Voide-, saippua- ym. työt

Mie jos jaksan, teen vielä tänä iltana kehäkukkasaippuaa…tai huomenna viimeistään. Kiire on jo noita joululahjasaippuoita tehdä!

Kehäkukka-sitruunasaippuasta tuli aurinkoisen väristä.

Kamomillatee antoi harmaanvihertävän värin.

Voi ei , olen lukenut ja seurannut tätä ketjua, mutta minähän en mitään saippuaa rupea valmistamaan, ei ei ja vielä kerran ei…mutta kun ne ovat niin ihanan näköisiä… ihan vaan muuten kysyn,ai kurppa mistä sinä noita aineita ostat öljyt ja karitevoit,apteekista ?

Täältä tilasin karitevoin ja hienommat öljyt. Ruokakaupasta kookosrasvat ja tavallisemmat öljyt.

Hmm… Taitaa olla kuumetta enemmänkin kun luin et Kurppa on tilannu karatevyön =DD

Apteekki on valitettavan huono ostospaikka ainakin täällä meillä päin, kaikkea ei saa edes tilaamalla. Vihreältä kosmetiikalta tilasin viimeksi jotain aineksia, mutta nyt ei ollut vailikoimissa kuin joitain öljyjä. Ekokaupasta sain kaakaovoita ja myös aitoa ruusuvettä. (Karatevyötä en ole tarvinnut voiteen sekoittamiseenkaan, joten siitä ei kannata huolehtia :D)

Kyllä näyttää Sirkelin kehäkukka-sitruuna saippua ihanalta ja herkulliselta. Tuollaisia pitäs tehdä.

Houkuttelevan ja herkullisen näköisiä saippuoita.  :slight_smile:

Katselin täällä herkullisen syötävän näköisiä saippuoita ja  innostuin kokeilemaan saippuan tekemistä. Tein ensin sen helpon oliiviöljysaippuan. Hiukan epäilytti öljyn haju, mutta saippuat tuoksuvatkin mukavan puhtailta. Olen tehnyt kahden eri firman öljyillä ja saippuoiden väri on hiukan erilainen. Toinen on kellertävämpi ja toinen luonnonvalkoinen. MInusta ensimmäinen on kauniimpi, mutta sehän on makuasia ja värit voivat kai vielä muuttua saippuan kehittyessä.  Kuvia minulla ei ole. Oliivisaippuan teko oli yllättävän helppoa ja ajattelin myöhemmin lisätä reseptiin jotain marjaa mukaan.

Toisena kokeilin hunajasaippuaa, koska harrastukseni vuoksi hunajaa ja vahaa on omasta takaa. Edellisestä innostuneena tein netistä löytämäni englanninkielisen vaikeamman ohjeen mukaan, johon tuli monenlaisia rasvoja ja määrät piti vielä muuntaa Suomen mittoihin. Jotain onnistuin sössimään, koska saippuasta erottuivat kovat rasvat ja öljyt. Se oli mielenkiintoisen näköistä klimppisoppaa. Luultavasti seokset olivat liian kuumia, kun yhdistin ne. Olin liian malttamaton, eikä minulla ole kunnollista lämpömittaria. Sulatin seoksen uudelleen ja vatkasin reilusti. Se alkoi kiisselöitymään ja saippuaa siitä lopulta tuli. Tosin minusta karsean väristä hunajan palamisen vuoksi. Epämääräisen rusehtavaa, vähän kuin haudutettu tumma ruispuuro ja tuoksukin alkoi siinä vaiheessa ällöttämään, kun olin sen kanssa jo enemmän puljannut. Muut perheessä kyllä pitivät tuoksusta. Nyt en ole kurkannut, miltä se näyttää vähän kypsyttyään.

Kolmannella kerralla oli malttia mukana ja kokeilin hunajasaippuaa helpommalla reseptillä. Siinä oli vähemmän erilaisia rasvoja. Seurasin myös lämpötiloja tarkemmin ja ihan saippuan näköistä siitä tuli. Tuoksukin ihan mukava. Saa nähdä, miksi se vielä kehittyy.

Mutta, tämä on kivaa.  Oliivisaippuassa ei tarvitse edes sulatella tai jäähdytellä mitään, joten kokeilemaan vaan, ketä homma kiinnostaa. Tarkka vaaka kyllä pitää olla.

Tänään markkinoilla törmäsin tällaiseen alan yrittäjään. Lupasi tilata saippuanvalmistukseen käytettäviä tuotteita jos heidän valikoimistaan ei niitä löydy.
Kiva idea tuo sienen palan laittaminen saippuaan.

Kauniita nuo läpinäkyvätkin saippuat. Niissä tulee kirkkaat värit jotenkin peremmin esiin.

Nämä on kivoja tehdä. Kaikenmaailman kierrätyskoristeilla tuntuu menevän.

Kyllä Kurpan ystävien kelpaa.

Olen yrittänyt pysyä kaukana  näistä sivuista mutta aina jotekin väkisin  eksyn täänne ja kohta alkaa oleen aika paha kuume että täytyy päästä kokeileen saippuan tekoo.
Olen lukenut noita linkejä yksi asia mikä mietitytää on  että sen täytyy kypsyä noin 6kk-vuosi on aika pitkä aika eli jos teen tänään satsin voin kesällä sitä alkaa käyttään ja jos teko kuume tulee paha niin kesään mennessä mulla on yksi huone täynnä saippuaa jonka kypsymistä odotan sitten kaivan sieltä jostakin alta  sen satsin jonka tein ekaksi. Täytyy miettiä

No jos teen huulirasvaa tai kokeilen jotain ihorasva eks niitäkin ohjeita oli jossakin pää jo sekaisin kaikesta lukemisesta niin täytykö niitenkin kypsyä vai voiko lätätä sitä rasvaa heti huulini ja sähkysäärini.
No tulipa purkaus

Mie olen ottanut saippuat jo muutaman päivän jälkeen koekäyttöön ja hyvin on pellittänyt. Kyllä 1,5kk pitäisi riittää?

Kosteusvoiteen olen ottanut heti käyttöön ja enää en kaupan omia osta.

Helkutti teidän kanssanne! Löysin itseni tänään kahdesta eri apteekista lipeää pyydystämästä ja kun ei ollut, tilasin Lahtisen vahavalimolta. Halvemmaksikin sieltä tuli, sillä oman kylän apteekkiin tilaamalla olisi kilo maksanut 38 e ja pienempää määrää eivät mulle luvanneet. Lahtiselta saan samalla rahalla kilon lipeää ynnä muitakin tarvikkeita samantien.

Mä taidan olla yllytyshullu. Ja kaikki läheiset kääräisevät jälleen kerran pukinkontista esiin villasukat ja saippuaa. Kuten aina ennenkin.

Olipa apteekin lipeä hinnoissaan!
Hienoa Paulastiina että innostuit:D Olenkin jo ihmetellyt kuinka kauan menee, mie olen paljon nopeammin höyräytettävä.
Tässä mieshenkilölle saippuapakkaus. Laudeliinan ja saunatuoksun kera.
Löysin pellavaa ja tervanarua koristeeksi.

Mukavan näköisiä lahjuksia! Mä osaan tehdä pikilankaa, pitäisköhän sillä köytellä :slight_smile:

Mulla on vanhaa varastoa varmaan 4-5 ostosaippuaa, niillekin täytyis keksiä joku loppusijoituspaikka. Sellaisille, jotka eivät ehkä arvosta omin pikkukätösin aikaansaatuja tekeleitä.