Vuokko: Arovuokko, Anemone sylvestris

Pallovuokot loistavat illassa

Valkoiset kukat ovat just hämärtyvässä illassa parhaimmillaan!

Arovuokko on kaunis! :slight_smile:

Anoppi muutama vuos sitten siirsi toisesta kohdasta arovuokkoa toiseen kohtaan sillä seurauksella että alkuperäisestä paikasta vuokot hävis kokonaan ja uuteen paikkaan vuokot hullaantui ja levis tosi hyvin. Tänä vuonna meinattiin taas siirtää jos tuohan vanhaan kohtaankin sais vuokkoa mutta saas nähdä kuinka tulee käymään :slight_smile:

Jösses miten arovuokko on riehaantunut. Istutin sen suodatinkankaalla vuorattuun monttuun ja nyt se on tullut yli ja levinnyt joka suuntaan. Alkuja nousee joka puolelta, keskeltä tunturipoimulehtimättäitä ja belliksien välistä. Pakko repiä koko kasvi pois ja miettiä uudestaan onko mokoman paikka ollenkaan kukkapenkissä :frowning:

Kumma kun jollakin riehuu arovuokot, mulla yksi pieni näkyvissä, vaikka olen yrittänyt niitä varjella ja kasvatella…saisivat levitä, mutta ei niin vain tapahdu ;(…tasan ei käy onnenlahjat :slight_smile:

Mulla on jotain todella liikkuvaista kantaa. Edellisessä paikassa sama juttu ja luulin, että saan sen eristettyä kun istutin uudelleen, mutta ei auttanut.

Välke , pliis, lähetä mulle !

Mulla ei ole yhtään vuokkoa mökille mahtuisi vaikka kuinka paljon !

Monena vuotena olen sitä kylvänytkin , ei mitään näy !

Laitan :slight_smile: Pistä Irsa hölönä osoite kun en muista onko ennestään tallessa.

Voi , kitos Välke   !

Oman pihan penkissä jököttää paikoillaan, mutta samaa kasvia laitoin puuhamaan penkkiin niin jopa leviää.

Mulla kanssa ei pysy penkissä, siirtynyt kokonaan ulkopuolelle.

Tänään huomasin, että samaisessa penkissä myös syysvuokko on riehaantunut leviämään. Se ei tosin harmita (vielä ainakaan) niin paljoa.

Arovuokko on levinnyt alkuvuosien sopivan kasvun jälkeen nyt ihan mahdottomasti, kuten Välkkeellä. Saako sen helposti pidettyä kurissa häiritsemällä kasvua eli repimällä taimia vai täytyykö tarkkaan irrotella maasta juuretkin? Haluaisin pitää sitä jonkin verran, mutta ei se saa muita kasveja häiritä! Miten selviätte sen kanssa?

Miten musta näyttää nuo arovuokon nuput aivan kuin nyrkeitä?

Minulla on pari alkua tarhasyysvuokko Anemone hybr,"Honorine Jobert",Onkohan se kuinka leviävä,arvaako laittaa penkkiin jossa on pioneja ym.vai valloittaako kaikki paikat?

Itseen ole ko. Yksilöä saanut vielä kertaakaan talvehtimaan:(

Kolme kertaa olen yrittänyt tuota Jobertia ja muitakin laatuja…syysvuokot(kin) olis niin ihania.

Ei mennyt talvesta minunkaan viimekesäinen ostos, harmittaa kovasti =(

Ostin tässä taas Tommolasta uuden syysvuokon. Tommolan Eija lohdutti,että viime alvi oli erityisen ankara, joten ei kannata niin kauheesti surra.