Kuinka kauan menee niiden leviämiseen ? Minulla on kolme vuotta ollut samat taimet, eikä mitään leviämistä ole tapahtunut. Taimet nousee joka vuosi, mutta eí vain laajene kasvu. Olen istuttanut ne syreenin alle. Miten niitä lannoitetaan ja hoidetaan? minusta niissä on pienet kukat , eikä lehdetkään koollan hätkäytä .
Kylvetäänkö siemenet peittämättä?
Kiitos trilian, Olen itsekin ajatellut tuota kasvupaikkaa. Se on niin ritiriitaista, kun omasta mielestä olisi niiiiiin sopiva paikka, mutta kasvit on eri mieltä. Paikan valitsin siksi, että ne näkyisivät terassille ja olisi ihana katsoa niitä kahvia juodessa. Terassi on keväällä aikaisin jo käyttökunnossa. Täytyy varmaan katsoa toinenkin paikka ja sitten verrata tulosta !
Sinivuokoista vain yhdessä huomasin tänään kukkanupun! Mahtoi viime kesä olla niille melkoinen koettelemus vai mikähän lie vähäisen kukinnan syynä?
Muutama vuosi sitten sain lasten hoitotädiltä lehtosinilatvaa (valkoista). Istutin sen tuohon meidän mäntyjen juurelle (ei varmaan paras paikka lehtosinilatvalle?) Kuinka ollakaan, viime viikolla huomasin, että siellä sinertää jotain: kahdeksan sinivuokon kukkaa oli auennut. Taisivat tulla kylkiäisinä En ole käynyt katsomassa, miten sinivuokot ovat kasvaneet tuolla vähän kauempana. Pitää lähteä retkelle.
Tänään kävelyllä lähimetsässä.Näitä maisemia tulee ikävä, aivan valtava ikävä, kun muutamme Helsingistä pois.
Metsä oli kirjaimellisesti sinisenään sinivuokkoja.
Oi, miten nättiä! Miten tuolla voi edes kävellä?
Tänään löysin muutaman uuden sinivuokon nupun. Ne eivät vaan ole ehtineet kukkia, kun keväthän on vasta tullut
Täällä Pohjois-Satakunnassa sinivuokko ei ole ollut kovinkaan yleinen (erittäin subjektiivinen käsitys).
Lapsuuden maisemissa oli paljon valkovuokkoja ja vasta muutamana viimeisenä vuotena olen nähnyt sinivuokkoja ja jopa oman pihani läheisyydessä (olen asunut täällä vuodesta 1975).
Aivan ihana sinivuokkometsä! - Meillä ei täällä kasva luontaisesti sinivuokkoja. Pihallani on vain yksi, jonka siirsin viime kesänä vanhempieni pihasta. Se kukki kyllä isona ja upeana, mutta ilman lehtiä. Mikähän ne lehdet on syönyt?
En ole koskaan luonnossa nähnyt mitään tullaista. Lumoavaa.
Naapurilta saatu sinivuokko kukkii meilläkin parhaillaan tuolla pihalla. Sinivuokko tekee uusia lehtiä sitten kesällä, joten ei tarvitse huolestua, jos ulkonäkö ei nyt ole kovin edustava. Uudet,vihreät lehdet ovatkin sitten todella kauniita.
Minä kaipaan etelän vuosiltani myös noita keväisiä vuokkometsiä. Noin paljon sinisiä en ole nähnyt, mutta valtaisat valkovuokkokasvustot on yhtä hurmaavat. Oma sinivuokkoni näkyy työntävän jo nuppuja vaikka rätkötti viime viikolla vielä liki hengettömän näköisenä.
Alakouluaikoina muistan kun sini- ja valkovuokko olivat rauhoitettuja, tai niin meille ainakin sanottiin. Silloin valkosia ei saanut poimia ollenkaan ja sinisiä ei saanut kaupustelutarkoitukseen. Kun tuota katsoon tuota Vandan kuvaa niin on vaikea käsittää, että miten se on koskaan voinutkaan olla uhanalainen. Ja meillä mökillä on koko etupiha samantyyppinen vähän myöhemmin kun valkovuokot aloittaa kukintansa. (tai siis olisi, nyt siinä on 15 kuutiota multakasaa päällä, joten kukinta on tänä keväänä varmaan vähän vähäisempää..)
Nyt se on auennut
Meidän pihan ainoa kukka tällä hetkellä on tämä sinivuokko. Kiitos Satues, hyvin kotiutuivat tänne meidänkin korkeuksille. Toivottavasti tämä leviää hyvin.
Itselläni on myös aikomus laittaa Pihamittarin tavoin syreenipuskarivistön juurelle kasvamaan sinivuokkoja, nyt ne syreenit olisivat jo sen verran kasvaneet ja tuuheutuneet, että rikkaruohojen kasvu on saatu kuriin ja niitä voisi sinne mäntätä. Olen yhdessä pihassa tuollaisen yhdistelmän nähnyt ja sinivuokot sen vanhan syreeniaidan juurella kyllä rehottavat, käsittääkseni ovat täysin vailla hoitoa, eli eivät kai mitään kaipaakkaan, kumpikaan. (mikäs jyhkeä kasvi Pirkko- Martalla on profiili kuvassaan?)
Valkoinen sinivuokko -ainakin pitäisi olla..
Onhan näitä sinivuokkojakin monta viehättävää sävyä. En tosin ole nähnyt muualla kuin tällä näillä sivuilla. Tomppeli64, mistä löysit punaisena kukkivan yksilön?
Siinä ei siis ole mitään ihmeellistä jos on valkoinen sinivuokko ? Minä jattelin että jotain on pielessa, kun yhdessä kohtaa on valkoista, toisessa vaalean-lilan sininen ja sitten se "oikea "sininen, vaikka kaikki on samoista taimista lähtöisin ja ensimmäisenä vuonna kaikki oli sinisiä.
siis ajattelin.... voi voi