Mä olen ostanut Koiramäestä tervasaippuaa, se on tehty läskiin ja siitä ei (mun mielestäni) mitään kerrosta iholle jää.
Mä tykkään myös Osmian saippuoista, ne kait valmistetaan kasvirasvasta, eikä niistäkään (mun mielestäni) mitään kalvoa jää.
Mä tarkoitan kalvolla esim sitä fiilistä joka jää kaupan Dove-palasaippuasta. En tykkää.
Toinen ääripää on esim kaupan Rexona-palasaippuan jälkeen. Se on just se mikä pesee myös ihon oman rasvan pois. En tykkää siitäkään.
Noin 5,- taitaa olla ruokakaupan rasvoilla tehtyjen 8 saippuan yhteishinta.
Kookos, kokki, oliiviöljy tyyppisistä. Tilasin nyt vähän tyyriimpiä öljyjä, rasvoja ja vähän hajusteitakin. Ne tietysti nostavat heti hintaa samoin väriaineet ja jos käyttää mantelijauheita yms.
Juu, tietenkin kaikki tuollainen “extra” nostaa hintaa. Juuri tuo perushinta olikin se, mitä kaipasin ![]()
Seuraavan kerran kun ruokakaupassa on, niin katsoo paljonko kookosrasva, munkinpaistorasva, oliiviöljy ja rypsiöljy maksaa. Jos tuollaisen pienen satsin yhteinen rasvamäärä on 700g niin se on helppo laskea.
Siihen saippuasta jäävään "kalvoon" varmaan vaikuttaa myös se, onko siinä reseptissä rasvaa hiukan ylimääräistä lipeän suhteen,voin kyllä olla väärässäkin. Mulla on saippua, jossa on muistaakseni rypsiöljyn ja ehkä jonkun kovemman rasvan lisäksi vuohenmaitoa, jonka rasvaprosentti nyt sitten oli mitä oli, mittaamaanhan sitä ei ruvettu, siitä kyllä jää kalvo käsiin, mutta ei sekään sitten muualla kropassa niin häiritse.
Minä käytän vanhan kansan “saunasaippuaa” muuten ei tunnu puhtaalta saunan jälkeen.
Minä taas en käytä saippuaa tapasinkaan tällä hetkellä, saunan yhteydessä varsinkin iho tuntuu hikoilevan itsensä puhtaaksi. Jos olisin jossain hajuatartuttavassa työssä, silloin olisi varmasti jotain käytettävä. Suihkugeeleihin kyllästyin, muovipullossa vettä ja kemikaaleja, ällömakeita tuoksuja. Saippuoista en ole vielä alkanut etsiä sopivia, kun ilmankin näkyy tulevan toimeen, hikeni ei ole haisevaa tyyppiä… en tykkää kovin detskuistakaan. Koko ajan hajuttomammaksi olen muuttumassa kulutustottumuksiltani, vissiin kohta olen mautonkin… ; )
Jee, nopea palvelu Pienessä tuoksukaupassa. Karitevoita, kaakaovoita kolmea eri öljyä ja paria tuoksua.
Onko näiden sivujen tulostukseen (tiivistykseen) mitään poppakonstia? Kopiontikaan ei onnistu, kysyy sähköposti- yms. jakoa… eikä kyllä lähde edes sähköpostiinkaan sillä tavalla (?).
Ottaisin mielenkiitoiset sivut paperille - ja tuumailisi ajan kanssa rauhassa.
Kopioi sivu ja liitä se vaikka kuvatiedostoon josta se on helppo tulostaa.
Mitä öljyä sulla on tossa? Samoin tuoksut? oliko hintavia?
Kurppa, siis pitääkö kaikki tekstit ensin maalata? Tulee sitten se ehdotus siirtää ja vaihtoehdot?
Sinix, niin mie ainakin teen.
Tossahan on sivulla ihan oma painikekin "Tulosta", helppokäyttöisempää ei voisi olla?
Muoks, ja sen paikkahan on tässä sivulla viimeisen viestin alla. Harmaalla tekstillä olevia eri vaihtoehtoja joiden joukossa siis myös mm "tulosta".
Soitin Tähtiputkelle ja sillä on paperinteko jo puolessavälissä:D
Jotkut puhuvat ja toiset tekevät:D
Molemmille kiitos! Minä nimittäin en todellakaan ole edes rekisteröinyt/huomannut tuota “haalean harmaata tekstiä” alhaalla. Yritin lähettää sähköpostia maalaamalla ja se ei lähtenyt mihinkään, ei myöskään herjannutkaan mitään. Siksi aloin epäillä että jotain teen väärin.
50g karitevoita ja 30g avokadoöljyä kuumennettu ja sekoitettu sen jälkeen reilu tunti.
Tässä tulos. Miellyttävän tuntuista, ei mitään tuoksua![]()

Oliko noissa voiteissa ja huulirasvoissa mitään tietoa säilyvyydestä?
Tuskin hirmu kauaa säilyy kun ei ole mitään säilöntäainetta. Se E-vitamiini ilmeisesti auttaisi säilyvyyteen.
Ajattelin itse tehdä vaan pieniä eriä. Lahjaksi annettavat voi säilyttää vaikka jääkaapissa siihen asti.
Juu sitä E-vitamiinia muistelinkin. Eli jääkaapissa kannattaa säilyttää käytönkin ajan varmaan, kohta pitää kokeilla katsos jotain ;D
No miulle käy kuitenkin niin, että kaikkien kokeilujen jälkeen päädyn siihen Tummeliin ![]()