusongelmia tulee helposti matalissa kasvareissa.

Toi L&L:n sekotussysteemi on varmaan paras ratkasu.

Minulla on kasvihuone itä-länsi-suuntainen. Itään olevaan päätyyn istutan kurkut ja etelään olevalle seinustalle tomaatit. Kun minusta tomaatti ei ole mitenkään paahteelle herkkä kasvi, niille varaan kasvihuoneen aurinkoisimman ja kuumimman paikan. Kurkut jää myös viiniköynnösten varjoon aikanaan ja pohjoisen puolella seinustalla on paprikat ruukuissaan. Ja samoin kuin tagetessilla, tilaa ja korkeutta kasvarissa on, ei siellä oikein kukaan varjossa joudu olemaan.

Kasvuongelmia,
Mikä voi olla syynä että kasvihuoneessani ei juureksiin tms. maanalainen osa ei millään kasva? Fenkolin juuriosa jäi olemattoman kokoiseksi, vaikka varret ja lehdet kasvoivat aivan valtaviksi.
Sama homma nyt retiisin ja perunan kanssa. Pellossa perunan mukula kyllä kasvaa, mutta kasvihuoneessa vain varret ja lehdet kasvavat valtaviksi?? Lannoitetta on hyvin mutta kohtuudella, kasvimaan yleislannos/kanankakka.
Miksi varret/lehdet kasvavat valtavasti, mutta juures tai mukulat eivät ollenkaan? Mikä mättää?
Galleriassa kuva olemattomasta retiisistä jonka pitäisi olla nopeakasvuinen…
https://puutarha.net/keskustelukanava/kuvagalleria.asp?id=297323 

Olisiko kuitenkin liikaa typpeä?