täältä tullaan!!!
(Kuva on vähän huono, mutta näkynee nuppu siinä kummiskin)
täältä tullaan!!!
(Kuva on vähän huono, mutta näkynee nuppu siinä kummiskin)
Metsään piti lähteä kun teidän kauniita sinivuokkoja katselin ja löytyihän niitä.
Meilläkin kukkii sinivuokot pihalla:
Viime vuonna istuttamani sinivuokko kukkii yhden kukan voimalla. Sen lisäksi kukkii keltaiset krookukset - niin ja scillat.
Omasta metsästä siirretyt sinivuokot kukkivat.
Meidän sinivuokot on kovin punertavia, löytyy ihan punainenkin, mutta on vielä nupullaan, laitan kuvan kunhan aukeaa. On ne vaan niin kauniita
Meillä on nyt muutamia tällaisia vaaleanpunertavia sinivuokkoja kukassa.
Sinivuokko vai,mitenkä niissä on noin monta terälehteä ja ovat tuollaisia suippoja? En ummärra?
Kyllä niitä löytyy monenlaista väriä ja versiota niin punaisesta,
kuin sinisistäkin. :)
Syötävän hienoja nuo Raakin punaiset sinivuokot..nam. Tässä vain tavallisia sinisiä, joita näin metsässä,
vasta eka kerran, tänä keväänä .
Myös kevään ensimmäinen kukkija kotipuutarhassani.
ensimmäiset sinivuokot kukassa, vyöhyke IV ja kukkapenkki, loppupiha vielä lumessa kääk, luonnonversiona loppuvat kai tuonne III rajoille,
Pieni punainen ponnistelee auetakseen, mutta on niin kylmä. Laitan kuitenkin kuvan, jos vaikka takatalvi vie sen...
Milloin sinivuokon siemenet ovat kypsiä kerättäväksi? Siis missä kuussa noin suunnilleen (vyöhyke I-II)? Haaveilen vuokoista pihalle ja tiedossa on metsä, jossa niitä kasvaa. Siemeniä saa kai kerätä jokamiehen oikeudella?
Ota lapio mukaan ja kaiva koko juurakko. niin minä tein ( metsä on oma). Olivat vielä silloin nupuillaan ja myös kukassa ja hyvin lähtivät kasvuun. kastelin kyllä niitä paljon, ettei juurakko kuivunut. Ja nyt ne pehkot kukkivat omalla pihalla.
Etpä voikkaan mennä lapion kanssa ilman lupaa. Mutta jos tiedät omistajan, mee kysymään lupa kaivamiseen. Minä ainakin antaisin luvan, jos joku pyytäisi. On niitä vuokkoja siellä niin paljon, koko metsä täynnä.
Kylvetäänkö sinivuokon siemenet heti kerättyä mulloksen pintaan?
Miulla löytyy Sinivuokon taimia milloin mistäkin. Eli itsestään kylväytyy hyvin.
Muurahaiset kuljettavat sinivuokon siemenet, mutta en ole koskaan pannut merkille, mihin aikaan kesästä se tapahtuu.
Sinivuokkomätäs muodostuu yksittäisistä, omajuurisista sinivuokoista. Jaoin itse tutulta saamani mättään aivan alkutekijöihinsä ja jostain ihmeen syystä kaikki siirrännäiset juurtuivat. Olen raportoinut toimenpiteen jossain jonain vuonna tuolla vanhassa Pentissä. Istutin ne tuolloin pensaiden alustoihin takapihani pitkään kaareen, joka sisältää kariketta ja kompostia.
Pienet alut alkoivat kukkia viime keväänä.