Vuohenkello, Campanula rapunculoides

Joo…olis kyllä komea kukka, mutta kun sen leviämistä joka paikaan ei voi estää millään. Jos minä mitään vihaan, niin sitä kasvia. Edes tavalliset rikkaruohot ei mua häiritse ja varmaan sen takia inhoan sitä kun en ole itse sitä hommannut pihalle, vaan olen saanut sen kylkiäisenä toisten antamien kasvien mukana. En tiennyt koko kasvista mitään ja niin se pääsi leviämään joka paikkaan…grrr…

Meillä kukki viime vuonna ensimmäistä kertaa (siis meidän olemassa olon aikana) vuohenkello. Revin kukan irti, kun oli hetken kukkinut. Missään ennemmin en meidän tontilla ollut sitä nähnyt, mutta nyt näyttää että lehtiä nousee monestakin kohtaa nurmikkoa ja orapihlaja-aidan lähettyviltä.

En millään jaksaisi alkaa taistoa tätäkin kohtaan, sillä karhunköynnöstä on täällä kasvanut sellaisissa paikoissa missä sen en halua kasvavan, parin vuoden juurien repiminen on hieman vähentänyt kasvua. Mutta ehkä jotain täytyy tehdä.

(Jos vuohenkello kasvaisi meidän koivikossa niin sieltä en sitä hävittäisi.)

Minuakaan ei juurikaan hetkauta mitkään rikkaruohot (joita kyllä löytyy) mutta vuohenkello nostaa verenpaineen. Miten kuunaan sitä voi tunkea joka paikasta? Ehkä joku otus levittää siemeniä metsän puolelta, missä se leviää iloisesti omia aikojaan. Olen varma, että jos tontti jäisi tyhjilleen, se olisi alle viidessä vuodessa täysin vuohenkellon peitossa. No, ehkä jokunen oranssi idänunikko sinnittelisi joukossa, pari päivänkakkaraa.

Tälläkin tontilla on sitä ennestään, samoin peurankelloa. Kunpaakaan en oo saanut vielä häviämään. Ulkorakennuksen vieressä se nyt vois vaikka ollakin, mutta mistä tietää koska sitä löytyy kukkapenkistä. Kyllä se saattaa hävitä pariksi tai kolmeksi vuodeksi valtavan poistotoimenpiteen jälkeen, mutta jostain se aina ilmestyy uudelleen. Mulla oli niitä edellisissäkin pihoissa. Kaikki on ollut vanhoja pihoja ja täälläpäin niitä oli joka pihassa ennenvanhaan.

Kaikkein kamalin rikkakasvi mihin olen törmännyt. Pari päivää olen nyt kaivellut äitini kukkapenkeistä vuohenkellon sormen paksuisia juurakoita, löytyy 40-50cm syvyydestä, ei auta vuotuinen kaivuu, aina se jostain nousee ja tukahduttaa muut kasvit

Laittakaa vuorirevonpapua, niin vuohenkello jää toiseksi. :wink: :slight_smile: Kahdessa vuodessa se on saanut aikaan kaksimetrisiä maavarsia, jotka kasvavat about vaakasuoraan ja joista putkahtaa pinnalle uusia revonpapuja sinne ja tänne. Ja vuohenkello siinä vieressä meinaa jäädä alle ihan oikeasti.

Meillä kukki vuohenkello viimevuonna ensimmäistä kertaa (täällä sitä jossain jo kerroinkin), Leikkasin kukinnot alas pian kukinnon alettua,. Mutta nyt samainen paikka on samanlainen mitä viime vuonna. Ilmeisesti edellisinä vuosina oltiin leikattu leikkurilla sen verran läheltä orapihlajaa, jossa se kasvaa, joten ei ennemmin ollut kukkinut

Nyt kun on kaksi pientä muksua, on nurmikonleikkauskin rajoittunut vain siihen itse nurmikkoon. Mutta en kyllä halua vuohenkellon leviävän siitä muualle, repimään en pysty, sillä koivun ja orapihlajan juuret ovat tiellä, ja kuitenkin myrkytän vain äärimmäisissä tapauksissa. Eli repimällä yritetään pitää kurissa vuohenkelloa.

(En yhtään ihmettelisi, vaikka sitä tänne olisi istutettukin, karhunköynnöstäkin kasvoi/kasvaa lähellä jokea aidan vieressä, eli ajattelen että, se on varta vasten siihen istutettu. Ja eihän mulla muuta tekemistä olekaan kuin kaivella näitä pois…)

Minun pitäisi (siis haluan) perustaa uusi penkki, iiiissoooo ja piitkä, korkeille perennoille. Ja arvatkaas onko pohja aivan täpötäynä vuohenkelloa. Ja joukossa saman elukan putkea. Ja taustana orapihlaja-aita. Paljon toivottomampaa projektia on hetimiten vaikea keksiä ainakaan omalta tontilta. Mutta saatava on, v.2100 on projektin peitenimi.

Heh törmäsin nyt tänne vuohenkellokeskusteluunkin.

En ainakaan huomannut noiden porkkanajuurien hämmästelyn ohessa tietoa asiasta, mutta siis vuohenkello on tuotu nimenomaan aikanaan syötäväksi kasviksi Suomeen.

Sen juuret ovat palsternakan kaltaista syötävää ja on lehtiäkin kai hyödynnetty. Että pataan vaan kaikki komeimmat yksilöt.

Ehkä se kasvaa minulla niin hyvissä paikoissa, että kitkeminen on helppoa-jos ei anna sen kasvatella juuriaan vuositolkulla. Ne nousee tosiaan maasta kuin porkkanat kun löytää sopivan otteen sormilla :wink:

Siemenleviämisen saa helposti estettyä kun nyppii kukkavarret pois ajallaan. (itse kyllä iloisesti kylvän jokaikisen siemenen pihalleni-mieluummin nypin vuohenkelloja vääristä paikoista kuin nokkosta kaikkialta!)

Pienen pienestä hiusjuuresta kasvaa uusi vuohenkellon maanalainen rönsy.

Juu totta.

Mutta niin kasvaa nokkostakin. Nokkonen pistää ja on pirullinen. Vuohenkello on kaunis :slight_smile:

Jos nokkosesta ottaa kunnolla kiinni, se ei pistä, mutta jos vain hipasee, silloin se pistää…usko vaan :wink:

Ei, mutta jos kulkee pihassa, vuohenkellon lähellä voi liikkua nokkosen lähellä ei ;D se oli pointtini lasten hikkakasan kyljessä vuohenkello on paaaljon vähemmän paha kuin lapsia korkeammat nokkoset :open_mouth:

No niinhän se on ja vielä hikkakasan kyljessä ;)))

Voi elämä, minulla pitäis olla oikolukija palkattunua. Ikinä muista lukea ruutua ennen kuin painan nappia lähetä. (ja en tosiaan osaa mitään 10-sormijärjestelmää)

Juu varsinainen hikkakasa mein pihalla!

Ihan vakavasti meidän pihan nokkoset kasvaa niin suuriksi että niiden kanssa tulee itku.

Pahukset kun kasvaa kaikkialla mistä ei voi edes yrittää turvautua viimeiseen konstiini:myrkkyyn kun en halua muiden kasvien kuolevan.

Siksi tosiaan en suostu haukkumaan vuohenkelloa. Vuohenputken ja nokkosen kyllä senkin edestä :slight_smile:

Sopii hyvin suttage garden tyyliin tämä "hirviö"

Laitoin eilen kuvagalleriaani kuvia kellokukasta, jota luulin ukonkelloksi. Ystävälliset penttiläiset tunnistivat sen kuitenkin vuohenkelloksi… Luettuani riittävästi kyseisestä kasvista, tulin siihen tulokseen, että en halua kasvattaa sitä pihallani, niin kaunis kuin onkin. Tänään piti se kaivaa ylös, mutta kas, talvi tuli, ja multa on jo ihan kohmeessa. Kyllähän siihen lapio vielä uppoaa, muttei niin vaivattomasti kuin sulaan maahan.

Kannattaisiko vuohenkello kaivaa ylös sulan maan aikana mieluummin (tuleekohan sellaista vielä ennen kevättä?), jotta juuret lähtisivät mahdollisimman kokonaisina, vai nyt heti vaan mahd pian? Toisaalta, ei kai se juuriaankaan tässä enää kasvata ennen kevättä?

Minä kaivaisin vasta keväällä aikaisin saisit mahdollisimman paljon juuria ylös. Joka tapauksessa se on jo siementänyt ja uusia taimia pulpahtelee pitkin pihaa kymmenen vuotta vielä, ole tarkkana jos haluat siitä lopullisesti eroon.

nimim. vuosia vuohenkellon kanssa taistellut.

minä kaivaisin nyt ja keväällä ja kesällä ja ensi syksynä ja sitä rataa eteenpäin.

Nimim. eikö koskaan eroon vuohenkellosta.

Ketjun alkupäässä joku ihasteli?paksuja porkkanamaisia juurakoita, että voi kun vois syödä ja kyllähän se sopii kasvia on käytetty paitsi koriste niin myös ravintokasvina,niitä paksuja juurakoita, maistuvat vähän palsternakan tapaiselle. Ja nuoret lehdet käyvät salaatti värkeiksi. monipuolinen kasvi, vaikkei suosionsa huipulla olekaan.