Vuodenaikakuvia: Joulukuusi

Meillä kans joulukataja ruukussa. Lähtee kyllä tuosta huomenna tai maanantaina viileämpään kesää odottelemaan.

Sitä vaan kun omat yritelmät ovat tupanneet kuolemaan…

Meillä joulukuusi lähti eilen ulos oli varmaan kissat käyneet kuusessa, kun eilen aamulla oli palloja, nauhoja ja kolme kynttilää lattialla ja kuusi vinossa. Niitä koristeita en viitsinyt enää takaisin laittaa niin otin loputkin pois

Voihan tuokin kuolla, mutta saahan sitä yrittää. Vai? :wink:

Meillä kans nakataan huomenna kuusi kartanolle, neulasia tiputtaa pirusti

Ihana oli tuo Poppiuksen valon neito…

Meillä oli tänä jouluna ihan oikeat kynttilät kuusessa. Yllättävän hyvin ne sai säädettyä suoraan niillä nipsuilla. Tosin niitä oli vaan 7 kipaletta yhteensä, mutta enempää ei kaivannutkaan. Niitten valo oli jotenkin kirkkaampaa kuin sähkökynttilöitten.

Näin hellyyttävä näky oli kerran olkkarissa vastassa kun aamulla heräsin. Tosin tuo norfolkinaraukaria kuihdutti amarylliksen loput nuput, mutta onneksi huomain ajoissa ja vielä yksi aukeamaton säästyi

Minä sain toissa jouluna irlanninkatajan, ja se säilyi oikein hyvin hengissä kevääseen (ja ulkona syksyyn) ihan tavallisessa huoneenlämmössä, eteläikkunalla. Sumuttelua.

Mulla kasvaa irlanninkataja viidettä vuotta pihalla, eiköhän se ole ihan meillä talvehtiva havu, näin olen ymmärtänyt.

Niin minäkin toivon. Ellei joulua edeltäneet lumettomat pakkaset sitä tappaneet.

Irlanninkataja, täytyypäs googlettaa…

Oman irlanninkatajani ostin Pirilästä ja siinä luvattiin vyöhykkeiksi I-?, minä asun vyöhykkeellä II ja kataja kasvaa aika suojattomalla paikalla, eikä silti ole kärsinyt. Kevättalvella olen varjostanut. Tuntuu viihtyvän multavammassa maassa kuin kotoinen katajamme ja on nopeampikasvuinen. Tämä mun on jo n. 80-90 cm korkea, tuuhea ja näyttävä.

Jotta ei menisi osaltani ihan OT:ksi, tässä meidän "joulukuusi" naurua. Jonnekinhan ne perintöpallot oli laitettava, Teinikissan ulottumattomiin.

Tässä meidän tämän vuotinen kuusemme. Neulaset pysyneet äärettömän hyvin, paras tähän astisista ehdottomasti. Sotkamolaiselta kuusikauppiaalta ostettu.

Täällä oli joulukuussa messuilla myynnissä semmoisia pikkuisia pöytäkuusia, tuuheita ja komeita. Hintaa taisi olla 20-30 euroa.

Meillä on kuuset, kopkop, saaneet olla rauhassa kissoilta. Eivät kiipeile siinä eivätkä revi koristeita. Korkeintaan makoilevat kuusen alla ja juovat vettä kuusen jalasta.

no ei meinannut pieksämäki-sana onnistua ,ja ihan selvinpäin…++++++

Myskimalva, ihan sama juttu meillä. Mitenköhän se vesi onkaan niin hyvää kuusenjalasta litkittynä…

Toinen on suoraan kukkapurkista juominen. Juuri kun se mullansekainen vesi lilluu siinä, yök!

Loppiainen lähestyy ja purin tänään kuusesta jo koristeet pois. Kuusi oli ruvennutkin koristelemaan itseään kaiken sen krääsän alla.

Eeeikä! Ihana!

Huomenna lähtee kuusi pihalle talosta, omalta tontilta on otettu ja jatkojalostus kulkee pupujen läpi kasvilannoite-papanoiksi naurua

(ja kuusen valoja ei saanut kuvaan, paitsi latvatähdestä, koska pakko käyttää salamaa)