Vuokko: Kruunuvuokko, Anemone coronaria

Pussissa luki aurinko, mutta mulla availee kukkiaan jo puolivarjossakin.

Mitähän tästä tulee?

Kruunuvuokon kerrottu versio

Mullakin on noita. Tykkään kovasti.

Samaa täällä kyselen, Vihreät peukut ei vihjaise, että pitäisi kaivella ylös, mutta olen luullut niin…?!?

Kyllä ne ylös kannattaa ottaa jos paikka missä säilyttää. Kasvikortit ( puutarhanetin ) kyllä yllättävästi kertovat, että " Kun lehdet ovat lakastuneet, mukulat nostetaan ylös ja talvetetaan sisätiloissa joko kasvuturpeessa tai kuiviltaan viileässä paikassa." Eli tuon mukaan menisivät ihan ilman kellariakin talven yli... oho

Mun kukkapenkkiini ilmestyi tänä kesänä ihan tyhjästä sekä yksinkertaisia että kerrattuja kruunuvuokkoja. Yksinkertaisia mulla on ollut aiemmin, mutta eri paikassa, kerrattuja taas oli ensimmäistä kertaa tänä vuonna. En kylläkään kovin pahoillani ollut tästä taianomaisesta ilmaantumisesta :slight_smile:

Leviääkö ne siemenistä, kun mulla ainakin tuli kukinnan jälkeen sellaisia “karvalakin” näkösiä palleroita, jotka ainakin vaikuttivat siemeniltä.

Pystyy lisäämään siemenistä (niistä karvalakeista), mutta en ole ennen kuullut, että itsekseen leviäisivät, kun ei niiden pitäisi edes talvehtia.

Minä en nyt oikein tajua miksi kaupoissa on näissä syksyn sipuleissa kruunuvuokkoja kun ne laitetaan vasta keväällä ja mä tyhmänä menin ja ostin pari pussia kun pussin ohjeessa luki että voidaan istuttaa joko keväällä tai syksyllä ja ohjeessa luki myös että kärki ylös päin sitten aloin ihmetteleen että mikä ihmeen kärki kun siinä mukulassa on niin monta kärkeä tulin lukeen ohjetta täältä ja huomasin että keväällä sen voi vasta laittaa maahan

Mumimyy, onko ne noita coronarioita vai blandaa? Minulla on ainakin käynyt niin, että olin ne sekoittanut - blanda menestyy maassakin… Blandoja näyttää olevan ainakin Viherpeukkujen syysmyynnissä, keväällä oli coronariaa ja molemmat sinivalkoseos. Toisaalta, kai ne rusinat säilyy kevääseen, jos ovat coronarioita?8]

Niiten hieno nimi on De Caen

Minkäkokoista pakkasta kruunuvuokkojen voisi kuvitella kestävän? Mulla ne kukkivat edelleen kolmatta kuukautta täyttä häkää, eikä lehtien lakastumisesta ole tietoakaan. Hallayöt uhkaavat kuitenkin jo, joten hiukkasen hirvittää.

Kyllä ne varmaan kevääseen säilyy mutta muistako ne keväällä siinäpä kysymys jos ne nyt jemmaan jonnekin

Coronariaa näyttää se tosiaan olevan:|

Heinäkuussa laitetut kruunuvuokot ehti kukkimaan mutta nyt jäivät sitten yöksi ulos pakkaseen, ois pitäny ainakin maljakkoon ottaa, kiukku!

Helmikuussa 2009 ostin kruunuvuokon pipanoita ja olin täpinöissäni niitä istuttamassa…ainoa vaan, että ne hautautui johonkin laatikkoon ja tulivat vastaan joskus loppukesästä, joten ei tullut sitten istutettua niitä. Samaiset piapanat aijon nyt laittaa multiin parin päivän sisällä, toivottavasti eivät ole liian vanhoja. Nyt kun alkaa olla lämpimämmät kelit, niin voisi viedä mökin keittiön ikkunalle kasvamaan.

kruunuvuokko
Ostin tälläisiä tänään paikallisesta puutarhasta. Maksoin 1€/kpl. Taidan mennä hakemaan lisää, jos nämä todellakin kukkivat kuukausikaupalla. Lapussa lukee "winterharte staude" "lenz-anemone" "AnimoR"
Kellään kokemusta, viekö halla?

Vie, älä istuta ulos liian aikaisin, vaikka pussin kyljessä sanottaisiin mitä. ja vaikka pussissa sanottaisiin jotain muuta, niin eivät ne meillä ole monivuotisiakaan, ellei nosta maasta syksyllä. Kaikenlaisia pusseja sitä onkin tietämätöntä hämäämässä, aina pitäsi olla joku käsikirja mukana kaupoilla.

Kiitos Kreeta-Eulaalia. Nuo ovat jo valmiita kukkivia kasveja, se teksti oli semmoisessa "etiketissä". Tuntuivat vaan niin halvoilta kun 1€ jo kukkivasta kukasta.
Miksi mokomat laittavat tekstejä kylmänkestävyydestä, harhauttavat tietämättömiä.

Ensimmäiset kruunuvuokot ovat itäneet vai mitä lie tehneetkään, mutta lehtiä ilmestynyt. Ekat pistin ruukkuun ja loput on pistetty kukkapenkkiin. Viime kesänä näihin ihastuin.