No, tänne ei ole yhtään luonnostaan siunaantunut ja Mustilan taimitarhoilta himona kantoivat elimäkeläiset ja muut ruukkuja kotiin, kun sinivuokkoja tarjolle tuotiin. Itä-Uudeltamaalta, Artjärveltä olivatten tuontitavaraa.
Kyllä sinivuokkoja ainakin Mämmälässä kasvaa ja meidän pihalla. ehkä se on eteläinen kymenlaakso missä niitä kasvaa.
Nappasin kuvan todisteeksi.
Tässä muitakin sinisiä kukkia
Minun kukkapenkissä ei vielä sinivuokot näytä merkkiään, mutta tällaisia kauneuksia näin tänään työpaikan läheisyydessä....
Ja värejä näissä löytyi...
En ole ennen nähnyt muita kuin ihan tavallisia Sinisiä. Nyt tuossa oli melkein jokainen puska hiukan erisävyinen..
Lemmenlaakso on minulle täysin vieras paikka. Meidän lähellä on metsäntutkimuslaitoksen metsä, johon on istutettu taimistoa jo 1920 luvulta saakka. Myös siellä kasvaa sinivuokkoja ja valkovuokkoja todella paljon. Metsässä tosin valkovuokkoja ei vielä näy. Onko Lemmenlaaksoa merkitty mihinkään karttaan, että osaisi suunnistaa?
järvenpään sivuilta löytyy. kartta ja opas ainakin näyttäisivät olevan.
Sinivuokkojen väristä vielä penkistä putkahti esiin tämän värinen Eli punainen sinivuokko.
Ukonkello, olitko Nopsiksen pihalla silloin viime elokuussa? olisivatko nuo minun sinivuokkoni peräisin sinulta? Muisti pätkii, mutta mieheltä ne sain, sen verran muistan
Tälläisen punaisen toi tytär maalta heillä on koko rinne täynnä sinivuokkoja sekä vakovuokkoja
pikkuisen sävy eroja on kukissa
Raili, älä ihmettele jos vuokko muuttuu sinun pihassasi siniseksi, maaperä vaikuttaa väriin. Länsirannikolta, vanhan kalkkikaivoksen lähistöltä sain pari vuotta sitten punaista sinivuokkoa, mutta se muuttui minun pihassani siniseksi. Silloin sain selitykseksi sen, että maaperän kalkkipitoisuus vaikuttaa myös sinivuokon väriin. Eikä auttanut kalkki tai tuhka.
Kyllä taisin olla ja minulla oli sinivuokkoja mukana.
Ai no katotaan sitten kuin käy ,multa paakut oli tosi isoja eli lopin syvydeltä koko paakkut laitoin kuoppaan aika runsaasti toivat multaakin kasvupaikasta.
Raili, toivotaan että pysyvät punaisina =)
Fellow, voiko se maan kalkkipitoisuus tosissaan vaihdella ihan metrinkin matkalla? Mökin metsässä on erivärisiä vieri vieressä.
Ei sinikellojen väriin mikään kalkkipitoisuus vaikuta.
Vaan mikä…?
Wikipedia väittää, että sinivuokon kukkaset saattavat muuttua punaiseksi kalkkipitoisessa ja emäksisessä maassa. Linkki
Pitäisköhän kokeilla?
Meillä samaiset sinivuokkopuskat ovat olleet toisina kesinä hailakansiniset, tänä keväänä violetinsiniset, luulen, että syy on edelliswn kesän kosteusolosuhteissa. Mitä sateisempi kesä, sitä violetimmat kukat, seuratkaa tilannetta! Metsässä olevat sinivuokot ovat myös aikalailla punertavia. Kuten varmaan muistatte, viime kesä oli melko sateinen.
Meillä ei kosteusolojen perusteella ole nähtävissä mitään värieroa. Pohjoisessa (=kuiva, aurinkoinen ja kuuma) olevat ovat ihan yhtälailla sinivuokon värisiä kuin lounaan (=kostea, varjoisa ja viileä) puolellakin olevat. Meidän lounaanpuoleinen tontin kolkka on kostea, varjoisa ja viileä joka vuosi, riippumatta kesän sateista.