Miten vuohenputkesta pääsisi eroon?
Maaonni, linkin voi tehdä itse suoraan uuteen ikkunaan avautuvaksi, ohje sivun lopussa täällä
Poistin linkkisekoiluni ja kirjoitan vielä talteen kiitokseni Raakille ja Unille.
Asiaan. Vanhalla puolella pohdittiin hartaasti vuohenputken hävitystä.
Niksinarikka : Vuohenputken hävittäminen
Perennat : Yleistä perennoiden kasvatuksesta, aiheet T-Ö : Vuohenputki
Niinkun näkyy, ei häviä edes myrkyllä tuo vuohenputki....
Taatusti häviää ja jos ei hävitys ole onnistunut niin torjunnassa on tapahtunut virheitä, kuukkelia kun selaa niin glyfosaatista löytyy paljon tietoa esim myrkytyksessä on tapahtunut jokin tekninen virhe.
No höh. Katso nyt sitä kuvaa: kaikki muu rikat on kyllä kuolemassa paitsi se vuohenputki. Etualan kuunliljat jätin ruiskuttamatta. Kyllä tuossa penkissä juolavehnät, voikukat, sauniot ja leinikit kuolee myrkyllä, mutta vuohenputki ei.
Googlea selaamalla löyty mm. rutkasti tieto resistenteistä kannoista. Auts.
Eikun uutta matoa koukkuun -eli toinen myrkytyskerta..
Vuohenputki kauneimmillaan:
(kolme kertaa ruiskuteltu)
Toi on kyl uskomaton rikkaruoho :( Meilläki sitä on ihan joka paikassa. Kitken vaa usein...
Ihan hirvitys se on . Tulihan lomapäivän ratoksi taas kiskottua muutama sata alkua puiden / pensaiden juurilta ym. pois. Onneks se on helppo lähtemään ettei hartiavoimin tarvi kiskoa. Juurineen en jaksa/viitti kaivaa, en tiedä kannattaisiko se?
Se juuri ei välttämättä ole kovin syvällä, ja juuren repiminen ainakin pidentää kitkemisväliä.
Korrikärryllisen minäkin tuossa verryttelynomaisesti revin vuohenputkea. Eihän se niin hauskaa ole, etenkään matalaksi leikatun orapihlaja-aidan juurelta repiä, mutta, sillä on kaunis kukka.
Eikä se pistele kuten ohdake eikä polta kättä kuten nokkonen.
Minulle kerrottiin pari vuotta sitten messuilla, että vuohenputki tarvitsee kolminkertaisen annostuksen glyfosaattia ennenkuin kuolee. Tiedä sitten kuoleeko jotain muutakin lähistöllä?
Tänään mökin kukkapenkissä huomasin, että tarha-alpi oli voittanut vuohenputken kasvussa. Yhtään vuohenputkea ei kasvanut tarha-alpi puskassa
Vuohenputki kannattaa kitkeä juurineen, koska niillä se leviää. Pelkkä varren ja lehtien nyppiminen ei riitä. Tosin, jos esim. niittää ja niittää sitkeästi saman kasvuston, kyllähän siltä voimat juurestakin ennen pitkää hiipuvat.
Glyfosaatti tappaa ne kasvit, jotka sitä lehdilleen saavat. Siveltimellä pääsee täsmäsutimaan, suihkuttaminen riskaapelimpaa lähistön muitten kasvien kannalta.
Voivoi. Pitäisi kunnostaa metsäpuutarha, jonka vuohenputki on vallannut. Olin jo saamassa selkävoiton siitä kun nypin uskollisesti joka kesä kaikki lehdet pois, viimein uudet kasvavat lehdet alkoivat olla jo keltaisia ja sairaita… Mutta sitten seuraavana kesänä jäi nyppimättä sattuneesta syystä, ja niinpä se on nyt ihan täynnä putkea!
En oikein tiedä mitä tekisin… myrkyistä en tykkää eikä se taida auttaa. Paikalla kasvaa pari koivua joten juuria on ja paljon, ei voi seuloa multaa kun kumminkin vuohenputken juuria jää sinne koivunjuurien sekaan… Kattamiseen menee liian pitkä aika, en jaksa kolmea vuotta katsella katettua aluetta. Mitähän jos ostaisin juurimattoa ja tekisin penkin uudesta mullasta sen päälle? Nimittäin kaipaa vähän korottamista muutenkin se alue. Ensin kuorisi mahdollisimman paljon maata koivun juurien päältä. Eipähän koivunjuuretkaan tulisi sitten kukkapenkkiin (ja osa juurista kyllä jäisi penkin ulkopuolelle ettei koivut tukehdu)
Miltä kuulostaa? Siihen tulisi kasvamaan ainakin metsäkurjenpolvea, lehtosinilatvaa, kotkansiipeä, kieloa, valko-ja sinivuokkoa, varjoliljaa, illakkoa… Eihän ne kauhean syvää multatilaa tarvitse vai mitä?
Poppius! Painin saman ongelman kanssa. Ne vuohenputket on vaan otettava juurineen. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Monivuotiset perennat tarvitsevat suhteellisen syvän penkin. Siitäkään ei pääse yli eikä ympäri.
Itse olen ratkaissut asian niin, että putsaan pieni alue kerrallaan vuohenputket pois. Kasvit istutan sanomalehtikerrokseen tehtyyn pieneen täsmäreikään. Sitten päälle metsän omaa katetta, jota olen haravoinut.
Nyt vein vanhan maton yhden alueen päälle ja myrkkyä olen kyllä käyttänyt myös. Teho alkaa näkyä jo…
Tuossa juuri putsasin metsäpenkistä vuohenputkia pois. Penkin etureuna on ollut “oikea” kukkapenkki kauemmin, se takareuna vähän sellaista epämääräistä joutomaata, johon kukat ovat itsestään levinneet, ja jotain olen istuttanutkin. Nyt on vuohenputki jo kurottelemassa etureunan siistiä aluetta päin… Luulen että sain kaikki juuret siitä pois, ja kaivoin myös vuohenputkipöheikön reunasta, ettei ne pääse ihan heti leviämään. Multa on sitten niiiiiin hyvää siinä, että ei kyllä millään raaskisi juurimaton alle jättää. Ne koivunjuuret vaan on aika hankalat. Tosin siinä on kaksi koivua joista toinen, se kukkapenkin sisään jäävä, on aika toispuoleinen… ehkä se pitäisikin kaataa pois, jolloin juuria saisi katkoa mielin määrin. Täytyypä ottaa miehen kanssa puheeksi, mitä on mieltä.
Naapuri tuosta vähän matkan päästä muuten kävi tänään ja päivitteli omaa pihaansa joka on aivan vuohenputken valtaama. Ja kyllä se muuten onkin! Sekä tavallista, että kirjavaa joka kukkapenkki täynnä. Viime vuonna hän teki uuden istutusalueen rantaan ja nyt sekin on ihan vuohenputkessa… Voivoi. Hän kyllä syö sitä salatissa ja keitoissa mutta ei siitä syömällä eroon pääse, hehheh. Ihmetteli vaan että onkohan mitään mahdollisuutta elää sen kanssa sovussa. Ei hän jaksa kaikkia perennoja nostaa ylös ja puhdistaa multaa juurista.
Poppius, kai muistit vihjata siitä sanomalehtikonstista? Perennat pois, sanomalehdet päälle, uutta multaa ja perennat takaisin.