minulla ainakin täällä 4 vyöhykkeellä menee talven yli ihan hyvin, joka kevät uskollisesti ovat nousseet maasta. todella kaunis vuokko.
Mitenpäin kruunuvuokon mukula laitetaan maahan. Se on niin eepämääräisen muotoinen etten saa selvää mikä on ylä ja mikä alapuoli. Ilmestyykö liotuksen jälkeen mitään idun alkua, josta voisi jotain päätellä.
Liotin ensimmäistä kertaa anemonen rusinasipulit, vaikkakin keksin sen itse, en katsonut edes kortistosta. Liotus oli mielenkiintoista, rusinat aiheuttivat veteen selvää kuplintaa ja liotuksen jälkeen tuoksu oli outo. En kuitenkaan päässyt selville mitenpäin olisin niitä laittanut joten mätkin mielivaltaisesti anemonet ruukkumultaan ja vein ne kasvihuoneeseen pari päivää sitten.
Jopa meillä on ainakin edellistalven yli menneet muutama anemone lämpimimmässä penkissä. Tänä keväänä en ole vielä nähnyt elonmerkkejä, mutta myöhään ne heräävät.
Minäkin tuskailin joku vuosi sitten sitä miten ihmeessä -päin niitä mukuloita multaan laittelisi -eikä sitten erinäisistä kokeiluista huolimatta noussut yhtään =/ Sen jälkeen eivät ole eksyneet ostoskassiin. No, jos tuollaisia talvenkestäviä on tosiaan olemassa, niin niitä voisikin harkita. siis kipinkapin hankinnoille, kaunis on kuin mikä.
Vime vuotisista kruunuvuokoista yksi kukkii.
Tänä keväänä istutetut ovat vasta nousseet, eli kukintaa joutuu odottamaan vielä pitkään.
Niin, mielenkiintoista olisi tietää mitenpäin nuo mukulat olisi pitänyt laittaa maahan. Itse päätin suoraan maahan laittamisen sijasta esikasvattaa. Tiedoksi, että ne kasvavat minusta hitaasti ja kun sitten vihdoin pääsin laittamaan ne maahan, huomasin, että suurin osa oli mennyt esikasvatukseen väärinpäin. Itu oli kuitenkin tullut, vaikkakin 180 astetta väärään suuntaan. Ja vaikka purkissa ei näyttänyt olevan mitään eloa, niin sieltä löytyi hyvät juuret kun varovasti otin pois astiasta. Joten ehkä esikasvatus tämän kasvin kohdalla ei ole lainkaan hullumpi juttu. Ja sitten maahan oikeinpäin laitto onkin jo helpompaa ja nyt versot ovat oikeinpäin...
Vinkki aloittelijalle: älä kastele liikaa, kuten minä tein. Ota iisisti. Mulla suuri osa mukuloista "mätäni" kun kastelin ja kastelin kun mitään ei ruukussa tapahtunut.... Eli sama kuin muillakin mukuloilla ja sipuleilla, ei kannata liikaa kastella, ne homehtuvat helposti! Mieluummin saavat hieman kuivahtaa kun että niitä kastelee liian innokkaasti...
Villikko ja oppia ikä kaikki!
Minäkin pähkäilin samaa asiaa kun ei ollut mitään tietoa miten laittaa pienet sipulit maahan, laitoin sitten ne kärki ylöspäin isoon ruukkuun kaikki. Nyt on noussut ihan mukavasti jo lehtiä esiin.
Anemonen eli kruunuvuokon kukinta alkoi meillä tänään
Aamulla oli nämä auenneet. Hyvin Sinisiä.
Siis voihan Anemone coronaria Mr Fokker - miten kauniita. Jos nuo on talvenkestäviä niin heti lähden kauppaan! Temskukka, onko?
Onpa todella kauniita Kruunuvuokkoja!
Kasvatin myös muutama vuosi takaperin jotakin kruunuvuokkoa,mutta ei se mennyt talven yli. Varmaankin olisi pitänyt peitellä talvenajaksi,tai nostaa maasta suojaan,en tiedä? Olisi tosiaan mukava kuulla miten Temskukka hoitaa noita kaonokaisia?
Ensinnäkin, ostin kruunuvuokkopussin jostain alennuslaatikosta joten maksoi varmaan 2,50 €. Toiseksi, vien ruukun talvetushuoneeseen vaikka olen saanut anemonet talvehtimaan narsissipenkissä. Ne vain taantuivat nopeasti eivätkä pitäneet kilpailusta, mikä siinä kukkapenkissä vallitsee. Se on paras ja suojaisin kukkapenkki tällä tontilla.
Eli jolleivat suostu heräämään henkiin ensi vuonna niin ostan toisenkin pussin ihan vaan hurjana.
Uteliaisuus heräsi ja menin katsomaan mitä säästämässäni pahvietiketissä lukee. Siinä luki: Anemone Coronaria de Caen,5/6 cm. Ja kuvan mukaan kukkaan pitäisi pötkähtää vielä valkoisia ja punaisiakin. Jassoo. Huhtikuulla suosittelevat esikasvatusta ja heinäkuulla kukkii. No se pitää paikkansa. Istutusohjeissa (suomeksi) lukee kirjaimellisesti:" Istutetaan kevyään multaan. Raskas maa sekoitetaan turvepehkulla tai kompostilla. Istutetaan mielellään ryhmiin. Onneksi olen istuttanut kevyään multaan. Melkein silkkaan palaneeseen hevonpeehen, heh heh.
Uskomattoman kauniita nuo siniset. Sellaisia haluaisin.
Mitähän jos nuo kruunuvuokot laittaisi ruukkussa kukkimaan kesäksi ulos,siis upottaisi ruukun maahan ja sitten syksyllä ottaisi ylös ja kellariin?(tulipas sekavasti) Saahan niitä tietenkin ostamalla aina keväisin,mutta jos löytyy todella mieleinen,niin säästyis sekin vaiva ja raha.
Hmm.. Miksi ruukku pitäisi upottaa maahan?
Oma kokemukseni anemoneista on seuraavanlainen. Ostin viime kesänä mukuloita, jotka kukkivat kauniisti ja halusin säilyttää mukulat talven yli. Pakkanen kuitenkin yllätti, enkä kohmeisesta maasta edes löytänyt mitään mukuloita (etsinköhän edes oikeasta paikasta tai sitten olivat tosi pieniä?).
Olin ottanut talteen myös siemeniä. Kuulin, että siemenestä idätetyt anemonet kukkivat vasta kolmantena vuotena. Tiedosta lannistumatta esikasvatin taimet tänä keväänä sisällä ja siirsin ulos muovisiin taimiruukkuihin kesäkuun alussa (3 per ruukku). Pari viikkoa sitten ruukuista alkoi kasvaa juuret läpi, joten laitoin taimet isompiin styrox ruukkuihin. Ja kas kummaa. Kukkavarret on jo pitkällä ja odotan ensimmäisten kukkien aukeavan lähipäivinä! Tavallista säkkimultaa olen käyttänyt ja tarjoillut vettä ja satunnaisesti Substraalia. Ruukut ovat talon portailla, itäseinustalla. Ovat tykänneet:)
Seuraava talvetus hiukan mietityttää.. Ottaisinko mukulat syyskuussa ylös, hautaisin luonnonturpeeseen ja säilyttäisin jääkaapissa talven? Toinen vaihtoehto on kantaa styrox-ruukut eristettyyn, mutta kylmillään olevaan ulkosaunaan talveksi (lämpötila menee kyllä pakkasen puolelle). Olen miettinyt myös laittaa mukulat talon alle (tuulettuva rossipohja) ruukuissaan.
Onko kukaan talvettanut mukuloita likakaivossa? Anoppini laittaa ruusunjuuret narussa roikkumaan likakaivoon (siis ei sinne jätöksiin vaan ilmaan). On kuulemma toiminut hyvin..
Samaritan, onko se valkoinen höytyvä siementä? Milloin kylvit sen ja miten hyvä oli itävyys? Olen ottanut niitä siemeniä (?) talteen ja yritin etsiä netistä jotain tietoa niistä, mutta eipä löytynyt yhtään mitään. Minun kruunuvuokkoni kukkivat tosi upeasti ja haluaisin varmistaa yhtä upean kukinnan joka vuosi. Viimevuotisista kukki vain yksi. Helpointahan se tietysti olisi ostamalla joka vuosi ne uudet "rusinat", mutta kun haluaa tehdä asiat vaikeamman kautta.
"Hötyn" seassa on kai tummia pilkkuja? Ne on niitä siemeniä, tosi pieniä.
Itävyys oli hyvä. 3 siementä per taimiruukku. Kaikkiin minikasvihuoneen 49 pottiin ei noussut mitään, mutta useimpiin kyllä.
Sain sinisiä, liloja ja yhden punaisenkin. Siis tähän saakka. Kukkivat melko myöhään, 5-vyöhykkeellä ollaan.
Kuulostaa mielenkiintoisleta. Otin talteen äitini anemoneista sitä höytyvää, joten pitäisköhän kokeilla. Miten pitkään viikoissa/kuukausissa kylvöstä kukintaan meni?
Onkos muuten kukaan bonganut myynnissä jossain näitä sinisiä kruunuvuokkoja? Siis juurikin nuo Temskun jumalaisen kauniit de Caenit oli sitä mitä haen. Mistä ostit?
Plumerialle, jos et ole vielä kruunuvuokkojen ostopaikka löytänyt: ainakin Korpikangas myy. Tilasin minäkin!
Nyt on Fokkerin mukulat kotona. Yritän ohjeillanne liotella ja esikasvatella, katsotaan mitä syntyy!