Voide-, saippua- ym. työt

Odottaakaas vaan kun Kurppa hankkii vielä värejä ja alkaa marmoroimaankin saippuansa! Toisaalta kyllä nuo luonnollisen väriset ovat minusta jotenkin houkuttelevampia, ehkä juuri sen takia, että tosiaan näyttävät leivoksilta.

Kyllä mie jotain aion vielä kokeilla kunhan tuo eräs postimyyntikauppa taas aukeaa. Värejä en aio laittaa ja tuoksujakin niukasti. Noita parempia rasvoja ja öljyjä kyllä.

Onpas hyvän näköstä Kurpan saippua!

Onko sulla muottina joku muovilla vuorattu laatikko? Se voiskin olla hyvä noihin mitkä meinaa ylikuumentua niin helposti (niinku esim hunajasaippua…)

Ihan tavallinen napakka pahvirasia johon laitan kelmua.

Tänään tilasin öljyjä ja karite-sekä kaakaovoita ja muutamaa tuoksua.

Ostin käsintehtyä paperia. Jotenkin tuntuu taas kerran, että eihän tämä niin halpaa olekaan

Anteeksi, ei saisi nauraa
No, tuota, tulisikohan lähes yhtä sievä ja edullisempi jos kääräisisi itse saippuan vaikka voimapaperiin ja laittaisi tuohon rusetin alle vain pienen pyöreän palan kallista paperia?
En siis mitenkään väheksy lopputulosta ja investointia, tyylikäs kaunis paketti tuli mutta pihinä mietin pihiä vaihtoehtoa ;D

Ei vaan seuraava askel on tehdä itse se paperi :wink:

Koristeeksi ihania kukkien kuivattuja terälehtiä…

en yllytä :smiley:

(Samaa ajattelin, R&T, mutta se olisi saatettu tulkita pienimuotoiseksi yllyttämiseksi :smiley: )

Ihan samaa minäkin meinasin ehdottaa, eli eikun paperia tekemään:) Sitäpaitsi, se ei loppujen lopuksi ole edes vaikeata.
Muoks. Ajatelkaas nyt, kahvilla maistettuun saippuaan kahvilla maustettua paperia, laventelisaippuaan laventelilla tai muilla kukilla koristeltua paperia, teesaippualle sama juttu…  Enhän minä yllytä ollenkaan, pois se minusta :smiley:

Aivan ihania saippuoita! Kylläpä tekisikin mieli opetella saippuoiden(kin) tekoa. Täytyy varmaan alkaa opiskella tuota lipeän käyttöä.

Kävi kyllä mielessä tuo oma tekemä paperi, mutta… Ostin kuitenkin “säästöpakkauksen” eli ison arkin jossa on 8 A4 kokoista arkkia / 3€. Ei paha.

Anita, kokeile ihmeessä noita ideoitasi, kun siulla on kuitenkin kuivattuna jo vaikka mitä yrttejä.

Aaltopahvistakin tulisi kiva kääre?

Mie oon useimmiten kääriny ihan vimapaperiin ja sit juuttinarua ympärille. On jotenkin semmonen “vanhan” oloinen. Ja silkkipaperiin kans ja sitten jostain käsintehdystä tai mulperista vyöte ympärille. Pitäis ihan kuvat ottaa…

Laita vaan kuvia, leija.
Kurppa, katsotaan sitten, kun joulu on ohi :slight_smile: Ihan oikeasti noi himottaa, noi saippuat, mutta ennen joulua ei voi kuin kuolata ja ihailla teidän saippuoitanne.
Joo, ruskea aaltokartonki sopisi noihin luonnonmukaisiin, ja sitten taas marmoroituihin tai muihin värillisiin voisi laittaa siihen sopivan kartongin. Ja se voimapaperi on tietysti myös hyvä. Siihen kun sitten lisää ihan kapean soiron tai palasen jotain nättiä paperia, tulee tosi kiva. Ihania ideoita teillä kaikilla!

Tapetinpalaankin on hyvä kääräistä itse tehty saippua.

Huoks. Piti muokata, peukutin itseäni :confused:

Karitevoita odotellessa pitää etsiä tekoohjeita, mutta huonosti löytyy.

Mikähän on tuo E-vitamiiniöljy? Vehnänalkioöljy sisältää kyllä E-vitamiinia.

Anteeksi typeryyteni, mutta onko nämä itsetehdyt saippuat samanlaisia koostumukseltaan, kuin kaupan palasaippuat? Tarkoitan sitä, että jos sitä käyttää, niin pitää vaikka kuinka kauan liottaa että saippua lähtee käsistä pois. Hiukan kuin kloriitti, kun tiskirätit laittaa likoon ja alkaa niitä viruttelemaan niin siihen menee tovi.

Mä olen joskus saanut lahjaksi itsetehdyn saippuan, mutta koska pelkäsin sen huonosti liukenevuutta en uskaltanut sitä käyttää. Tosin arvostin lahjaa. Lahja ei sinänsä mennyt hukkaan, sillä se haisi tosi hyvältä ja oli kauniin näköinen niin se koristi/hajusti sitten vessan/suihkun kaapissa.

Siis sen takia en sitä viitsinyt kokeilla, koska sen jälkeen se ei olisi enää ollut kivan näköinen, jos saippuan käyttäminen olisi ollut epämiellyttävää.

Ei minusta ainakaan niillä pestessä tarvi kauaa käsiä huuhtoa. Pesun jälkeen jää miellyttävä hieman rasvainen tuntu.

Mihinkäs sitä eniten luottais kun omatekemään! Käytä ihmeessä pois kun olet kerta lahjaksi saanut.

Varmaankin se riippuu paljon siitä, mitä rasvoja on käytetty. Mie tein yhden satsin niin, että siinä oli paljon rypsiöljyä. Ja se on semmoinen, että jättää niinkuin “kelmun” iholle. Ja makuasia tykkääkö vai ei. Mie tykkään, mut isäntä ei siihen koskekaan.

Ja näissä itetekemisssä on sekin hyvä puoli, että varmasti tietää mitä ne sisältää :smiley:

Olettekos laskenut minkäverran tulee tarvikkeista hintaa saippualle? Esim tuollainen maitotölkin kokoluokkaa oleva pala? Ja siis tarkoitan nyt vain tarvikkeiden hintaa, omalle työllensä kun tietysti jokainen arvioi eri hinnan.

Ymmärsinkös oikein leijan viestistä, että jos on paljon kovia rasvoja niin ei jäisi niinkään käsiin mitään kalvoa? En nimittäin itse sellaisesta pidä, niin yritän tässä jo imeä kaikkia vinkkejä ennenkun alan edes kokkailemaan ja aineita hankkimaan.