Vuokko: Arovuokko, Anemone sylvestris

Ihana sanaleikkikin tuossa, arvovuokkona arovuokkoja.

Nooh, tuo sanaleikki ei varmaankaan tullut tarkoituksella niin kuin ei muutkaan kirjoitusvirheet, upsnaurua laiska kun on, ei viitsi oikolukea.

Kiiltomato, onko sulla lähempää kuvaa noista vuokoista? Näyttäis enempi kanadanvuokolta tuo..

Onko riittävän läheltä, vai käynkö nappaamassa kuvan vain yhdestä kukasta ?, en nyt kehtais kun sataa, toivottavasti tunnistat tästä paremmin.

Kanadanvuokkoa minäkin veikkaan, mulla on tuota kans,ja leviää älyttömästi.

Kiiltomato, kyllä tuo taitaa olla kanadanvuokkoa, jo kukinta-aikakin viittaa enempi siihen. Arovuokon lehdistö on matalampaa, ja kukkavarret nousevat selvästi korkeammalle. Laitan kuvan omista vuokoista.

Siis onko tuo sinun vuokkosi Arovuokkoa, minulla ei ole tuollaista.

Arovuokkoa on  Sen pääkukinta on tuossa touko-kesäkuulla.

Aivan, aivan, kävin googlaamassa, minulla on ihan selvästi Kadanvuokkoa, onnexi löytyy fixuja nimiharhaisten totuuteen ohjaajia. Sitä se tekee kun saa alkuja sieltä sun täältä ja uskoo mitä antaja sanoo sen olevan eikä takasta itse asiaa.

No nyt sitten vaan hankkimaan tuota arovuokkoakin silmän isku 

Kovasti alkoi arovuokko kiinnostamaan.

Ollaan täällä Napapiirin tuntumassa.. mahtaisiko menestyä täällä?
Valkoista vuokkoa pitäisi saada tontille joka on sorapohjaista mäntymetsän kuivaa pohjaa..

Arovuokosta en tiedä, mutta tuo Kanadanvuokko menestyy ainakin Oulun seudulla huoletta (googlessa oli kuvia sieltä) saattaapa selvitä koko Suomessakin josko kerran on kotoisin Kanadasta, kannatta googlailla pikkasen.

Sekä aro- että kanadan-, sini- ja valkovuokot menestyvät ainakin Rovaniemellä.

jammi74, minullakin on arovuokkoa ja Napapiirin paremmalla puolella olemme.

Arovuokon lehdet näyttävät muuttuneen kesän mittaan. Kukinnan jälkeen ikäänkuin kasvaisi erilaisia lehtiä, terävämpiä ja kapeampia. Onko tuttu ilmiö kenellekään?

En ole koskaan ymmärtänyt katsoa sillä silmällä, pitää vilkaista kohta ulkona.

Katso vaan, kiitos! Mulla on monessa kohdassa pehko kasvamassa ja kaikissa sama juttu eli ei ole toinen lajike juurelta työntymässä.

Tulipa taas uusi kasvi penkkiini siis tämä onkin kanadanvuokko eikä arovuokko. Arovuokkona olen tämän saanut ja myös kavereillekkin antanut mutta olen kyllä varotellut sen leviämis innosta. 

.

Joskus rupeaa ihan suututtamaan. Sain monta vuotta sitten neljä kanadanvuokon juuri-varsi-istukasta. Yksi ainokainen on enää hengissä, ja tänä vuonna se ainokainen vasta ensimmäisen kerran kukki. Alussa ne olivat liian paahteisella paikalla, mutta siirsin ne puolivarjoisaan metsäpuutarhapenkkiin heti kohta kun luin ettei kanadanvuokko siedä paahdetta. Paikan pitäisi nyt olla kaikin puolin hyvä.

Mainitkaa "hirmuinen leviäjä", ja minä kerron miten hädin tuskin pysyy hengissä Maaonnessa.

Voivoi, nämä kuvat ja puheenvuorot pitäisi välttämättä siirtää oikean otsikon alle. Täällä on hyviä kuvia kanadanvuokosta.

Maaonni, en jaksa uskoa todeksi, laitan hölöä.