Vuohenjuuri on viheliäinen, lapsuudenkodissani kaikki kukkapenkit olivat sen valtaamia. Jostain syystä en ole sieltä kasvin kasvia omaan puutarhaani tuonut. Itse varmaan aloitan rounadup taistelun tyräkin satelliitteja vastaan. Pääkasvi saa olla rauhassa, mutta sieltä täältä kukkapenkkiä nousee terkkaita pienokaisia.
Ei tehoa kuin pieneksi hetkeksi. Exä menneenä kesänä oli meillä leikkinyt Roundupin kanssa kun minä olin reissussa. Ainoa mikä kuoli, oli nukula, se ei enää tänä vuonna noussut, mutta nokkoset ja vuohenputki porskuttavat täysillä. Vai liekö kehittäneet vastustuskyvyn glyfosaatille aivan yks-kaks.
Paulastiina:
- KÄÄK! *
Mutta yritän kumminkin… se penkki on jo kertaalleen putsattu mahdollisimman tehokkaasti mokomasta kellokukasta, mutta silti sieltä nousee edelleen alkuja. Yllätyskö?
Täällä taitavat nyt olla kutut ja pukit, eikun juuret ja kellot onnellisesti samassa parvessa ![]()
Anoppi luovutti, kun sitä ei saa hengiltä niin olkoot![]()

Luin vähän hätäisesti tuon kiurunkannuksen ed. kirjoituksen kuvan vierestä. Jotenkin mielleyhtymä oli, että anoppi halusi jonkun pois hengiltä, ja kuvittelin ties mitä. ![]()
Apua mikä riesa näköjään. Kiikutin tuota autiotalon ojasta kuusi kappaletta ja ihastelin sen hienoja “juuriporkkanoita”. Syksyllä on muutto edessä, joten en varmaan sitä sitten ota mukaan. :o Kovin vähäisesti se tuolla autiotalolla on levinnyt sillä tuolla ei ole asunut vuosikymmeniin kukaan. Tusinan verran niitä siellä näkyi. Ehkä ne ei jaksa levitä niin kovasti hiekassa?
Peurankelloakin tuolla kasvaa…
Hirveä rikkakasvi tämä vuohenkello! Sen juuret taitavat yltää metrin syvyyteen maan sisään, ja kauttaaltaan valtaavat mullan niin ettei siinä pysty mikään, vanhaa omenapuuta lukuunottamatta kasvamaan. Ja koska haluan sen valtaaman alueen kauniimmille ja jalommille perennoille, myrkytin vuohenkellokasvustot kahteen kertaan Roundupilla. Ekan kerran jälkeen tulo kunnon vesisateet, siksi tarvittiin toinenkin suihkutus.
Ensin näytti, ettei myrkky vaikuttanut millään tavalla, mutta nyt puolentoista viikon kuluttua se on selvästi kutistunut, vaalentunut ja lakannut kasvamasta. Onneksi! Mutta vielä kai maa on käännettävä ja juuret seulottava pois, vai mitä te olette tehneet niille myrkytyksen jälkeen?
Osaisiko joku vastata? Hiljaista on. Eli, pitääkö vuohenkellon juurakot kaivella maasta pois myrkytyksen jälkeen?
IrisFinlandica, myrkkyhän tappaa kasvin juurineen muistaakseni parissa viikossa. Ei niistä kuolleista juurista uutta kasvua tule millään kasvilla, joten juurien pois kaivua ei tarvita ellei nyt jostain syystä muuten halua. Tuskin Vuohenkello tässä asiassa poikkeusta tekee. Käy kurkkaamassa täältä : "Työvälineet, tarvikkeet - Rikkakasvien yms. torjunta" lisätietoa myrkyttämisestä
Vuohenkelloa ei saa kipata mihinkään mistä se voisi levitä luontoon! Huolehdittava tarkasti kaikki kompostiin, tai kannattaa ensin antaa kuivua ja sitten vasta kompostiin. Minä taidan polttaa kaikki jäännökset, etteivät enään pääse leviämään penkkeihin. Mistä sen tietää vaikka tuo sitkeähenkinen pirulainen selviäis kompostoinnistakin?
kymmenen vuotta kun täsmämyrkyttää niin ei enää kovin runsaasti nouse,
kuuluu niihin suikertavajuurisiin pirulaisiin, joka kasvattaa aina vaan suikerojuuriaan,
voi kasvattaa vuosia maanalaista juuristoa ja nousta ilmoille metrien päästä ![]()
sama karhunköynnöksellä…
En minä ainakaan vuohenkellonjuuria uskalla kompostiin laittaa, kun omani maatuu vain hiljalleen, ei käy ollenkaan kuumana. Kompostorissa varmaan heittaisivät henkensä, uskoisin, sellaista minulla ei ole. Ainoa kasvi jonka juuret olen hävittänyt heittämällä ne suoraan sekajäteroskikseen. Nyt aion tehdä poikkeuksen ja vien sitä tuonne niitylle kasvamaan, sinne kun kasailen tarkoituksella kukkivia kukkia.
Eikö siihen RoundUp (tai vast.) sitten tehoa? Senhän pitäisi tappaa juuret tehokkaasti.
ei täysin ![]()
hillitsee toki kasvua…tai no jos koko alueen myrkyttää kaikesta vihreästä niin melkein voi hävitä ![]()
Kyllä vuohenkellon roundupilla kuolemaan saa, mutta kompostiin sitä ei pidä laittaa siellä siemenet ei kuole. Siemenet säilyy kymmeniä vuosia maassa. Yli parinkymmenen vuoden taistelun jälkeen on ollut muutamia vuosia ettei ole näillä main näkynyt ja eilen sitä oli noussut kukkapenkistä taas, siitä kohtaa käänsin maata syksyllä.
Miksikä te haluatte hävittää vuohenkellon, sehän on nätti. Minäkin haluasin sellaisen leviämään pihalle, kun olen tappanut jo monta kellokasvia.
Mulla lienee sitten jokin superkanta, koskapa rounduppaus ei tehoa siihen kuin hetkellisesti. Tälläkin hetkellä taistelen uudesta kukkamaan pohjasta ja kellokasvusto on saanut jo tuplakäsittelyn.Lehdet on kyllä tehokkaasti häipyneet niinkuin kaikki muukin, mutta kun äsken ihan tätä keskustelua varten kävin lapiolla kääntelemässä aluetta, niin maa on täynnä erittäin elinvoimaisen näköisiä valtavia juurakoita.
Tuulia-tuu, sitä minäkin pelkään. Kyllä sieltä elävää juurakkoa vain löytyy vaikka kahteen kertaan suihkutin lehdet Round-Upilla. Joten taisin itse vastata omaan kysymykseeni: kaivettava pois! Muuten paikalle ei saa muita perennoja.
Parhaiten toimii mullan vaihto, jos on pieni ala. Sitten vaan on ongelma, mihin sen vuohenkelloisen maan laittaa, nurmikonkaan pohjaksi sitä ei voi levittää, nurmikko ei pärjää kilpailussa. Kokeiltu on sekin…