Vuokko: Arovuokko, Anemone sylvestris

Ah ja voih, hieno kuva! Kiitos rvahelmis! Kyllä noita kelpaa kuvataoho

Viime kesänä kuvaamiani arovuokkoja.

Oijoijoi... Helmiksen arovuokot on ihania!!! Minä just siirtelin pari päivää sitten oreganon ja pionien jalkoihin jääneet arovuokot toiseen paikkaan, ja ne oli karanneet mullakin ihan penkin reunamuovia vasten kasvamaan. Olivat ihan pieniä hiirulaisia, viisi pientä taimea löysin. Vaikka alunperin niitä oli paljon leveämmälti penkin reunuksena ja useita. No, toivotaan, että ne uudessa väljemmässä paikassa rehottavat. Ne on niiiin ihania!

Noin 5 vuotta sitten sain arovuokon rönsytaimia 2kpl.On aika aurinkoisessa penkissä.Ja nyt on levinnyt ihan riesaksi asti.Tappanut tiheällä juuristollaan melkein kaikki muut kasvit.esim.syysleimut.

Olen sitä mieltä että olisi sopinut parhaiten esim.pensaitten eteen tai ihan omaa penkkiin..kylvämällä siemeniä en ole vielä onnistunu,vain juuresta lisääntynyt.Voi olla että odottavat itämistä vielä,laitoin viime vuonna siemenet suoraan avomaahan.

Kaunishan se on kuin mikä,ja kukkiikin aika kauan.Mutta penkki on kyllä tylsä näköinen loppukesän,kun kaikki muut kukat voi huonosti.Sitä ei taida saada pois millään,jos se kerran lisääntyy juurista.On niin tiheää että...

Tässä kuva minun ensimmäisestä.Nyt on penkki täys .olen sitä lannoittanut syksyllä syyslannoitteella ja kesällä jollain yleislannoitteella...mitä nyt sattuu olemaan...välillä kanankakkavedellä ,tai rakeilla.

Meillä arovuokko tämän näköinen

Aivan ihania ja minulla senkun nujuuärtynyt

menen siirtämään ''parempaan'' paikkaan. Onneks ei ole kuollut hymy että on mitä siirtää.

Niin minullakin, tai oikeastaan yksi kukkii ja loput on hukassa. niin

Jutita...onko tuo pallovuokko ? Sain viime vuonna Peukaloiselta pallovuokon, joka varmaan on nyt kuollut apea En tiedä minkä näköinen se on, mutta tuo näyttää '' pallovuokolta'' ;)

se on myyty kerrottuna arovuokkona, mikä sitten lieneekin.

Laitanpa tuosta palloarovuokostakin vielä ryhmäkuvan. Jutita on jo aiemmin laittanut yksilöstä. paras kukinta nyt menossa

Voihan hyssykät. Tuollaista en ole ikuna nähnyt. Mahtava kasvusto. Itsellä on vain tavallista ja sekin on komea näin kukinta-aikaan. Ei tuo sattuisi leviämään yhtä ahkerasti kun tavallinen? kieli ulkoa

Jos sattuu, niin täällä kanssa olisi yksi käsi ojossa. Upea!!!

Ei ihan yhtä ahkerasti, mutta tarpeeksi....silmän iskusilmän isku

Voi kun upeita, laitanpa minäkin käden ojolle, jos joskus sattuu olemaan yksi ylimääräinen taimi kieli ulkoa

Saapas nähdä onko meillä koskaan tuollaista vuokkopeltoa. Mutta on sentään yksi, jolle olisinkin pian alkanut kyselemään nimeä, ellei näitä kuvia olisi sattunut vastaan. ;)

Voi raakki, tuo on niin upea, että palaan näihin vuokkoihin vain nähdäkseni tuon kuvan.

Arovuokot ovat meillä nyt siinä hauskassa pallovaiheessa, ennen siemenhaiventupsujen syntymistä.

Olen istuttanut omat Arovuokkoni mukulakivien väliin, joten penkkiä ei ole tarvinnut kitkeä moneen vuoteen, ei ole vuokot päässeet siten karkaamaan penkistä kovin pitkälle. Tosin aion levittää vuokkoja rajaamaan emtsänreunaa. Tykkään juuri tästä vuokosta, koska se kukkii valkeana mattona pitkään eikä tee hirveää juuristoa, joten helppohan tuosta on päästä eroon vaikka kitkemällä. Tässä kuvakulma alaviistoon otettuna.

Ja tässä kuvaa arvovuokkoalueestani yläviistoon kuvattuna.