Nyt viisaammat vastatkoon. Saako sinivuokkoja ottaa omasta metsästä ja siirtää omalle tontille kasvamaan. Meillä on ollut pikku väittely siitä asiasta jo muutaman vuoden, kun olen jo useampana vuonna niitä metsästä kaivanut ja istuttanut pihalle. Hyvin tuloksin, viime vuonnakin kukkivat kauniisti.
kävin googlessta katsomassa ja siellä sanottiin ettei saa kerätä myyntiin,siis ainut rajoitus.
Muistaakseni luonnonsuojelulakia on muutettu kasvien osalta niin, että on poistettu tuo myyntiin kieltojuttu. Kasvit ovat selkeästi joko rauhoitettuja tai eivät ole. Finlex on luotettava tietolähde. Siellä on Suomen ajan tasalla oleva lainsäädäntö. Voinhan vilkaista. Korjaan sitten tätä tietoa, jos on aihetta.
No, tulihan se vastaus, minua tukemaan. Jes, olin oikeassa, tätä täytyypi hehkuttaa asianosaiselle.
Sinivuokko ei ole rauhoitettu kasvi. Valkovuokko on rauhoitettu Oulun ja Lapin lääneissä.
No minä en ole tiennyt, miten rauhoitettuja ne on ollut, joten olen vaan pelastanut sinivuokkoja sekä imiköitä. Toisin sanoen siirsin niitä tietyön alta. Olisivat jokatapauksessa menneet nurin.
No miten jokamiehenoikeus suhtautuu kasvien keruuseen juurineen? Kellään eksaktia tieoa asiasta? Omalta maalta tietysti sallittua, muta entäs vieraan maalta?
Kohta kukkii nämä ihanaiset meidänkin pihalla. Jotenkin olen aina rakastanut sinivuokkoja enemmän kuin muita kevätkukkijoita... Jäljet saattavat juontaa lapsuuden kotiin, jossa pihassa autonromujen ja muun "jätteen" seassa niitä kukki aina keväisin valtavat määrät. Kukkii toki vieläkin, välillä olen käynyt isältä muutaman taimen pihistämässä. Luvalla tietysti.
Vastuullisuutta joka tapauksessa toivon minä ainakin meiltä kaikilta. Mitä tahansa mielenkiintoista ei meidän saa juurineen mistä tahansa itsellemme ottaa luonnosta. On vaarantuneita, on silmälläpidettäviä on rauhoitettuja kasveja ja myös esiintymien tiheys vaihtelee voimakkaasti näin pitkässä maassa.
Sopikaamme, että todella harkitsemme asiaa aina kyseisen esiintymän ja kyseisen kasvin kannalta, riippumatta siitä, että laki ei ehkä aivan suoraan kiellä kaikkia tekemisiämme. Vastuuttomien ihmisten takiahan monia harvinaisia esiintymiä ei liian tarkasti kerrota julkisuuteen.
Poikkeus minun mielestäni on aina se tilanne, kun kasvupaikka ollaan tuhoamassa jonkin ihmisen aiheuttaman, luvallisen, muutoksen takia.
Vanhan pnetin puolella taisi olla juttua sinivuokon kylvämisestä. En ole nähnyt missään siemeniä. Vanhoissa metsissä sinivuokkoja oli paljon, mutta hakkuut ovat hävittäneet sinivuokot monin paikoin. Ikävää.
Hevoset nyt tallomassa sinivuokkemetsää...
Myskimalva...oletko täällä ? Lähtikö sinivuokot ....jotka lähetin...kasvamaan viime kesänä ??
Viherpeuk****lta saa tilattua tänä vuonna sinivuokkoja Postimyyntikuvastossa oli ihan selkeästi mainittu, taitaa olla netissäkin eli halukkaat huomio!
satues, ne postittamasi sinivuokot lähtivät oikein hyvin kasvuun, kiitos vielä kerran. Toivottavasti saan nauttia nyt keväällä sitten kukista.
Kiva kuulla Myskimalva että virkosivat matkan rasituksesta ;-) Ilmoittele jos eivät ole keväällä hengissä, laitan kyllä uudet tulemaan.
Onpa aikamoinen hinta Viherp**lla. Muistan joskus lukeneeni britti puutarhanäyttelystä, jossa oli kymmenittäin ellei sadoittain vuokkoja. Vilkaisin hyvikseni netin tarjontaa, löysin ainakin yhden brittimyyjän, jolla hinta lähellä suomalaista myyjää. Kas tässä:
http://www.penlanperennials.co.uk/herbaceous-perennials-c-4.html
Mökilläni kasvaa sinivuokkoja sekä pihassa että metsässä. En vain raaski tuoda niitä sieltä kaupunkipihaani. Siksi kyselen siemenlisäyksestä.
Ostin viime syksynä ihan summassa Pietarista vuokkoja,35 ruplaa/kpl, ''Ryokuun'' oli nimenä yhdellä lajikkeella,
Oikeammin Hepatica nobilis var.japonica ''Ryokuun''
googlailun perusteella löysi taimiston,joka sitä myy,hintaan 170€
en tiedä mitä niille nyt kuuluu,lähtivät hyvin kasvuun syksyllä ja ovat nyt talvea paossa tuttavan taimitarhalla
Minua niin harmittaa kun lapset ovat talloneet kaikki sinivuokot pihalla joten eivät kasva enää. Sitä se on kun monen vuoden ajan niitä talloo niin ottaa ne nokkiinsa.
Pieni on aivan,mutta sitkeä.