Joskus muutama vuosi sitten sain Sandilta arovuokontaimia ja istutin ne huolestuneena kukkapenkkiin. Kanat niitä kaivelivat ja tallasivat päällä mutta tänään sain ilokseni huomata että ovat levinneet siemenistä(kö?).
Kaivelin kukkapenkin edestä taimen ja siirsin sen toiseen kukkapenkkiin.
Arovuokko leviää viihtyeessään melkeimpä riesaksi asti siemenistä, mutta kaunishan se on. Liiat taimethan voi aina nostaa ylös ja jakaa tarvitseville.
Arovuokko kuuluu minulla siihen sarjaan, joka koittaa omin avuin lähteä kukkapenkistä muualle. Olen istuttanut sitä penkin etureunaan, mutta se tahtoo hiipiä sieltäkin vielä ulospäin. Arovuokko lisääntyy parhaiten juurirönsyillä, mutta ei kohtuuttomassa määrin. Ihana kasvi joka tapauksessa, vaikka sitä pitääkin välillä palauttaa alkuperäiseen istutuspaikkaan.
Minnehän minun arovuokot ovat sitten talven aikana päättäneet matkustaa, kun jäljellä on enää yksi.
Samaa vikaa kun viherpeukalolla. Ostin kaksi tainta viime kesänä. Joulun maissa molemmat olivat hyväkuntoisia, mutta nyt löytyi vain toinen. Toinen hukan mukana ihan jäljettömissä.Mysteeri??
Minä laitoin kaksi arovuokkoa kaksi vuotta sitten ja viime kesänä kukinnan jälkeen oli vain yksi. Niinpä ostin kaksi lisää ja laitoin eri penkkiin . Nyt niitä on kaksi kummassakin paikassa. Leviämisestä ei tietoakaan, mutta nämä viimeksi istutetut ovat kait mieluisemmassa paikassa, kun kasvavat paljon tuuheampina , kuin vanhemmat.
Minkälainen se arovuokolle sopiva paikka on? Ei taidakaan tykätä kuumasta aurinkoisesta penkistä.
Meillä arovuokko kasvaa aurinkoisessa rinteessä ja alkaa taas kukkimaan , Kyllä sitä kuivan
aikana kastellaan
Tänään juuri aukeili ensimmäisiä arovuokkoja :) se on sellainen vaelteleva kasvi. Kulkee juuriversoillaan mihin sattuu ja tulee näkyviin kaikista mahdollisista raoista ja muiden kasvien keskeltäkin. Kaivoin nyt keväällä ylös joitakin Nepalinhanhikkipehkoja, kun niiden keskeltä oli kasvanut arovuokkoja. Ajattelin, että saattavat murhata koko hanhikit
Meillä on paahteessa savimaassa ja hyvin kasvaa ja kukkii. Joskus olen tentannut ihmisiä joila se ei kasva nin he ovat lannoittaneet penkkiä hyvin ja muutenkin on olut vahva hyvä multa.
Kurpitsa, taitaakin johtua hevonpeestä mun arovuokon karkuretki, tahtoo tietenkin arolle, heinikkoon.
Arovuokkoni eivät ole nähneet hevoon peetä mutta ne kolme pienen pientä nyssykkää eivät ole levinneet mut eivät kuolleetkaan kolmessa vuodessa. Ajattelin tuossa ulkona ollessani että pitäis lattaa ne vaikka hetkeks purkkikouluun jos vaikka oppisivat tavoille. Tykkään niistä tavattomasti.
Ahaa ja vai niin. no, katsellaan sitä yhtä arovuokkoa sitten.
(Tuukille lähettää terveisiä kolme tänään kasvunsa aloittanutta kotkansiipeä. )
Ja hevosenpaskooko ne arovuokot karkaavat? Minulla on kyllä muutama metri penkin laitaa arovuokkoa, ja täytyy myöntää että ne ovatten todella laidalla. Ja kylmän rauhallisesti peittelin heitä tänään uudella satsilla hevosen lantaa.
Vuokot mielestäni ovat tuoreen maan kasveja. Lannoituksen tarvis ei ehkä ole jokavuotinen lantakylpy, mutta kun se on meillä tapana... Lisääntyväthän nuo ihan mukavasti, eli ei ne niin huonoakaan tykkää. Joka vuosi niitä napataan istukkaiksi muihin puutarhoihin. Ja koloa kasvustosta ei kyllä huomaa.
Taidan olla ihan hiukan titamiinin kannalla. Minulta meinaa köyhässä maassa arovukko hävitä kokonaan. Pari vuotta sitten oli oikein siisti kasvusto.
Ei nyt sattuisi kenelläkään kuvaa olemaan tähän ketjuun, olen näitä pian saamassa omaan pihaan, KIITOS JALOMI, ja mielelläni kukkivista kuvia jo ihailisin täällä..
(P-netin kasvikortistossa on hyvät kuvat)
Rva HNJ: aivan ihanan hempukka on tuo sun kukkija. miulla se on vasta vaiheessa ja olenkin tuuminut onko vallan liian kosteassa vai mikä sitä mättää kun ei ala pyrähdyskasvuun. itse en tosin ole ollenkaan hermokas
Ihana tuo arovuokkokuva! Tuossa vaiheessa arovuokot ovat tosi kauniita. Tykkään erityisesti noista nupuista. Itselläni ei vielä näy nuppuvarsia, vasta kasvusto alkaa tursottaa