Voi herttinen sentään! Tytöt löysivät rannasta muutaman sinivuokon, pieni sininen rypäs ja pieni punertava rypäs! Siinä aikamme niitä ihasteltiin ja ihmeteltiin niin kohta löytyi metsän laidasta lisää, voi miten ihanaa! Pihassa on kasvanut yksi kunnollinen sinikukkainen mätäs jo varmaan kahdeksan vuotta, ja muutama vuosi sitten toin pari pientä punertavakukkaista lisää, jotka ei tosin ole viihtynet… Ilmeisesti molemmat ovat sitten siementäneet ja nyt niitä on putkahtanut rantametsään. Voi kun olen onnellinen!
Valkoinen sinivuokko
Miten nopeasti sinivuokko kukkisi siemenestä kylvettynä ja mistä siemeniä saisi?
Annabella, siemenistä en tiedä, mutta haluatko sinivuokon alkuja , niitä olisi ?
Luulisin, että kaksi vuotta ainakin, todennäköisesti kolme.
Mua rupes just harmittamaan niin vietävästi kun meillä tehtiin viikko sitten melkoisen suuri mullistus pihalla. Meille tehtiin uusi tie pihaan kauempaa kun ennen pihaan ajettiin siitä ihan vierestä ja tieltä tuli kaikki tomu ja omaa rauhaa pihalla ei ole ollut ollenkaan, koko tien vierustan vierestä kaivettiin kaivurilla pois pari tuijaa, syreeniä ja jotain tuntematonta pensasaitaa ylös ja istutettiin koko matkalle orapihlajaa. saatiin ilmaiseksi 50m täysikasvuista aitaa juurineen ja lyötiin entinen sisäänkäynti umpeen, nyt vasta muistin että siellä vanhan pensaan juurella kasvoi aika tavalla sitä "vanhanaikaista" sinivuokkoa, siis sitä ihan luonnonvaraista, ei mitään jalostettua. surku tuli kun en niitä tajunnu kasvaa ylös ja yrittäny pelastaa kaatopaikalta. niiden kukkimisesta on aikaa jo niin paljon etten enää muistanu niiden olemassa oloa.
Sinivuokot ovat heräämässä.
Sinivuokko kukki paljon punaisenpan kuin viime kevänä.
Mun sinivuokkoni on kadonnut Viime keväänä sain yhden ja nyt sitä ei näy missään.
Jos siitä on vaan lehdet hävinneet. Odota, kun alkaa kukkia niin silloin löydät sen.
Eihän tässä muukaan auta. Pitää lohduttautua sillä, että se on niin varjoisessa paikassa, että saattaa siksi kestää pitkään.
Raili, näimme lasten kanssa juuri eilen kirkon pappilan pihassa ruusupensaan alla sinivuokkoja. Olipa siinä 5-vuotiaan hortonomini suu ammollaan, kun ihmetteli: “äiti miksi tuo yksi on punainen?! Onko sitten punavuokkoa?” Kun kerran on valko- ja sinivuokko niin kai se oli ihan loogista…siitä sitten urkeni keskustelu kasvien väreistä ja vaihtelusta ja pikkuhortonomi sai taas lisää mietittävää…
samaa ihmettele tuo tyttären tytäkin 5.v inittä vastaan ei toi voi olla sinivuokko kun on punainen ja toinen puska taas sininen ja klmas liilansininen piti vaan selittä et kukat leikkivät eri värisävyllä
Tällaisia löytyy meidän metsästä, lisäksi on sinisen kaikkia sävyjä aivan vaaleasta melkein violettiin. Tuon vaaleanpunaisen olen itse istuttanut...
Sinivuokot on ihania! Aamulla hämmästyin kovasti kun sinivuokot jo kukkii kukkapenkissä lumikasan vieressä. Tällä korkeudella sinivuokkoja kasvaa vain kukkapenkissä tai puutarhakarkulaisina ja lähistöllä on pari oikein viehättävää sinivuokostoa
Mulla on kadonneet ainakin sinivuokon lehdet, yksi lehti kasvaa ja aivan eri paikassa kuin ennen. Nyt on vaan jännättävä, ovatko entisillä sinivuokkopaikoilla olevat karvaiset varret sinivuokon nuppuja. Vieressä on valkovuokon alkuja, nekin olivat tänään kehittyneet valtaisasti.
Mä löysin omani! Se on jo nupuillaan. Ihanaa!
Minun sinivuokkoni kuusen alla ovat täydessä kukassaan.
Täällä myös ovat kukassa kukkapenkissä. Olen ne tuonut omasta metsästä muutama vuosi sitten.
Tuolla Raili45 aiemmin kirjoitti sinivuokostaan, joka kukkii punaisempana, kuin aiemmin. Minä olen tehnyt vastaavan havainnon. Toissa keväänä eräs puska oli lähes valkoinen, nyt punavioletti, eli vaikuttaako tuohon kukan värisävyyn kosteusolosuhteet. Lannoitteita en ole käyttänyt.