Vuodenaikakuvia: Joulukuusi

Meidän kuusi nököttää pihalla aina joulukuun alusta tammikuun loppuun saakka. Sitten taittelen oksat kukkapenkkien suojaksi helmikuun pakkasia vastaan. Tänä vuonna aikainen pakkanen yllätti täällä etelässä, mutta toivottavasti lumi suojaa istutukset.

Jatuulin kuusi on kuin meidän olohuoneesta silloin kun vielä kuusi laitettiin - perinteinen kaunis joulun tuoja.

Kaalinin ulkona loistava lumipeitteinen kuusi on myös niin kaunis joulutunnelman luoja.

Oi miten ihana luminen kuusi! Oikeastaan pitäisi pihallekin laittaa kuusi joulunajaksi, mutta kun ei noita omasta takaa riitä katkottavaksi, eikä ole sopivassa paikassa kasvavaa jonka voisi valaista. Onneksi tuolla rantapenkassa ja metsänlaidassa kasvaa sen verran joutokuusia että on tähän saakka riittänyt. (Mies on kyllä töistä saanut välillä myös.)

Kiitos, Kurpitsa :slight_smile: Katsoinpa todella pikapikaa…

Meidän kuusessa on tänä jouluna kaksi latvaa

Koristeissa itä ja länsi kohtaavat - suomalaisuuskin...

(DDR-kynttiläsarja)

Tuli mieleen noista kuusen kynttilöistä että kun olin lapsi meillä oli kotona kuusessa oikeat kynttilät. Niiden palamista piti vahtia loppuvaiheessa, sammuksiin puhallettiin aina kun kynttilä oli palanut siihen kynttilänjalan pintatasolle. Muistelen että oikeita kynttilöitä poltettiin meillä pitkään, vielä 70-luvullakin. Nyt ei ihan äkkiä uskaltaisi enää oikeita kynttilöitä sytytellä kuusen oksille palamaan, aikamoinen tulipaloriski varsinkin lapsi- ja eläinperheissä.

harjoittelen kuvien laittoa, kuinka käynee, ekaa kertaa asialla :)

kuvassa näkyy osa meidän "joulutuijasta", se antaa tunnelmaa olkkarin ikkunasta.

Sisällä on muovikuusi, joka kaunis sekin, kuvaa ei siitä ole.

Vaan vanhanaikaista tunnelmaa saa pihapuusta enemmän!

Ihania joulupuita teillä on! :slight_smile:

Jussan kuusikuvia odottelen :wink:

Belgin katonrajaköynnökset on aivan ihanat!!

kasvavaa kuusta voi muotoilla leikkaamalla marras-maaliskuun välisenä aikana.minä olen jo monena vuotena ihan ojanpenkalla kasvavan kuusen muotoillut ja parin vuoden päästä siitä saa oikein kauniin kuusen.näin joutukuuset ovat hyödyksi ja metsän kuuset säästyvät…

Leikellyt olen noita pihan nurkilla ja metsän reunassa kasvavia kuusia, mutta kun on kuusilajikkeet niin rento-oksaista sorttia, ettei niistä taida kunnon joulukuusia ikinä kumminkaan tulla. Pitäisi kai istuttaa muutama tanakkaoksainen kuusi ihan sitä varten tuonne jonnekin. Mikähän lajike se olisi paras?

piesämäen cittarissa myytiin ruukussa ihan tavallisen kuusen taimia.olisko ollut 25cm.söpöjä!

siis piksämäen cittarissa…

iesteri, vai oisko pieksämäen cittarissa :slight_smile:

Hei mutta tuohan olisikin tosi kiva idea ensi jouluksi, ihan pikkuinen joulukuusi pöydällä! Ei olisi niin vaikea hävittääkään, eikä tulisi roskaa samalla tavalla. En vain ole nähnyt myynnissä.

Meillä on joulukataja ruukussa ja se pitäis osata istuttaa soveltuvaan paikkaan pihalle jahka lumet sulaa.

Kuin hän pitää sen hengissä?

??? Ehkä kastelemalla ja pitämällä viileässä ja suihkuttelemalla. Nyt se on takan kyljessä, mutta tuskin kauaa.