Minulla arovuokko on hyvin hitaasti levinnyt muutamassa vuodessa, kun kanadanvuokko leviää vimmalla ja on vaikea hävittää pois.
Arovuokko ei kyllä leviää missään olosuhteissa nopeasti eikä sen kanssa tule mitään ongelmaa. Oletko Satu-71 ihan varma, että vuokkosi on Arovuokko? Itse sain tuon riesan Kanadanvuokon joskus joltakin penttiläiseltä Arovuokkona ja nyt en saa sitä millään lopullisesti pois. Sillä on mahdoton juuriverkosto(ruskeaa pehkua ja se leviää kuin kulovalkea.
Mulla myös sellainen kokemus, että ei tuo arovuokko mitenkään reuhuamalla levittäydy, juuri tänään katselin että on pikemminkin taantumaan päin.
Onkohan näissä taas jotain lajikekohtaisia eroja, omani olen ostanut taimistolta neljä vuotta sitten.
Samanmoinen kokemus esim piiskusta. Taimistolta ostettu lajike ei kovin paljoa leviä, mutta maatiaispiisku ts. Vanha kanta leviää ihan hurjasti…
Mullakin tuo kerrottu arovuokko leviää melkeimpä agressiivisesti.
Palleroita on joka puolella, ja olenkin niitä jakanut sitä mukaa pois, kun olen pystynyt kivuiltani kukkapenkkiä kaivelemaan. Yksinkertainen versio ei ole levinnyt oikeastaan ollenkaan.
Minä luulen myös että nuo hurjasti leviävät ,kerratut ja yksinkertaiset ovat kanadanvuokkoja. On jopa varo tätä kasvia listalla. Arovuokko pysyy ryhmässään, leviäähän sekin siementaimista ja juuripaakku kasvaa kokoa, mutta maltillisesti. Ovat aikalailla samannäköisiä, kanadanvuokko kookkaampi
Kerrottua arovuokkoa otan kyllä mielihyvin vastaan! Nyt olisi paikka jossa saisi levitä ja vallata lääniä ihan rauhassa. Matkakulut korvataan
Koiruus, täältä saat!
Jässikkä piisaako mullekki kerrottua arovuokkoa.
Sivulla 15 on kuva minun arovuokoistani, eli pitäisi olla arovuokkoa, eikä kanadanvuokkoa. En sitten tuosta vanhasta viestistä ole yhtään viisastunut, vaan edelleen tuskailen sen leviämisen kanssa. Minulla tuo arovuokko leviää reippaasti hiekkapohjaisessa penkissä, samassa penkissä leviää myös syysvuokko reippaanlaisesti.
Tiedän eron Kanadanvuokon ja Arovuokon taimissa, ja satavarmasti puhun nyt todellakin Arovuokosta, kerrotusta sellaisesta.
Jospa se pysyy aisoissa tiukemmassa savimaassa ja leviää kuohkeammassa pohjassa. Tuota kun ei oikein pysty kitkemäänkään kun tunkee itseään muiden kasvien seasta eikä lähe nyppimällä vaan katkeaa ja juuri jää maahan.
Kyllä ne pitää kaivaa pois, oikeassa olet, Välke. En kylläkään ole kokeillut savimaassa kasvatusta. Taidampa testata =)
Meillä kasvaa paahteessa hyvinkin kevyessä mullassa, lähes hiekassa, eikä 15 vuoden aikana ole haitaksi asti levinnyt. Alku Salon torilla vieläkin kauppaa tekevältä perennamyyjältä.
Jospa sitä on erilaista kantaa, maltillista ja leviävää? Minulla tosiaan tuossa samassa paikassa myös syysvuokko röyhyää ja toiset ei saa sitä edes talven yli menestymään.
Mäkin luulin ennen, ettei tuo arovuokko leviä hirveän kovaa vauhtia, siis yksinkertainen. Meillä on tosi hyvä ja vahva maa ja tänne se on levinnyt viime kesän aikana niin, että jouduin ekaa kertaa elämässäni sitä karsimaan keväällä. Ja se on arovuokko, koska mulla on myös kanadanvuokkoa, jonka olen siirtänyt kukkapenkistä pois paikkaan, jossa se saa rauhassa mellastaa.
Ipanema tai Jässikka, liikeneekö teiltä jommalta kummalta arovuokon kerrottuja palleroita.
Maariankello, minulta saat=)
YV.tä tulos…
Kyllä tuo mun vuokko pitäisi nimenomaan olla arovuokko ja se on ollut tässä pihassa jo monen monta vuotta ja jyrää tuossa penkissä kyllä kaiken muun alleen jos sitä ei sieltä välillä kaivele pois.
Voisinkohan miekii saada tuollaisen palleroisen arovuokon :)?
Kerrotusta arovuokosta ei kokemusta, mutta kyllä yksinkertainen arovuokko ihan kivasti leviää.Ei kuitenkaan läheskään niin akressiivisesti kuin kanadanvuokko. Molemmat omassa pihassa ja suunnilleen samoihin aikoihin hankittuja.