Vuokko: Arovuokko, Anemone sylvestris

Kuinka korkeat vuokkosi lehdet ovat? (Ei täälläkään vielä tuoksukurjenpolvet kuki)

Mustapeukalo, saatko lisättyä kuvan lehdistä palstalle? Ja mitattua sen korkeuden, kuten Kurpitsa pyysi. Kanadanvuokolla on erittäin “halkeilevat” lehdet (mikäköhän se oikea sana nyt olikaan, unohtui?), kun taas arovuokolla lehdet ovat ehjemmät. Minulla kukkii tuoksukurjenpolvi erittäin paahteisessa paikassa, mutta puolivarjossa ei näy vielä edes nuppuja.

Tässäpä pari kuvaa

Hei, niin ja yhden “oksan” korkeus vaihtelee 10-20 cm, arviolta. Mitä sanotte asiantuntijat, kumpi vuokko on kyseessä? Eikä vieläkään nuppuja näy!

Minulla on tiettävästi kanadanvuokkoa ja sen lehdet ovat syvempään liuskaiset ja se on selvästi korkeampaa kuin tuo, se kukkii vasta heinäkuulla. Kukinta-aika kyllä vaihtelee kasvupaikan mukaan, mutta yleensä ottaen arovuokko lienee aikaisempi kukkija.

Arovuokolta näyttää.

No sepä sitten selvisi. Nyt vain pitäisi keksiä se syy, miksei arovuokkoni suostu kukkimaan. Pyydän anteeksi edellisissä kuvissa kitkemätöntä penkkiäni. :frowning: Tulin juuri reissusta.

Arovuokkoa en itse ole koskaan lannoittanut. Kukkii joka vuosi sekä auringossa että puolivarjossa.

Oletko kalkinnut arovuokkojasi?

Kanadanvuokkona sain tämän, onko se vai arovuokko ?

arovuokko

Aha, tämä leviää kovasti ja kukkii nyt. Kiitos Kibu.

Valtsu ja muutkin, olen kalkkia laittanut arovuokkopenkkiin ja joka vuosi lisännyt uutta multaa. Onko se arovuokolle nyt sitten liikaa? Miten sitä pitää hoitaa, kun muut kukat penkissä kuitenkin tarvitsevat lantaa ja kalkkia?

Voi itku, kun harmittaa katsoa noita kukkivia arovuokkokuvia! Blääh!

Arovuokkoko ei sitten halua kalkkia? Minullakin on vähän heikossa hengessä. pari nuppua sentään on, mutta meinasi hävitä, viime kesänä siirtelin muutaman pikkuisen taimen parempaan paikkaan, olivat siirtyneet ihan penkin reunakiviä vasten.

Mikä on oleellisin ero arovuokon ja kanadanvuokon välillä? En ole varma, kumpaa itselläni on.

Oikeastaan se jo selvisikin, kun maltoin lukea vähän etäänmälle. Nähtävästi omani ovat sitten kanadanvuokkoa, eivät vielä kuki.

Meillä arovuokko aina vaeltaa itse pois multapenkistä kohti kivijalkaa. Annan sen mennä sinne, minne haluaa, koska se niin hyvin viihtyy.

Arovuokkoa suikeroalpimatossa

Minun vuokkoni ei ole koskaan saanut kalkkia tai lannoitetta. Kukkii silti runsaasti, vaikka kasvaa isojen kivien välissä. Sinne se mielellään hakeutuu, kivien koloihin. Laatoituksen välissä pienen pienessä rakosessa se viihtyy. Kukkii siinäkin. Vaikka ktämän köynnöshortensia alla olisi multaakin, niin siinä se ei oikein viihdy. Taitaapi olla tosi vaatimaton, mutta ah niin kaunis. Nämä kukat näkyvät pitkälle puhtaan valkoisina. Kukinta tässä alkaa olla loppusuoralla, eilinen kova tuuli myös riepotellut näitä raukkoja.
Nämä olivat ihan ensimmäisiä perennoja pihassani, vuodelta 1982

Ja piti laittaa noita kukkivia vuokkokuvia lisää :(…