Vuokko: Kruunuvuokko, Anemone coronaria

Mies toi reissusta kerratun kruunuvuokon mukuloita! Yksinkertaisia mulla oli viime vuonna ja ne vei sydämen mennessään. Mitenköhän sydänraukalle käy tänä kesänä?

Menetät vasiten syömmesi Anita! Liotin ja istutin yhden pussillisen eilen. Noista mustista kikaleista ei saa mitään selvää miten päin ne pitäisi laittaa. Luotin intuitioon; saa nähdä miten moni on jalat taivasta kohti tuolla ruukuissa.

Ei minullakaan ollut mitään käsitystä siitä, mikä on ylä- ja mikä alapää. Osa iti sitten nopeammin ja osa hitaammin, mutta luulenpa, että loppujen lopuksi itivät kaikki. Ja ai että ne olivat kauniita! Kukkivat ihan myöhään syksyyn asti. Jospa ottaisi ja esikasvattaisi ne tänä vuonna, niin saisi nauttia kukinnastakin pidempään. Viime vuonna istutin suoraan.

D.formosa, aiotko pitää omasi ruukussa vai istutatko maahan?

Ajattelin laittaa osan ruukkuun ja osan maahan. Luotan tässä vaiheessa vielä siihen että uusissa penkeissäni on tilaa… Miten syvään istutit kun maahan laitoit? Aika pieniä ovat nuo mukulat, ei vissiin kovin syvälle kannata?

Enpä tainnut kovin syvälle laittaa. Istutan yleensä kaiken varmaan vähän turhankin pintaan, eli luulisin, että vaan hyvin peittelin, ehkä 1-2 cm maata päällä.

Penkkiin minäkin olin niille suunnitellut tilan, vaikka viime vuonna päätinkin, että perennapenkkeihin ei tule muuta kuin perennoja. Kruunuvuokot ja gladiolukset tekevät kuitenkin poikkeuksen (joskaan gladioluksille ei ole vielä paikkaa suunniteltuna).

Fokkereita tulossa. Ilmeisesti noista mukuloista nouseekin enemmän kuin yksi varsi..?

Vaikka oli ihan selvät ohjeet niin homehdutin kasteluinnossani ekan satsin, sen minkä liottelin. Pah. Onneksi oli useampi pussi varattuna. Osa on vieläkin pussissa, ajattelin laittaa ne maahan ja nuo purkeissa olevat toivon mukaan selviää ruukkuihin.

pussin päällä on annettu ohjeeksi 5 -7 cm syvään. - minä sain pussillisen (edit: 24 kpl) kruunuvuokon mukuloita tänään muun tilaamani kaupanpäälliseksi.
hyvät ohjeet sain tästä jutustelusta: jos menee väärinpäin osaavat itse kääntää kylkeänsä (ihan niin kuin käy talvivalkosipulin vauvoillekin:-)). ihan "itte" luulin keksineeni tämän hyvän konstin, mutta samaa on tehnyt moni muukin. - istutan ne ruukkuihin, joissa saavat kasvaa ensin jossakin tontin syrjäisemmällä laidalla ja kun kauniisti kukoistavat nostan näkösälle paraatipenkin päälle. - ja syksyllä sitten ruukku talvisäilöön...

Tuossa huhtikuun puolessavälissä olin suunnitellut ne istuttavani.

Messuilta tarttui mukaan 50 kappaleen pussi anemonen mukuloita, mutta kotona vasta rupesin katsomaan kuinka valtavan suuria nämä olivatkaan. Aikaisemmin ostamani ovat olleet vain sellaisia pienen pieniä kikkaroita. Nämä ovat, kuin minikokoisia dahlian juurakoita. Hmm, mitähän näistä kasvaakaancool

Ulos ajattelin näistä osan jo istuttaa, osan sisälle esikasvatukseen.

Aikas isoja ovat.Voihan ne olla jotakin “jätti”-anemonia? Kauniita ne kuitenkin ovat kukkiessaan! Minäkin katselin eilen noita mukuloita v-lassilassa,vaan jätinpä kuitenkin sinne.

Viimevuotisia talvehtineita nousee maasta, esikasvatetuista iti heti yksi ja muista ei merkkiäkään. Ja silti piti ostaa vielä lisää, vaikken tiedä edes noista, mihin saisin ne mahtumaan :smiley: Laitoin illalla rusinat likoamaan (ja heräsin yöllä ihan ihmeeliseen hajuun) ja tänään ajattelin laittaa ne suoraan maahan.

Kruunuvuokkojen l. anemonien kukinta alkoi jo muutama päivä sitten. Mielestäni niiden kukka lähentelee täydellisen kaunista

Sekoituspussin ensimmäinen kukkansa avannut puolikerrottu kruunuvuokko tarjosi todella paloauton punaisen näyn...melkein silmiin ottaa. Saapas nähdä minkävärisiä loput on.

Sain myöhään syksyllä anemonian mukuloita ja osan laitoin suoraan maahan ja osan laitoin kuiviltaa ruukkuihin ja hiekkaa päälle. Ruukut perunakellriin. Ajattelin nostavani ne keväällä ulos kukkimaan. Kun kävin katsastamassa niitä olikin pitkät versot. Mitään valoisaa viileää paikkaa ei ole. Miten noille käy? Mukuloista en mitään maksanut.

Ostin kruunuvuokkoja sipuli/juurakkotarjouksesta 3pss/5€, ja nyt tulin tänne tarkastelemaan mitäs sitä tuli ostettua hymy Ovat "De Caen"-lajiketta. Minkäslaisia kokemuksia teillä viime kesästä jäi? Itse aijon nyt maaliskuussa noita alkaa esikasvattelemaan, jotta ne sitten kukkisivatkin vielä suht aikaisin. Ja pussin ohjeessa esikasvatus on maalis-huhti. Nämä kesät nyt voi olla mitä ovat sade niin pelataan varman päälle. Ja kun SE aika tulee, niin ilmoitelkaahan nousiko yhdetkään maahan hyljätyt mukulat - ja millä leveysasteilla. Olisi mielenkiintoista kuulla.

Minä tökkäsin jonain keväänä suoraan maahan muistaakseni toukokuun alussa ja kukkivat sitten joskus (en ole kirjoittanut muistiinpanoihini). Seuraavana kesänä nousi vain lehdet, sitä seuraavana ei enää lehtiäkään. Kakkosella asustellaan.

Onko kukaan kasvattanut kruunuvuokkoja siemenistä ja millä menestyksellä?

Kuinkahan käy, kun kiirehtiessäni flunssaisena unohdin liottaa mukulat? Tuleekohan noista nyt mitään? Nostanko ylös ja laitan vielä likoamaan?

Eka kruunuvuokko avasi kukkansa.

Ostin eilen eurolla tarjouksesta pussillisen kruunuvuokkoja. Ois siis pitänyt aloittaa kasvattelu jo monta kuukautta sitten? Jospa kasvu on nopeampaa nyt kesällä ja kukkisivat vaikka viherhuoneen ilona myöhään syksyllä… Ovat olleet yön liossa ja nyt vaikuttaisi sille että ruukkuun laitan kasvamaan.

Luin muuten koko ketjun mutta en lötänyt mainintaa valon tarpeesta! Riittääkö puolivarjo?