Kyllä mie meinaan pitää omaan käyttöön olevan huoneenlämmössä, jää muuten käyttämättä. Kerron jos pilaantuu.
Ok
Nyt pitää tehdä suunnitelma, mitä kaikkea haluankaan kokeilla. Kurpan kahvisaippua houkuttaa kovin, ja lapsille suklaahuulivoidetta. Ja kanelisaippuaa… ja… ketju vielä kerran läpi…
Ai sen voi tehdä noinkin päin. Mie ensin hommaan tarvikkeita ja sitten mietin mitä niistä tekisi:)
Rasvaa pari kertaa käytetty. Ensin jää iholle öljymäinen kiilto mutta tosi pian se on imeytynyt ihoon ja iho on pehmeä kun vauvan peppu.
Paremman tuntuista kun olisin uskonut.
Olisikohan parempi ottaa rasvaa jollain puhtaalla apuvälineellä, ettei ihosta tule epäpuhtauksia voiteeseen?
Täälläkin ihania saippuoita.
Ehkä kannattaisi soveltaa vastaavaa muovista (tms) tikkua kuin kalliiden voiteiden mukana tulee. Ettei tosiaan ihosta tule mitään ylimääräistä sinne purkkiin.
Kyllä nuo pelkästä rasvoista tehdyt pitäisi säilyä puolisen vuotta, kylmässä vamaan pitempään, ja kyllä minusta kannattaa jotain "lusikkaa" käyttää, kun ottaa voidetta.
E-vitamiini ehkäisee rasvojen härskiintymistä, mutta se ei sitten auta enää kovin paljon, jos voiteessa on vettä mukana. Sellaista en uskaltaisi antaa lahjaksi. Pari kertaa olen tehnyt voidetta, johon tuli yrttiteetä, eikä se säilynyt toisella kertaa jääkaapissakaan kuin kuukauden, mutta mulla ei tosiaan ollut mitään niitä hienoja säilöntäaineita. Tai voihan olla, että oli pilaantunutta jo ennen kuin siinä mitään hometta näkyi, tuoksusta vaan ei pystynyt paljon päättelemään, kun olin laittanut teepuuöljyä muka säilömään, mutta eihän sitä niin paljon pysty laittamaan, että sillä olisi sen suhteen jotain merkitystä, tuoksu on aivan liian voimakas mulle jo pieninäkin määrinä.
E-vitamiiniakin yritin silloin puristaa jostain vitamiinikapselista voiteen joukkoon, mutta se oli kyllä epätoivoista touhua, vaatii kyllä näppärämpää ihmistä, tai toisen sortin kapseleita. Nyt mulla on kyllä sellaista E:tä. että saa vaan korkin avata ja kaataa.
En sitten teidä, että kannattaako vettä edes yrittää voiteeseen lisätä, yrttien vaikutuksiahan voi uuttaa öljyynkin.
Tein satsin sitruunasaippuaa (hatusta)
300g kookosrasvaa
50g karitevoita
350g oliiviöljyä
2,5dl kylmää vettä /½ sitruunan mehu
97g lipeää
vähän sitrustuoksua
Päälle hieman kuivattua raastettua sitruunan kuorta.
Sitruunan mehu lipeän seassa värjäsi sen vaalean keltaiseksi.
Ajattelin tälle saippualle koristeeksi kuivatun sitruuna- tai mandariiniviipaleen
Tekis miel purasta… : )
Pitää tulla joku kerta kurkistaman Kurppa aikaansaannoksiasi.
Tule ihmeessä, vaikka ei nuo kummosia ole:) Ota jotain omia mukaasi näytille.
Piti leikata jo tuo eilen tekemäni sitrussaippua. Jännästi marmoroitui väri,
Aavistus sitruunan tuoksua ja mukava rasvan tuntu jäi käsiin.
Minäkin tänään jo kaupassa katselin erilaisia rasvoja “sillä silmällä”…
Siitä se lähtee
Ostin tänään apteekista tyhjiä voidepurkkeja a`1,50 kpl
Meinaan miehillekin antaa voidetta lahjaksi, kun on ihan tuoksutonta. Miehen ystävällä on kädet huonossa kunnossa ja joutuu rasvaamaan niitä paljon.
Tuota juuri olen miettinyt, jotta mistähän löytäisi pieniä purkkeja voiteisiin. Käynpä huomenna apteekista kysymässä. Kiitos Kurppa!
Kurppa; - lukeeko niissä purkeissa mitään? Kuvasta olisi kuin vain valkoisia. Miten siellä tyhjiä purkkeja on… Minä olin miettinyt ihan minikokoisia muovirasioita, joita voi tuunata vaikka serveteillä ja muilla teksteillä yms.,mutta noi kyllä ovat OIKEITA voidepurkkeja ja voihan nekin "tuunata"; - hienoa!
Ei lue mitään, aivan pienen pieni kolmio vaan pohjassa. Kyllä apteekeissa pitäisi olla kaikenlaista muutakin tyhjää myynnissä, pipettipulloja yms,
…kuten esim pieniä paperipusseja. erinomaisia siementen säilytykseen:-)
Eilen tuli vastaan tämä kun etsin kotikosmetiikalla kuvia. En meinannut millään muistaa että olen tällaisiakin tehnyt
Kiitos tuosta linkistä. Olen joskus sitä lukenut, mutta unohtanut jo suurimman osan. Siinä on niin paljon asiaa, että nyt ei riitä aika kaiken lukemiseen ja muistamiseen. Pitää palata myöhemmin.
Olipa kiva lukea noita vanhoja juttuja, siellä on tosiaan paljon tietoa mm. Titamiinin kertomana.