Vuokko: Arovuokko, Anemone sylvestris

Minulla on kasvanut nyt useamman vuoden Tommolan kestävää syysvuokkoa. Istutin taimeni aikoinaan aurinkoiseen hiekkapohjaiseen kohopenkkiin kun halusin varmistaa talvehtimisen. Eijan ohjeistuksesta suojasin parina ensimmäisenä talvena kasvin lehdillä ja havuilla. Nyt kun syysvuokko on asettunut hyvin, niin se on alkanut leviämään ja kohta olen varmaan sen kanssa pulassa :slight_smile:

Kovasti lämmin piti sen munkin syysvuokkopenkin olla, mutta keväällä ei noussut mitään.

Syysvuokko Anemone tomentosa ‘Robustissima’ ei kokemukseni mukaan ole arka eikä kranttukaan. Pari vuotta sitten kylvin niitä ja osa sai viettää talven jos toisenkin minimaalisissa ruukuissa avomaalla ja kaikki selvisivät hengissä. Nyt ne tekevät nuppuja.

Myös Anemone hybr. ‘Serenade’ on ollut täysin kestävä ja kovasti leviävä. Ja bonuksena tänä vuonna, siinä missä monet kasvit ovat heittämässä henkeään kuivuuden vuoksi, syysvuokot porskuttavat kuin ei mitään.
Valkoinen ‘Honorine Jobert’ on kestänyt, mutta ei lisäännyt eikä puskakaan juuri ole kasvanut ensimmäisestä vuodesta.

Onko kukaan kasvattanut arovuokkoa pohjoisessa (VI - VII)? Pärjääkö?

Kyllä täällä arovuokko menestyy ihan hyvin VI-VII vyöhykkeelä asun.

Kiitos, Kivinalle, sitten saa lapinkylän perukoilla asuva tyttäreni purkin sitä viemiseksi.

Hyvin itivät keväällä kylvetyt syysvuokot, nyt ja kunnon taimia, toivottavasti talvehtisivat.

Kurppa, millä konstilla idätit? Tarvitseeko kylmää/lämmintä/valoa/pimeää?

Mie idätän kaikki perennat samoin, helmikuussa kylmään kasvariin.

kuva

Valmiina kerättäväksi.

kuva

Pallerot aloittelevat

kuva

Ovatkos nuo pallerot kerrottuja arovuokkoja?

ovatten

Mun viime kesänä ostamani pieni pallero on jäänyt jonnekin tavallisen arovuokon jalkoihin, tai sitten olen sen vahingossa kitkenyt. Kerran jo hävitin tuon tavallisen kukkapenkistäni, mutta siellä se edelleen räyhää. Nyt se on vallannut myös syysvuokkokasvuston, bellis-reunuksen ja joka paikan. Vihon viimeinen hävitettävä, kaiken saa taas kaivaa ylös :frowning:

Onneksi tuo pallero ei ole niin kiihkeä

Meillä tuo pallero vaihtaa paikkaa. Alkuperäisellä paikalla ei enää näy yhtään taimea vaan suurin esiintymä on nyt n 1,5 m siitä ja nyt näyttää taas reilun metrin päähän olevan tulossa uusi esiintymä

Onko se tuo tavallinen arovuokko tosiaan kova leviämään? Aikanaan kun sain arovuokkoa sen piti olla huonompi leviämään kuin  kanadanvuokko ja uskalsin ottaa sen takia arovuokon.

Täällä tuo tavallinen arovuokko helposti valloittaa koko kukkapenkin jos sitä ei pidä aisoissa. Joka vuosi tähän aikaan kitken sitä pois penkistä kun se muuten tukehduttaa kaiken muun alleen. Ihan nätti se on kukkiessaan mutta kohtuus kaikessa :wink: Jässikän pallerot ovat kyllä söpöjä :slight_smile: