Voide-, saippua- ym. työt

Appiukko tekee pihkavoidetta kuumentamalla puolet pihkaa ja puolet valkovaseliinia (tai siis yleensä iholle tarkoitettua vaseliinia). Öljyillä tulee hänen mielestään liian juoksevaa. Sitten vaan pikku purkkeihin. Hän on käyttänyt filmipurkkeja, jostain luin, että pilttipurkkeja, jotka kuumennetaan (desinfiointi) ensin.

Mitenköhän hän irrottaa sitä pihkaa? Jokin taika tuossa pihkassa täytyy olla. Sairaalassakin kuulemma makuuhaavoja hoidetaan nimenomaan pihkavoiteella, näin sanoi joku, en itse tiedä totuutta ja kokemusta käytöstä on vielä vähän. Liian kallista se on ostettavaksi jatkuvaan käyttöön.

Ihan vaan muutama satsi saippuaa on hyllyn päällä muhimassa, varmasti on ainakin vuoden tarpeet tehtynä

Tässä on hunajasaippuaa, ihan ehdoton suosikki!

Ja sitten toinen suosikki on tää kaura-hunajasaippua

Eka satsi suolasaippuaa, tässä ei mitään hausteita. Toinen satsi on kuvaamatta

Ja laventelisaippuassa itse kasvatettua ja kuivatettua laventelia, tietenkin

Onhan tuolla vaikka mitä; piparminttusaippuaa, suklaasaippuaa, pähinäkahvia, oliiviöljysaippuaa, kanelisaippuaa… Eipä tartte miettiä, mitä sitä joululahjaks antaa…

Nyt alkoi munkin tekemään mieli kokeilla saippuan tekoa. On nää sen verran herkullisen näköisiä. Suorastaan syötävän ihania! Mistäs tommosta lipeää saa ostaa ( vai onko siitä mainittu jo tässä ketjussa?) Ihan uteliasuudesta, josko joskus olisi tilausuus tohon kokeiluun.

Memuli, täällä kai edullisinta. Apteekistakin taitaa saada mutta hinnakkaampaa.

Leija kiltti laita jotain ohjeita meille.

Pihkavoidetta on oikein tutkittu ja hyväksi havaittu:)

Toisen jutun mukaan nimenomaan kuusen pihka.

Mie ostin Saara Kuhan "Saippuaa" kirjan ja sen ohjeilla oon noita tehnyt. Toki jotain omiakin tuotoksia on, mutta meikälaisen hermoilla on parempi aloitella valmiilla, testatuilla ja hyviksi havaituilla ohjeilla
Ja tuolta Lahtiselta miekin oon lipeän tilannu…Tuoksut sun muut sitten täältä

Voiko niitä ohjeita laittaa tänne vai mitä ne tekijänoikeudet sanoo?

Ainiin. Tää sitten viepi mennessään  

Pitääkin käydä huomenna kirjastossa:)

Kiitos Leija - tosiaan, tässä alkaa innostua! Olet tenhyt ne vielä kuvioiden.

Minusta tekijänoikeuslaki ei kiellä, jos lähteen ilmoittaa ja tuskin koko kirjaa alatkaan kirjoittamaan tänne. Kerro jokin esimerkki (hunaja…?). Lainaan kyllä myös tuon kirjan, tai hankin.

Inkille kiitos linkistä pihkavoiteeseen. Kertokaa, jos joku tekee, miten sen pihkan parhaiten irrottaa… se on melkoisen takerota ja ei aivan vaivatonta… nään sieluni silmin itseni pihkassa koko akka ja sehän ei siitä irti lähde, mihin tarttuu (kokemusta tästä on :)).

ps. ei puutu kuin ne “höyhenet” sitten!

Juu Leija, paahan ihmeessä joku ohje.

No ensin tietty kannattaa lukea kaikki mahdollinen tieto saippuan valmistuksesta ja lipeän kanssa läträämisestä netistä tai kirjoista. Tässä yks sivu mitä oon tavannut ja tässä toinen.

Tässä ois yks ihan perusohje, hyvä saippua!

Parempi oliiviölysaippua

kookosrasvaa  40g
oliiviöljyä 430g
risiiniöljyä    30g
vettä    125g
lipeää   65g

Tuolla oon tehnyt yhden satsin. Se on nyt pari kk muhinu ja paranee vaan vanhetessaan.

Mittojen kanssa oltava tosi tarkka! Digivaaka ihan ehdoton!

Muottina mie käytän maitölkkiä vaakatasossa. Leikkaan yhen pitkän sivun pois ja suljen toisen pään tiiviisti maalarinteipillä. Saa sopivan korkuisia paloja ja leikata voi sen paksuiseks kuin tahtoo.

Mutta ensin kannattaa ehdottomasti lukea vaikka nuo linkit, hartaasti ja moneen kertaan. Ja niissäkin on hyviä ohjeita.

Ja tehtiinhän sitä oppivelvollisuuskoulussakin.      .
   .

Hitsi kun on vaikeaa tuo ohjeissa pysyminen.
Tein satsin saippuaa jonka "maustoin" teenpuruilla.
350g juoksevia öljyjä (oliiviöljyä, rypsiöljyä ja pellavansiemenöljyä) ja 350g kiinteitä 200g kookos ja 150g munkinpaisto.
250ml kylmää teetä ja 97g lipeää.
3rkl teenpuruja sekoitin massaan ja vähän muottiin kaadetun seoksen pinnalle.

Laita sitten kuvaa ja kerro miten onnistui!

Tässä teesaippua.

Mantelijauhesaippuan olen ottanut jo suihkusaippuaksi ja se on kiva. Karkea pinta sopii hyvin saippualla pesemiseen.

Kaunista saippuaa… mulla alkoi heti mielikuvitus lentämään, millaisia muotteja noissa voisi käyttää… en kylläkään aio tehdä niitä, mutta leikin ajatuksilla hiekkakakkumuoteista sun muista.

Leivos valkosuklaakuorrutteella, lisänä suklaarouhetta… kuvat alkavat olla ikäänkuin viimeinen tikki, kohta on kokeiltava :slight_smile: