Joskus oli puhetta myös kalkin osuudesta kukan väriin.Taisi jäädä arvailuksi sekin
Sinivuokko – Wikipedia Tuolta löysin vähän tietoa maaperän vaikutuksesta kukkien väriin.
Sinivuokko kukkii meilläkin kukkapenkissä. Olen saanut taimen naapurilta. Tai siinä on kai kaksi tainta, kun kukkien väri on kummassakin erilainen. Valko- ja keltavuokoista ei näy vielä mullan pinnalla mitään, mutta ne kukkivatkin aina myöhemmin kuin sinivuokot.
Sinivuokko löytynyt, ilman lehtiä, yksi kukka auennut. Vieressä on jo isoja valkovuokon alkuja. ihanaa.
Minäkin luulin, että koko punainen sinivuokko on kadonnut, kun lehdet olivat hävinneet, olin onneksi väärässä, kukkia on enemmän kuin koskaan
Muistaako kukaan miten ja missä vaiheessa sinivuokon siemenet kylvetään?
Heti kun alkavat varista kukkaperästä. Eli tuore siemen itää.
Kiitos, Titamiini.
… jos ei heti kylvä, niin kuivatetaan ja säilytetään jääkaapissa—
Niin ja sinivuokkomättään voi jakaa aivan alkutekijöihinsä ja istuttaa uusiksi tuleviksi mättäiksi.
Minulla on noin neljännesneliön kokoinen oikein hyvinvoiva itestäänkylväytynyt sinivuokkopehko tuolla aamuauringon puolella, pihan muuten varjoisessa luoteisnurkkauksessa.
Haluaisin siirtää nuo sinivuokot vähän näkyvämpään paikkaan lähemmäksi taloa. Ilmansuunta säilyisi samana. Eli aamuaurinkoinen muuten varjoinen paikka.
Kysymys: onko nyt oikea ajankohta siirtää sinivuokot, vai kannattaako pehko siirtää vasta syssymmällä? Ja ottavatko sinivuokot muutosta helposti nokkiinsa?
• Siirrätkö/jaatko perennoja heinäkuussa? Et varmaan. Nokkaansa se ottaa liian rotevakasvuisista seuralaisista (pensaat, ruohovartiset ja varsinkin nurmi) ja kesällä liiasta auringonpaisteesta. Maailmalla sinivuokkoja kasvatetaan ruukkukasvinakin, ja juurakkoa typistetään mullanvaihdon yhteydessä silloin aika reippaasti. Kannattaa pitää mielessä, että 1:llä paljaassa maanpinnassa on talvisin melkoinen rouste, kun ilmasto on niin leuto - vuoroin sataa ja pakastaa, ja paljas puutarhan maanpinta on kovassa sulamis/jäätymisliikkeessä. Rousketta ehkäisevä paksu, mutta märkä kate lisää sinivuokon sienitaudin vaaraa. Liputan kevätistutuksen puolesta, kasvi ehtii juurtua kunnolla.
• Sinivuokkoa on melko helppo lisätä siemenistä, ei vaadi oikeastaan mitään hoitoa, jos kasvupaikka on oikeanlainen. Puutarhassa siemenet kerää kätevästi pikkupussien avulla. Jotkut vannovat teepussien nimeen, itse tykkään tekokuituisesta valoverhokankaasta. Ykkösellä kun laittaa keruupussit paikoilleen kesäkuun 1. viikolla, sadon pääsee korjaamaan seuraavien kahden viikon aikana. Kylvö maanpintaan ja päälle ohut kuorikate (tai muuta pienijakoista ja hitaasti maatuvaa), varhain seuraavana keväänä pukkaa terhakoita kaksisirkkaisia taimia.
• Jos tietää, minnepäin pikkumurkut kanniskelevat siemeniä, keväisin on helppo nypätä linkkarilla lyhytjuuriset taimet sirkkalehtivaihetta isompina ja istuttaa ne haluamaansa paikkaan.
Sinivuokot lisääntyvät hyvin tuijien katveessa…
… ja kukkivat nyt parhaimmillaan.
Onhan täällä sinivuokkojen kuvia mutta on ne niin nättejä että mahtunee vielä yksi
Ihana on sinivuokko, ei muuta voi virkata. kiurunkannus, onko tällä yksilöllä väri oikeasti noin punertava?
Minun näytölläni suorastaan lähellä pinkkiä : ).
On se ihan oikeesti noin pinkin punainen, ja olin kyllä etukäteen ihan varma että kaikki luulee minun mellastaneen kuvankäsittelyohjenman parissa reippaalla kädellä,ei, kuvan väriä ei ole käsitelty. Olen itseasiassa aika tumpelo siinä
.Kamerani toistaa aika nöyräsi värit sellaisena kun ne ovat, en niitä parantele.
Minulla on kaksi noin punaista puskaa, jotka tänä vuonna kukkivat tosi runsaasti,kaukaa kun niitä katsoo ei heti sinivuokoksi tajuakaan,on ne niin jännän väriset Täytyypä yrittää kerätä siemeniä ja katsoa mitä niistä tulee.
Hyvin onnistui kiurunkannus saamaan punaisen värin myös kuvaan, mie en osaa.
Kiurunkannus, jos saat siemeniä talteen, joutaisko niistä muutama minulle? Upean värisiä vuokkoja!
Hah en miekään osaa, mutta kamera osaa joskus, joskus taas ei,Katotaan saanko siemeniätalteen, vaikkei niistä tietenkään tiedä minkä värisiä tulee.
Meilläkin on tuon värisiä sinivuokkoja, mutta ei vielä noin tuuheana kukkivia. Ne on ihania! Ja huomasin viime vuonna että ihan itsekseen olivat levinneet myös tuonne rantapenkkaan, vaikka kukkapenkki jossa ne on olleet, on parinkymmenen metrin päässä.