Vuokko: Arovuokko, Anemone sylvestris

Kanadanvuokko mulla on sentään hengissä, ja leviää, arovuokot katoaa aina ja syysvuokot ei tykkää täällä kasvaa.

kuvaJaahas,ja mikäs vuokko se tämä on?Yksinkertainen kukka ja ei leviä sitten millään.Ollu monta vuotta samassa paikassa eikä oo juuri isommaksi tullu.Kaveri kuolla kupsahti alakuunsa.Paikalliselta puutarhalta ostettu.

Arovuokot kauneimmillaan. Multani on aika hiekkapitoista ja ovat vielä rinteessä. Leviävät vähitellen tuohon koko penkkiin, mutta ei haittaa kun ovat niin kauniita. 

Voi pannahinen sentään.
Tajusin just minuutti sitten, että Ruotsista saamani tarhakylmänkukan siemenet eivät olekaan kylmänkukkaa vaan arovuokkoa. Niitä kukkapenkissään kasvattanut rouva oli vissiin erehtynyt kasvista.
Googletin kylmänkukan siemenkodan ja sehän näyttää ihan erilaiselta. Nämä ovat kyllä 100% varmuudella arovuokkoja, mitä nyt istutin.
Ongelma on se, että istutin ne tosi kuivaan ja soraiseen paikkaan. Mahtavatkohan menestyä siinä laisinkaan? Ei mulla mitään ole arovuokkojakaan vastaan, mutta paikka taitaa nyt olla niille ihan väärä.

Syksyllä vaihdoin paikkaa ja tuntuu tykkäävän. “Polish Star”

Arovuokko, Anemone sylvestris

Arovuokko on helppohoitoinen ja nopeasti leviävä, 20-40 cm korkea vahvakasvuinen perenna. Lehdistö säilyy kukinnan jälkeen, päinvastoin kuin monilla muilla vuokoilla. Runsaat, valkoiset kukat peittävät kasvuston alkukesällä ja se kukkii usein syksyllä uudelleen. Arovuokko on erittäin hyvä maanpeiteperenna. Se leviää voimakkaasti maanalaisten rönsyjen avulla. Aurinko/puolivarjo. Hyvin kestävä.

2 tykkäystä

Mitähän kotilot tykkää arovuokosta…

Ei ainakaan täällä.

Hyvä tietää. :slightly_smiling_face:

Keräsin omista siemenuntuvat, oisko ne pitänyt laittaa hankeen. Vai voiko kylvää suoraan maahan keväällä.

5 tykkäystä

Just tuollaisen kerrotun sain aikoja sitten joltain penttiläiseltä mutta kun ei ollut kaveria niin häipyi pikkuhiljaa.

Polish Star

3 tykkäystä

Tässä Henni mun arovuokko tänä kesänä. On niin nätti. :smiling_face_with_three_hearts:

6 tykkäystä

Aivan ihastuttava. Näitä haluan! On ollut hankintalistalla pitkään. :tongue:

1 tykkäys

Polis star.

3 tykkäystä

Kerrottu arovuokko melkein hävisi viime talvena.

Minulla tuli tuo yksinkertainen arovuokko ihan riesaksi.

Hävitin kokonaan.